سیاست داخلی افغانستان برخلاف سیاست تحمیلی غربی‌ها و گروهک‌های تروریستی، مبنی بر آرامش بوده ولی همیشه پاکستان نقطه مقابل آرامش در این کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان؛ ناآرامی‌ها در شمال افغانستان، سفر مکرر مقامات ارشد پاکستان و افغانستان به پایتخت‌های یکدیگر را به همراه داشته است و دیپلماسی افغانستان می‌خواهد تنش زدایی را پایه قرار دهد اما پناهگاه‌های موجود در پاکستان، منبع اصلی ناآرامی‌ها در افغانستان بوده و طالبان در این مکان‌ها از سوی دولت پاکستان و گروه‌های بنیادگرا و تندرو، حمایت فنّی، لجستیکی، ایدئولوژیک و مالی را دریافت می‌کنند.


آقابالائی///////////


پاکستان همواره به عنوان منشأ و پایگاه طالبان، مورد اتّهام بوده است و مقامات افغانستان بارها اعلام کرده‌اند سرویس اطّلاعاتی پاکستان (آی.اس.آی) در آموزش، هدایت، تجهیز و ارائه ی تاکتیک های پیشرفته به طالبان نقش مؤثّری دارد.


آقابالائی///////////


آزادی عمل طالبان در خاک پاکستان، آنها را قادر ساخت تا گروه خود را بازسازی کنند. حمایت های مالی بیشتری در اختیار بگیرند، نیروی تازه جذب کنند و از پاکستان به عنوان پایگاهی برای طرح ریزی عملیات تهاجمی استفاده کنند.


آقابالائی///////////

تنش میان پاکستان و افغانستان دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

دولت افغانستان عناصر، آژانس اطلاعاتی پاکستان را به حمایت از شبه نظامیان طالبان متهم می‌کند؛ از سوی دیگر اسلام آباد نیز دولت افغانستان را به پناه دادن به شبه نظامیان در مرزهای خود متهم می‌کند.


آقابالائی///////////


علیرضا رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به دوگانگی سیاسی در پاکستان اظهار داشت: پاکستان هرچند وقت یکبار تغییر روشی در برهم زدن آرامش و ثبات منطقه انجام می‌دهد که نمونه آن حزب اسلامی بود چراکه در یک مرحله این کشور از حزب مذکور استفاده کرد و با مشاهده تضعیف کارایی این حزب به ایجاد گروهک تروریستی طالبان روی آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تمام مناطقی که تحت سلطه حزب اسلامی بود به سرعت به تصرف طالبان درآمد. طالبان و جریانات حزبی که توسط طالبان دنبال می‌شود دقیقا جریاناتی است که مصالح و منافع ملی افغانستان را در خطر می اندازد.

دبیر کل مرکز توسعه بین‌الملل خواهر شهرهای ایران تصریح کرد: سیاست داخلی افغانستان برخلاف سیاست تحمیلی غربی‌ها و گروهک‌های تروریستی، مبنی بر آرامش است ولی همیشه پاکستان نقطه مقابل آرامش در افغانستان بوده است و پاکستان با دوچهره متفاوت شاکی و متشاکی وارد صحنه می‌شود.


وی درباره خط دیورند و مطالبات مردم افغانستان نیز افزود: گفتنی است بخشی از افغانستان نیز که تحت نام خط دیورند شنیده شده، تحت تصرف پاکستان است و قرار داد خط دیورند تمام شده که یکی از مطالبات مردم افغانستان بشمار می‌رود. 

رجایی با اشاره به ائتلاف گروهک های تروریستی خاطرنشان کرد: امروزه شاهد هستیم که بحث ائتلاف طالبان و القاعده قطعیت پیدا کرده و پاکستان تحت عنوان کمک، تمام امکانات را از سوی کشورهای مختلف جذب کرده ولی در راستای اهداف خود هزینه می‌کند و پاکستان از حمایت ایران نسبت به مردم افغانستان سوء استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اظهار داشت: عربستان نیز در این میان می‌بایست وارد مذاکره با ایران و تعامل با ایران شود چرا که شرکت کردن آل سعود در جنگ‌های نیابتی منطقه به ضرر خودش خواهد بود و همیشه عربستان در جنگ‌های منطقه دستی درآتش داشته است و کشتار مسلمانان از سوی عربستان مدیریت و تأمین هزینه می‌شود و در این میان کسانی بازنده هستند که با هزینه‌های بسیار خواستار ایجاد تشنج و خشونت در منطقه هستند.

گزارش از ابراهیم آقابالایی 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار