شبکه بی بی سی بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را رویدادی "قابل توجه" توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، جیمز رابینز خبرنگار دیپلماتیک این شبکه در گزارشی از تهران گفت: «چهار سال پیش سفارت انگلیس در تهران پس از یورش تظاهرکنندگان تعطیل شد. قرار است در روزهای آینده این سفارت بازگشایی شود. این اقدام ، نشانه دیگری از عادی سازی روابط ایران با غرب پس از امضای توافق هسته‌ای است.»

وی در ادامه افزود: «حمله به سفارت انگلیس در تهران در چهار سال پیش سبب شد روابط دو کشور به شدت افول کند. تظاهرکنندگانی که به تحریم‌های غرب معترض بودند به سفارت انگلیس در تهران یورش بردند و درنتیجه انگلیس مجبور شد سفارتش را تعطیل کند. برخی افراد مهاجم به سفارت، به تخریب در سفارت و ایجاد آتش مبادرت کردند و تصاویر ملکه انگلیس را سرقت کردند و به تخریب وسایل و اسناد سفارت پرداختند. در آن زمان، مقامات ایرانی به این اقدام خشونت آمیز توجهی نکردند. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه وقت انگلیس ، در آن زمان این اقدام را به شدت محکوم کرد و هشدار داد این اقدام با عواقب جدی همراه خواهد شد. اوضاع به همین صورت بود تا اینکه ماه گذشته، ایران با قدرتهای کلیدی جهان به توافق هسته ای بزرگی دست یافت. فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این نشست حضور داشت. قرار است هاموند دو روز دیگر به تهران بیاید و سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شود. این اقدام، نماد بزرگ تغییر در تهران است. انگلیس و ایران حاضرند در فضای کاهش تحریمها و فضای جدید مثبت تر، به تعامل بپردازند. آخرین وزیر امورخارجه انگلیس که به ایران سفر کرد جک استرا بود. این کار دوازده سال پیش انجام شد. اینکه فیلیپ هاموند در سفر به ایران، یک هیئت تجاری هم با خودش می برد نکته ای بسیار قابل توجه است.»

جک استرا در این خصوص گفت:« امیدواریم این سفر سبب رونق ارتباطات تجاری و آموزشی بین انگلیس و ایران شود. ایرانی ها به شدت به انگلیس علاقه مند هستند و می خواهند هرچه ممکن است تماسها با این کشور بیشتر شود.» 

خبرنگار شبکه در ادامه افزود در سفارت انگلیس در تهران ، کارهایی برای بازگشایی سفارت در جریان است. دو طرف انگلیسی و ایرانی امیدوارند با بازگشایی سفارت، شروع تازه ای در روابط دو کشور شکل بگیرد و به سالها روابط مسموم دو کشور پایان داده شود که سابقه آن به دهه 1970بازمی گردد. اما باید توجه داشت که اختلافهای بزرگ و بدبینی های زیادی بین دو کشور وجود دارد. به هرحال، در چنین شرایطی دولتها و دیپلماتهای دو کشور باید تلاش کنند کارها را پیش ببرند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
انگلستان با آمریکایافرانسه و آلمان چه تفاوتی داشتن یادارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
برو به یه انگلیسی بگو با آلمانی فرقی نداری ،
آی چه کتکی ازش بخوری.....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ما همچنان مراقب توطئه های روباه پیر هستیم وجلوی نفوذشانرا خواهیم گرفت چه بعضی بخواهندچه نخواهند
Iran (Islamic Republic of)
روشنک
۱۷:۵۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
یورش!؟!؟ این شمایی که به منافع ملی کشورهای دیگه حمله میکنی... سرتون به کار خودتون باشه تا پس گردنی نخورین...
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۱:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
به همین خیال باشید که بزاریم دوباره هر غلطی دلتون میخوان تو ایران انجام بدین،
آخرین اخبار