شماری از خاخام های یهودی آمریکا اعلام کردند: توافق هسته ای برای آمریکا و متحدانش در منطقه بسیار خوب است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نامه ای به همراه نام 340 خاخام یهودی در آمریکا که آن را امضا کرده اند در سایت "آمه اینو" منتشر شده است.
340 خاخام یهودی از همه فرقه های یهودیت طی نامه ای به همه اعضای کنگره، خواستار حمایت آنها از توافق جامعه بین المللی و ایران درباره برنامه هسته ای این کشور شدند. 
استیون باب اهل گلن الین ایالت ایلینوی درباره این نامه گفت: ما از تیم مذاکره کننده آمریکا و دیگر تیم های مذاکره کننده به خاطر تعهدی که در دستیابی به این توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نشان دادند، قدردانی می کنیم. این توافق برای آمریکا و متحدان ما در منطقه بسیار خوب است و بهترین سازو کار ممکن با توجه به واقعیت های کنونی بین المللی است.
خاخام ریچل میکوا اهل شیکاگو نیز افزود: طیف گسترده ای از دیدگاهها درباره توافق هسته ای ایران در میان یهودیان آمریکایی وجود دارد و همانطور که نظر سنجی های اخیر نشریه جوییش جورنال نشان داد چهل و نه درصد موافق این توافق هستند و تنها سی و یک درصد اعلام مخالفت کرده اند و پنجاه و سه درصد نیز از کنگره خواسته اند این توافق را تصویب کند. این درحالی است که تنها سی و پنج درصد اعلام مخالفت کرده اند. 
وی در ادامه گفت: با این حال بسیاری از گروهها و فدراسیون های یهودی از جمله آیپک و دیگر سازمانهای پیشروی یهودی در آمریکا به شدت در حال تبلیغ برای مخالفت با این توافق هستند و در تلاش برای القای این مسئله اند که انگار یهودیان آمریکایی خواستار ابطال این توافق هستند.
این به هیچ وجه درست نیست و پیامی خطرناک است و ما به عنوان خاخام های یهودی امیدواریم بتوانیم با این نامه به کنگره با این تبلیغات مقابله کنیم.
گوردون ویلمت خاخام اهل ایلینوی نیز گفت: اگر کنگره در نهایت این توافق را رد کند پیامدهای آن برای آمریکا، اسرائیل، جامعه یهودیان و جهان بسیار شدید خواهد بود. ما نگرانیم که پیامد این توافق فروپاشی تحریم ها، تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، به راه افتادن رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه و منزوی شدن اسرائیل و آمریکا از شرکای بین المللی شان باشد.
خاخام برتون ویساتزکی اهل نیویورک نیز مدعی شد: در حالی که ما بر این باوریم که این توافق رویکردی مثبت برای مسئله هسته ای ایران است، همچنان به شدت نگران حمایت ایران از گروههای تروریستی و دیگر اقدامات بی ثبات کننده این کشور در منطقه هستیم. این تلاش و این تبلیغات اشتباه برای ضربه زدن به توافق هسته ای با ایران، به توان اسرائیل برای پیوستن به آمریکا و متحدان منطقه ایش برای ایجاد یک ائتلاف قدرتمند برضد ایران آسیب می زند.
متن نامه به شرح زیر است: 
" ما به عنوان خاخام های یهودی از توافق اخیر میان آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و ایران حمایت می کنیم. ما همچنین اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را ترغیب می کنیم که از این توافق حمایت و آن را تصویب کنند.
دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با موفقیت توانست قدرت های بین المللی را برای مقابله با بلند پروازی های هسته ای ایران گردهم بیاورد. تحریم های گسترده بین المللی ایران را وادار به این توافق تاریخی و مهم کرد. در صورتی که این توافق توسط کنگره رد شود، این تحریم ها متوقف خواهد شد و هیچ مذاکرات دیگری نیز برگزار نخواهد شد زیرا دیگر کشورها به طور کامل حامی این توافق هستند و هیچ تمایلی به مذاکره دوباره ندارند. 
ما میدانم در حالی که این توافق مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته ای را می بندد، مسائل مربوط به حمایت از تروریسم را حل و فصل نمی کند، با این حال این مسئله هیچگاه هدف اصلی این مذاکرات نبوده است. اکنون که توافق هسته ای حاصل شده است، ما از آمریکا و شرکای بین المللی این کشور می خواهیم که عزم خود را تقویت کنند و منابع اضافی برای مقابله با تهدید هایی که ایران برای اسرائیل و دیگران ایجاد می کند، اختصاص دهند.
ما عمیقا نگران این مسئله هستیم که رهبران جامعه یهودیان آمریکا در مخالفت با این توافق متحد هستند. ما به همراه شمار زیادی از دیگر رهبران یهودی به طور کامل از این توافق هسته ای تاریخی و مهم حمایت می کنیم."
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خانم
۱۰:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
اول که خوندم فکر کردم نوشته خانم های یهودی
(:
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۷:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
تمام ادیان الهی درعمل به انسانهاخوبی میکنندوصدمه نمیزنند
Iran (Islamic Republic of)
حاتم
۲۳:۰۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
ما نیازی به حمایت شماها نداریم
شماها جیب مارو نزنین حمایت کردن پیشکشتون والا
آخرین اخبار