در نشست "سیاست، اقتصاد و جامعه در ایران پس از توافق"؛

امینی: تغییر در ایران از جمله اهداف فراهسته‌ای آمریکاست/ عطریانفر: مذاکرات وجه نرم‌افزاری نبرد در برابر دشمنان است

یک جامعه‌شناس سیاسی گفت: ما می‌توانیم وضع اجتماعی دولت یازدهم را به قبل و بعد از توافق تقسیم کنیم چرا که در تیر ماه امسال دولت متولد شد و اگر توافق هسته‌ای انجام نمی‌شد، دولت از لحاظ اجتماعی و سیاسی در وضعیت پرچالشی قرار می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "پرویز امینی" جامعه‌شناس سیاسی در نشست "سیاست، اقتصاد و جامعه در ایران پس از توافق" و در مناظره با عطریانفر با اشاره به بسترهای به وجود آورنده توافق هسته‌ای اظهار داشت: شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی منجر به پذیرش توافق هسته‌ای شد به این معنا که در کشور یک بدنه از نارضایتی‌های اجتماعی وجود دارد که مشکلات خود را ناشی از تحریم‌ها می‌داند.

وی افزود: دولت به این برداشت اجتماعی دامن می‌زند تا حدی که آب خوردن مردم را به بحث تحریم‌ها گره زده است.

جامعه‌شناس سیاسی بیان کرد: دولت برای اداره کشور ایده داشت و این ایده بر توسعه‌گرایی استوار است و چنین استوارگرایی منوط به ارتباط با کشورهای قدرتمند بود.

وی ادامه داد: اگر توافق صورت نمی‌گرفت، دولت دیگر ایده‌ای برای اداره جامعه نداشت چرا که فلسفه وجودی دولت بلاموضوع می‌شد.

امینی با اشاره به تأثیر برجام بر سیاست داخلی و بین‌المللی کشور اظهار کرد: ما می‌توانیم وضع اجتماعی دولت یازدهم را به قبل و بعد از توافق تقسیم کنیم. برای دولت 23 تیر 94 مهم‌تر از 24 خرداد 92 است چرا که در تیر ماه امسال دولت متولد شد و اگر توافق هسته‌ای انجام نمی‌شد، دولت از لحاظ اجتماعی و سیاسی در وضعیت پرچالشی قرار می‌گرفت.

جامعه‌شناس سیاسی با بیان این که دولت با توافق هسته‌ای فرصت بازتعریف سرمایه اجتماعی خود را پیدا کرد، گفت: دولت توانست با این توافق جامعه را به حل مشکلات امیدوار کند. اگر دولت قصد دارد که در میان مدت و بلندمدت این امیدواری را تداوم بخشد، نیازمند آن است که آثار این توافق را در معیشت مردم نشان دهد.

وی با بیان این که دولت از گردنه توافق عبور کرده اما گردنه سخت‌تر دیگری پیش روی دولت است، گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها، دولت دیگر نمی‌تواند مشکلات را به تحریم‌ها ارجاع دهد.

امینی با عنوان این مطلب که دولت انتظارات را از مذاکرات بسیار بالا برده است،‌ خاطرنشان کرد: این انتظار بالا باعث شده که شرایط اصلاح امور توسط دولت سخت‌تر شود، چرا که زمانی برای از دست دادن فرصت‌ها توسط دولت وجود ندارد.

جامعه‌شناس سیاسی افزود: اگر دولت موفق به عبور از این گردنه شود، می‌تواند شرایط اجتماعی را به نفع خود متداول و متداوم کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ایده توسعه‌گرایی دولت در حل مشکلات کشور اظهار داشت: بعد از مدت‌ها مجدداً در درون جمهوری اسلامی دولتی مستقر شده که برای اداره کشور ایده دارد و این ایده توسعه‌گرایی است که مرکز ثقل آن بر افزایش ثروت ملی و مسائل اقتصادی استوار می‌باشد. دولت مسیر توسعه‌یافتگی کشور را در گرو همگرایی و تعامل با کشورهای توسعه‌یافته می‌داند.

امینی با بیان این که توسعه‌‌گرایی و تعامل با کشورهای دنیا الزاماتی دارد،‌ گفت: این الزامات تردید در شعارهای استقلال‌طلبانه را می‌خواهد.

جامعه‌شناس سیاسی تأکید کرد: در بحث مذاکرات حاکمیت انعطاف‌های بسیار بالایی را برای آزمودن دولت از خود نشان داد تا از این طریق بحث توسعه و تعامل دنیا از این مشخص شود که بحث توسعه و تعامل با دنیا آیا جواب می‌دهد یا خیر.

وی با اشاره به ترسیم برجام روی ذهنیت جامعه نسبت به آمریکا گفت: بخشی از بدنه اجتماعی در ایران به لحاظ شدن ارزش‌های غربی در محیط پیرامونی خود تأکید دارد که البته این موضوع برای خود موانعی دارد که یکی از آن‌ها تصور شیطانی از دولت آمریکا و سوابق روابط این کشور با ایران از جمله ماجرای کودتای 28 مرداد است.

امینی با بیان این که ایران در تعامل با غرب همواره متحمل تجربیات تلخ بوده است، ابراز کرد: موجودیت جمهوری اسلامی برای دولت‌های غربی و در رأس آن‌ها آمریکا، قابل قبول و قابل هضم نبوده و همواره تغییر نظام در ایران، در رأس سیاست‌های آمریکا البته با شدت و ضعف‌های مختلف وجود داشته است.

جامعه‌شناس سیاسی با اشاره به اهداف غرب از مذاکره با ایران گفت: غربی‌ها از مذاکره با ایران، اهداف هسته‌ای و فراهسته‌‌ای را مدنظر داشتند که در این میان اهداف فراهسته‌ای مهم‌تر است.

وی افزود: تغییر در جامعه ایران از جمله اهداف فراهسته‌ای است و این که مقاومت مردم ایران نسبت به دولت آمریکا تعدیل شود.

امینی با بیان این که دولت یازدهم نمی‌تواند همزمان هم بر طبل استکبارستیزی بکوبد و هم انتظار داشته باشد که تعامل با غرب به رفع مشکلاتش بینجامد، گفت: در نتیجه دولت مجبور است که یک تصویر مثبت از دولت آمریکا در جامعه ایجاد کند تا بتواند از این طریق به اهداف توسعه‌طلبانه خود نائل شود.

جامعه‌شناس سیاسی با اشاره به تأثیر برجام بر رابطه احزاب کشور با دولت یازدهم خاطرنشان کرد: چون دولت یازدهم فاقد یک پایگاه ایدئولوژی در جامعه است و همچنین به دلیل آن که پیروزی دولت در سال 92 گفتمانی نبود، توافق هسته‌ای دولت را در معرض نیاز به پایگاه اصلاح‌طلبان قرار داده است و فرصتی را برای دولت به وجود آورده که در مسیر کارآمدی و عمل به وعده‌های خود، شرایطی را به وجود آورد که چسبندگی خود با اصلاحات را تعدیل کند و در این تعامل دولت دست بالاتر را داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط سخت منتقدین دولت پس از توافق هسته‌ای گفت: در این شرایط سخت ما شاهد بسته شدن برخی نشریات اصولگرایی و منتقد دولت هستیم.

"محمد عطریانفر" عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با حضور در نشست "سیاست، اقتصاد و جامعه در ایران پس از توافق" که عصر امروز در خبرگزاری نسیم برگزار شد و در مناظره با پرویز امینی جامعه‌شناس سیاسی با اشاره به بسترهای اجتماعی به وجود آورده توافق هسته‌ای اظهار داشت: بستر اجتماعی هر پدیده‌ای به حیطه نفوذ آن در جامعه مخاطب بازمی‌گردد. هسته‌ای مقوله‌ای است که بالای 60 درصد جامعه مخاطب به ویژه طبقه متوسط شهری را با خود درگیر کرده است.

وی افزود: مذاکرات وجه نرم‌افزاری نبردی است که ما در برابر دشمن آرایش می‌دهیم. اگر امروز به تیم مذاکره کننده لقب سرداران بزرگ دیپلماسی را اطلاق کرده‌ایم، سخن گزافی نبرده‌ایم.

عطریانفر با بیان اینکه ما نمی‌توانیم نارضایتی‌های اجتماعی را به عنوان مبنای توافق درنظر بگیریم اظهار کرد: البته می‌توانیم از این عامل به عنوان تسریع دهنده توافق یاد کنیم.

وی ادامه داد: یک جامعه نمی‌تواند مورد بی‌تفاوتی از سوی رهبران خود قرار بگیرد. مقوله هسته‌ای در دستگاه فکری و ذیل پارادایم حاکمیت و تحت کنترل هدایتگرایانه رهبری نظام به نتیجه رسید.

عضو حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه در موضوع هسته‌ای تصمیم قطعی را رهبران نظام گرفتند، گفت: آن چیزی را که ما ظاهراً در مذاکرات از دست دادیم، مسئله‌ای نبود که بتوان روی آن حساب کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: رهبران نظام سیاسی ما در مقوله هسته‌ای از گفتمان صلح‌طلبانه نظامی دفاع کردند که حقاً جز حوزه رسالت رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود و دولت در این خصوص صرفاً اجرا کننده و تحقق دهنده این منویات است.

عطریانفر درباره مهم‌ترین اثرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برجام بر سیاست داخلی و بین‌المللی کشور تصریح کرد: مهم‌ترین اثر برجام تقویت رابطه اعتمادآمیز میان مردم و حاکمیت است. دشمنان مدام این موضوع را یادآور می‌شدند که اندیشه دینی فاقد صلاحیت استو  تشکیل و تجربه سیاسی ایران اولین تجربه برای شکستن این اندیشه بود.

وی در خصوص تأثیر بین‌المللی برجام گفت: تأثیر سیاسی برجام این بود که تمامی کشورهای دنیا بر اساس مطامع خود، روی ایران به عنوان قطب قدرتمند در معادلات جهانی و منطقه‌ای حساب باز کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در ادامه اظهارات خود با اشاره به معنای شعار برد-برد گفت: در یک گفت‌وگو چیزی گرفته و ستانده می‌شود؛ این که تصور کنیم یک طرف همه چیزش را بدهد و طرف دیگر همه چیز را بگیرد، این دیگر اسمش توافق نیست، بلکه تحمیل است، افزود: از نگاه بین‌المللی، تمامی زمینه‌های احتمالی وصول ایران به قدرت هسته‌ای البته به مفهوم تسلیحاتی آن از بین برده شد.

عطریانفر با اشاره به برد ایران در مذاکرات خاطرنشان کرد: برد ایران در مذاکرات معطوف به این قضیه بود که بسیج جهانی علیه ایران خاتمه پیدا کرد و همچنین ایران از ذیل بند 7 منشور سازمان ملل خارج گردید.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در ادامه افزود: ما توانستیم در مذاکرات موقعیت خود را در مدار جهانی به اثبات برسانیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تأثیر مذاکرات روی نگاه جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا گفت: آمریکا همچنان شیطان بزرگ است و مورد خصومت از ناحیه مردم و رهبران ما قرار دارد اما این خصومت دائمی و جاودانه نیست، چرا که در عرف سیاسی حاکم بر جهان نه دوست دائمی وجود دارد و نه دشمن دائمی.

عطریانفر با طرح این سوال که آیا در آینده آمریکا از سرفصل شیطان بودن خارج می‌شود، گفت: پاسخ به این سوال قطعاً و مسلماً مثبت است، البته این موضوع با آرمان‌های ما ناسازگاری ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: ما در عمر سیاسی جمهوری اسلامی، شخصیتی بالاتر از حضرت امام (ره) در ستیز با آمریکا نداریم؛ حضرت امام (ره) توانستند با استکبار ستیزی نوعی تجمیع قدرت را در لایه‌های مختلف اجتماعی ایجاد کنند و انقلاب را به سرانجام برسانند.

وی با اشاره به موضع آمریکا در مذاکرات ابراز کرد: کشورهای روسیه و چین که جز متحدین استراتژیک ما محسوب می‌شوند، در مذاکرات مواضع سرسختی از خود نشان می‌دادند و بسیاری از مشکلات پیش روی مذاکرات با همراهی و کمک آمریکا برطرف شد.

عطریانفر افزود: در صورتی که سیاست‌های گذشته آمریکا مبنی بر تحمیل حکومت سلطنت‌طلبانه در ایران تغییر و آن‌ها از ما عذرخواهی کنند، بستر لازم برای تغییر روابط ایران و آمریکا ایجاد خواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا که گفته بود ما با توافق توانستیم بر نیروهای معتدل یا حامی خود تأثیر شگرفی داشته باشیم، گفت: در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای دو طرف اجازه دارند که به اقتضای نیاز تبلیغاتی درون کشورشان تفسیری از ماجرا را به جامعه مخاطب خود منتقل کنند و آن تفسیر هیچ قید و بندی را برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: در مقابل چنین اظهاراتی ما هم شاید بگوییم که مذاکرات باعث ایجاد الفت در میان دموکرات‌های آمریکا گردید و مذاکرات و سیاست‌های داهیانه جمهوری اسلامی، کنگره را تحت تأثیر خود قرار داده است.

عطریانفر در پایان و پیرامون تأثیر برجام در رابطه احزاب کشور با دولت خاطرنشان کرد: چنین موضوعی فوریت ندارد چرا که یک نوع توقف و امتناع فلسفی بر احزاب به وجود آمده و تا نتوانیم از این نقطه عبور کنیم، پرداختن به چنین موضوعاتی اهمیت نداشت.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۴:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
دوست عزیز اتفاقا ما هم میخواهیم جامعه آمریکا را به جامعه اسلامی تغییر دهیم.
چه تفاهمی داریما !!
بایذ این رو وارد برجام میکردند (:
آخرین اخبار