معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین پیش نویس بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی خبر داد و گفت این بسته ها به زودی با نظر دانشگاهها نهایی و ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر باقر لاریجانی در افتتاحیه همایش معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تبریز، با اشاره به سیاست های ۱۲ گانه برنامه آموزش عالی حوزه سلامت و سایر برنامه های حوزه آموزش گفت: توسعه آموزش علوم پزشکی بر مبنای ظرفیت های بومی، ماموریت محور کردن دانشگاهها و و تمرکز زدایی فرایندهای آموزش از جمله ظرفیت های موجود است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت  با اشاره به شرایط خاص کشور و اثر برخی بیماری ها بر نظام سلامت گفت: باید در تربیت نیروی انسانی بخش سلامت با رویکردی جامع به بار بیماری ها خصوصا بیماری های غیرواگیر توجه شود و این امر مستلزم همکاری بین بخشی در کشور است.

لاریجانی با بیان اینکه تاکنون ۱۱ بسته تحول و نوآوری در حوزه معاونت آموزشی با بهره گیری از ترجمان اسناد بالادستی حوزه سلامت کشور تدوین شده، گفت: این بسته ها براساس مدلی روشن و  در پنج بخش تدوین شده است.

وی افزود: بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی با توجه به سیاست های دوازده گانه برنامه آموزش عالی سلامت  تدوین شده و ارتباط روشنی بین بسته های تحول و نوآوری، سیاست های برنامه و سایر اسناد و تکالیف بالادستی نظام سلامت وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: با طرح این بسته ها در همایش معاونین آموزشی دانشگاههای و اخذ نظرات دانشگاهها، امیدواریم با تدوین برنامه ای روشن و مبتنی بر شرایط کلی کشور زمینه تحقق این بسته ها و  ارتقاء آموزش علوم پزشکی فراهم آید.

پاسخگویی به نیازهای جامعه از اهداف اصلی نظام آموزش عالی سلامت

وی با اشاره به عناوین این بسته های تحولی یادآور شد: آموزش پاسخگو و عدالت محور یکی از بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. . البته خوشبختانه طی سالهای گذشته تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته و با بررسی روند آموزش تخصصی در کشور، در برخی رشته ها کاملا می توانیم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه نیازهای کشور مرتبط با بیماری هایی است که سلامت جامعه را تهدید می کنند گفت: در تربیت نیروی انسانی باید به بار بیماری ها و مشکلات مبتلا به نظام سلامت کشور توجه ویژه ای صورت گیرد و نیروها به صورت کاملا هدفمند با رویکرد رفع چالش های سلامت کشور تربیت شوند.

وی افزود: مطالعات بار بیماری ها و عوامل خطر از مطالعات بزرگ و مهمی است که در کشور انجام شده و باید چنین مطالعاتی و همچنین تغییرات هرم جمعیتی کشور در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت مدنظر قرار بگیرد.

لاریجانی با اشاره به تاثیر فناوری های نوین تشخیصی و درمانی در نیازهای آموزش علوم پزشکی و لزوم تغییر در محتوای آموزشی رشته ها متناسب با فناوری، اظهار داشت: لازم است علاوه بر این به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت هم توجه شود و برنامه مشخصی برای مشارکت نهادها و افراد در رفع چالش های نظام سلامت و پیشبرد اهداف آموزش پزشکی تدوین شود.

حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه این نشست حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم را یکی از بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی معرفی کرد و ماموریت دانشگاههای نسل سوم را نوآوری و تسهیل كارآفرینی برشمرد. 

وی گفت: ما در توسعه علم و کارآفرینی در کشور با چالش هایی روبرو هستیم. دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی باید با رویکردی کارآفرینانه بتوانند وارد عرصه های مختلف جامعه شده و علاوه بر تولید علم نقش های کارکردی مختلفی را در جامعه بپذیرند.

لاریجانی این امر را وظیفه نظام آموزش عالی سلامت کشور برشمرد و گفت: ساختار دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید با نظام های نوآوری و کارآفرینی متناسب شده و به سمت تربیت نیروهای کارآفرین پیش روند.

وی با بیان تجارب دانشگاههای موفق جهان در راه اندازی شرکت های دانش بنیان و پارک های علوم و فناوری گفت: ایجاد تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیازمند ساختارهای جدید است و برای این امر باید برنامه ریزی مناسبی صورت پذیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم تطبیق برنامه های درسی و آموزشی با دانشگاههای هزاره سوم اظهار داشت: این امر دغدغه بسیاری از دانشگاههای بزرگ دنیاست که به بازمهندسی ساختار خود برای رسیدن به دانشگاههای هزاره سوم می پردازند.

وی بازبینی و بازنگری ساختار و عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی ، کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان، طراحی و توسعه سامانه محاسبه هزینه تمام شده تربیت نیروی انسانی و طراحی و استقرار نظام تامین و تخصیص مالی پایدار، عدالت محور و غیر بودجه ای آموزش عالی سلامت را به عنوان محورهای  حرکت بررای دستیابی به اهداف این بسته عنوان کرد.

دستیابی به مرجعیت علمی در آموزش علوم پزشکی

لاریجانی با بیان اینکه دستیابی به مرجعیت علمی در منطقه و جهان یکی از سیاست های مقام معظم رهبری است، آینده نگاری و مرجعیت علمی  در آموزش پزشکی را به عنوان اواین بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی معرفی کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دانشگاهها باید به صورت مجموعه ای یکپارچه دیده شوند، گفت: حوزه های مختلف دانشگاه تکمیل کننده یکدیگر هستند و گاها خروجی یک حوزه به عنوان ورودی سایر حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به آمار رتبه بندی Scopus گفت: بر اساس این آمار در تولید علم در کشور، حوزه علوم پزشکی در رتبه اول کشوری و از لحاظ ارجاع مقالات در رتبه دوم قرار دارد و در حوزه  علوم به طور کلی در رتبه بندی Scopus رتبه هفدهم دنیا را در اختیار داریم.

لاریجانی با بیان پیشرفت های علمی کشور طی سالهای اخیر گفت: باتوجه به شرایط خاص سیاسی کشور در دهه های گذشته و شرایط علمی کشور، رسیدن به مرجعیت علمی در منطقه و جهان دور از ذهن نبوده و قابل دستیابی است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار