رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران گفت: از 42 هزار نفر آزادگان در کشور 36 هزار نفر از آنها رزمنده بوده و 90 درصد اسرای ایرانی در هنگام اسارت زخمی بودند.

90 درصد اسرای ایرانی در هنگام اسارت زخمی بودندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کنگره ملی تجلیل از آزادگان با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران و جمعی از آزادگان و مسئولان و مقامات کشوری و لشگری امروز یکشنبه 25 مرداد سال جاری در تالار وحدت برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در این مراسم گفت: آزادگان جزو افتخارات بزرگ خانواده ایثارگر کشور هستند و هرگز فراموش نمی‌شوند.

وی افزود: هیچ یک از آزادگان ما به خواست و اراده خود تسلیم و اسیر دشمن نشدند، بیشتر آن‌ها پس از حضور در جبهه‌های دفاع مقدس و مقاومت در برابر دشمن بعثی به اسارت درآمدند.

رئیس بنیاد شهید اظهار کرد: از میان 42879 آزاده‌ای که داریم، 36 هزار نفر از آن‌ها جزو رزمنده ها بوده و 90 درصد آنها در هنگام اسارت زخمی بوده اند.

وی تصریح کرد: حدود 500 نفر از آزادگان در زندان‌ها و اردوگاه‌های عراق به واسطه شکنجه مأموران بعثی و به دور از چشم صلیب سرخ به شهادت رسیدند.

نماینده ولی فقیه و معاون رئیس جمهور در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان خاطراتی از شهید لشگری ادامه داد: شهید لشگری در اوایل جنگ پس از انجام 12 مأموریت و پس از سقوط هواپیمای جنگی در منطقه‌ای به اسارت درآمد و به مدت 18 سال در زندان‌های عراق به سر می‌برد که مدت 12 سال آن را به صورت انفرادی در این زندان‌ها حضور داشت. شهید لشگری یک سال پس از آزادی به علت شدت جراحات و شکنجه‌های وارده به شهادت رسید.

وی خاطرنشان کرد: در میان آزادگان افراد از مذاهب و فرقه‌های مختلف دینی حضور داشتند و در این میان زنانی نیز بودند که به اسارت درآمدند.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی افزود: اردوگاه‌های بغداد برای رزمندگان دفاع مقدس همچون دانشگاه بود که رزمنده‌هایی که به اسارت درآمدند، سربلند و سرافراز این دوران را پشت سر نهادند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تقدیر از آزادگان خدمت‌رسانی بنیاد شهید به این عزیزان را افتخار دانست و گفت: رشادت‌های بی‌مثال آزادگان به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

در بخشی از این برنامه دو تن از آزاده‌های دفاع مقدس به بیان خاطراتی از دوران اسارت خود پرداختند.

در پایان مراسم از هفت آزاده شاخص یعنی خدیجه میرشکار، غلامحسین جوزیان، داود میرخانی، محمدرضا دایی‌زاده، تیمسار والی‌نژاد، کاظمیان (کمک خلبان شهید دوران) و شمسی بهرامی تجلیل شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار