استخوان یک بافت زنده است، همین زنده بودن است که به آن امکان میدهد رشد کند و خود را ترمیم کند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ در طول عمر، بافت استخوانی بدن مرتبا به توسط سلول های خورنده ای که در آن است (به اسم استئوکلاست) جذب شده و در همان حال استخوان جدید به توسط سلول های استئوبلاست بر روی آن جایگزین میشود. به این ترتیب بافت همه استخوان های بدن مرتبا در حال نو شدن است.

در سنین بچگی و جوانی ساخته شدن بیش از جذب شدن است ولی در سنین بالا بیش از اینکه استخوان ساخته شود جذب میشود ولی حتی در شدیدترین حالات پوکی استخوان، بدن از ساخت استخوان جدید دست نمیکشد و فقط مقدار آن کم میگردد. بیشترین مقدار تراکم استخوان در حدود سن بیست سالگی است.

پوکی استخوان را به نام بیماری خاموش شناخته شده است زیرا هیچ عاملی برای شناسایی ندارد، مهمترین علایم این بیماری شکستگی است که در این صورت فرد متوجه شکستگی میشود  که باید به فکر چاره باشد.

متاسفانه پوکی استخوان درمان قطعی ندارد و فقط میشود از پیشرفت یا تشدسد آن جلوگیری کرد پس بهتر است قبل از بروز مشکل پبشگیری کرد.


یک متخصص مفاصل و زانودر گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران همدان گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز Osteoporosis به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت استخوان کم شده و شکننده میشود و شکننده شدن استخوان موجب میشود احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود. پوکی استخوان معمولاٌ بتدریج پیشرفت میکند و هیچ علامتی از خود بروز نمیدهد تا وقتی که شکستگی بوجود میاید.

بصیری ادامه داد: سن ابتلا به این بیماری کاهش پیدا کرده به طوری که این بیماری در دوران جوانی هم مشاهده میشود.

وی گفت: نباید نقش دو عامل مهم تغذیه و فعالیت جسمی در پیشگری از پوکی استخوان نادیده گرفته شود.

این متخصص تصریح کرد :پوکی استخوان میتواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولا در ستون مهره، لگن، مچ دست و دنده ها بیشتر دیده میشود.

بصیری افزود:از مهم ترین عوامل غیرقابل کنترل در افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌توان به افزایش سن (در مردان و زنان)، جنسیت مونث، کمبود استروژن پس ازیائسگی که باعث کاهش حجم مواد معدنی در استخوان می‌شود، اشاره کرد. 

همچنین یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: اهمیت مصرف مواد غذایی ومنابع حاوی کلسیم بیشترمشخص می شود بنابراین مهم است از همان دوران کودکی تا سنین 30تا 35 سالگی کلسیم را در برنامه غذایی مان بگنجانیم تا ازاحتمال بروز پوکی استخوان جلوگیری کنیم.

سرکانی با اشاره به اینکه لبنیات کم چرب کلسیم قابل جذب خوبی دارد خاطر نشان کرد: سبزیجات وکلم بروکلی کلسیم خوبی را دارا هستند.

وی یاداورشد کشک، خامه، پنیر،شیروماست منایع خوبی برای کلسیم هستند.

وی اظهار کرد توصیه می شود از طریق نور آفتاب ویتامین دی دریافت ونیاز بدن تامیین شود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.