با پایان مذاکرات هسته‌ای، راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا به کجا خواهد رسید؟

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و دستیابی به برجامی که مخالفان و موافقان بسیاری در ایران و آمریکا دارد زمینه‌ها و انگیزه‌هایی برای ورود مشتاقانه کشورهای اروپایی به کشورمان فراهم کرده است.

زمزمه‌ اولین تابوشکنی‌ها

علی‌رغم عدم تمایل به ارتباط با آمریکا به دلیل سابقه تاریخی تاریک این کشور سلطه‌طلب طی سال‌هایی که از انقلاب اسلامی گذشته، چندی است مذاکره و ارتباط تجاری، اعلام برقراری پرواز مستقیم، افزایش میزان مراودات تجاری میان دو کشور به سرعت در فضای رسانه‌ها خبرساز شده‌ بود.
 
زمزمه ارتباط با آمریکا، این‌بار با راه‌اندازی

اما این‌بار بعد از زمزمه‌های بازگشایی سفارت آمریکا در ایران البته با توجه به تغییر رفتار سلطه‌طلب این کشور، اخباری درباره راه‌اندازی دفتر بازرگانی ایران و آمریکا در دو کشور مطرح شده‌ است حتی اتاق بازرگانی ایران-آمریکا ظاهرا فعالیت گسترده‌تری نسبت به همتای خود در ایران داشته و این موضوع بیانگر آن است که بازرگانان ایران و آمریکا فعالیت خود را پیش از لغو رسمی تحریم‌ها و تصمیم سیاستمداران کنگره آمریکا و نمایندگان مجلس در مورد برجام، آغاز کرده‌اند. 

تلاش مسوولان آمریکایی برای راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک 

در همین حال "محمدرضا سبزعلیپور"، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نیز درباره راه‌اندازی دفتر بازرگانی ایران و آمریکا با تاکید بر این که این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد که مذاکره برای راه‌اندازی دفتر تجاری ایران و آمریکا قبل از تحریم‌ها آغاز شده‌ بود.
 
بر این اساس نیز خبرگزاری «شین هوا» چین طی گزارشی احتمال داد که اتاق بازرگانی آمریکا و ایران به دلیل تلاش‌های مسوولان دو کشور به ویژه آمریکا تا دو ماه دیگر راه‌اندازی شود.

این رسانه ملی چین همچنین نوشت که به غیر از ورود هیات‌های اروپایی از آلمان، فرانسه و ایتالیا و چند کشور دیگر به ایران، قرار است ابتدا اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در واشنگتن راه‌اندازی شده و پس از موافقت ایران، در تهران نیز فعالیت خود را آغاز کند.

الزام ایران به تشکیل این اتاق بعد از بازگشایی در آمریکا

"محسن جلال‌پور" رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اخیرا در جمع خبرنگاران از اقدامات آمریکایی‌ها برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی خبر داده و اعلام کرده بود که چنانچه این اتاق مشترک شکل بگیرد ما نیز طبق قانون دو ماه پس از آن اتاق مشترک ایران و آمریکا را تشکیل خواهیم داد.

رنجش ملت از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک

"سیدناصر موسوی لارگانی" عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا را موجب رنجش ملت ایران دانست و تاکید کرد: آمریکا از اول انقلاب تاکنون نه تنها علیه مسئولان نظام، بلکه علیه مردم کشورمان برنامه‌های مختلفی را به منظور تسلیم آن‌ها اجرا کرده‌ است. 

نماینده مردم فلاورجان اظهار کرد: آمریکا دشمنی خود را با تصویب قطعنامه‌هایی علیه ایران و ایجاد مشکلات اقتصادی، امنیتی و سیاسی تاکنون به مردم بارها نشان داده و تا زمانی که آمریکایی‌ها دست از کدخدایی دنیا و موضع زور برندارد، ملت ایران زیر بار ارتباط با آن‌ها نخواهند رفت.

وی در ادامه افزود: قطعا جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارند و از انتقال و مبادله علم، تکنولوژی و فناوری به کشور استقبال می‌کند و کشورهای خارجی نیز در صورت سرمایه‌گذاری و عرضه تکنولوژی خود می‌توانند، در ایران فعالیت کنند.

موسوی‌لارگانی با تاکید براینکه امروز ایران اسلامی به مرتبه‌ای از علم و تکنولوژی رسیده که حتی مورد تصور آمریکایی‌ها هم نبوده است، تصریح کرد: مستشاران و نظامیان آمریکایی اوایل انقلاب با تصور اینکه بعدا التماس آن‌ها را برای برگشت خواهیم کرد، کشورمان را ترک کردند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اعلام می‌کردند، شما توان جابجایی یک بالگرد را هم ندارید، در حالی که جمهوری اسلامی ایران بوسیله هوشیاری و تلاش جوانان خود توانست به تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته دنیا در سطح صنعتی و سلاح دست یابد و نهایتا همین امر شش کشور قدرتمند دنیا را بر سرمیز مذاکره با ما نشاند.

زمزمه ارتباط با آمریکا، این‌بار با راه‌اندازی

سفری با طعم تابوشکنی 

با نگاهی به سابقه تاریخی حضور آمریکا در ایران می‌توان ردپای توطئه و چپاول را مشاهده کرد و این مسئله با شروع انقلاب اسلامی بیشتر هم شد و این کشور تاکنون تغییری در سیاست‌های خود نسبت به ایران نداده است.

هرچند هنوز برجام در کش و قوس تصویب و یا رد آن در کشورمان و کنگره آمریکا قرار دارد اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری، نفتی و حتی رستوران زنجیره‌ای آمریکایی و برخی در داخل کشور مشتاقانه به دنبال ایجاد ارتباط و سرمایه‌گذاری در ایران هستند تا جایی که بسیاری سفر رئیس جمهور کشورمان را به نیویورک در ماه‌های آتی (سپتامبر) برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، زمانی برای شکستن برخی تابوهای سیاسی میان ایران و آمریکا دانسته‌اند. 

راه نفوذ آمریکا قاطعانه بسته است

 اما سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اجلاس اتحادیه‌ رادیو و تلویزیون‌های اسلامی را می‌توان فصل‌الخطاب تمامی سخنان مطرح شده حول این موضوع دانست.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش واشنگتن برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته‌ای فرمودند: آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه‌ توان بالای خود، اجازه‌ نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم."

گزارش از سارا خالقی

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
همانطورکه رهبری فرمودن باید جلو نفوذآمریکاراگرفت،
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۶:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
دراقتصاداسلامی کسب درآمدبایدحلال باشدوکاسب خود رامدیون عامه مردم میداندوکشورهاهمه میدانند
آخرین اخبار