جان بولتون: دولت آمریکا درباره توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی عوام فریبی می کند

سفیر سابق آمریکا گفت: به نظر من، آژانس بین المللی انرژی اتمی به تنهایی با ایران مذاکره نمی‌ کرده، بلکه این کار را تحت هدایت آمریکا انجام می ‌داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی به تنهای با ایران مذاکره نمی کرده، بلکه این کار را تحت هدایت آمریکا انجام می داده است.
وی در گفتگو با مجری شبکه رادیویی فاکس نیوز درباره آنچه مجری این شبکه آن را "توافقات جانبی" با آژانس بین المللی انرژی اتمی خواند، گفت: این واقعاً مهم است. در روز گذشته، یکی از دو توافق جانبی که تاکنون مخفی نگه داشته شده بود، منتشر شد. خبرگزاری آسوشیتد پرس یک نسخه از آن را به دست آورد و اکنون متن آن در اختیار همه است. البته ما هیچ نسخه ای از اولین توافق جانبی که توافقی گسترده تر است را در اختیار نداریم. ما فقط توافق جانبی دوم را که در رابطه با سایت پارچین است، در اختیار داریم.
بولتون افزود: من متن این توافق را اکنون خوانده و متقاعد شده ام که آژانس بین المللی انرژی اتمی خودش به تنهایی درباره این توافقِ جانبی با ایران به مذاکره نپرداخته است. آژانس، نهادی است که دولت ها آن را تشکیل داده اند و از اینرو؛ هرچه آن دولت ها از آژانس بخواهند، انجام می دهد. آژانس، به ویژه، آنچه پنج عضو دایمی شورای امنیت، که تنها قدرت های هسته ای قانونی در جهان- براساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای- هستند، از آن بخواهند، انجام می دهد. 
بولتون گفت: به نظر من، احتمالا مذاکرات به این نحو پیشرفته بوده است که ایرانیان خطاب به آژانس می گفتند: این، آن چیزی است که ما آماده انجام آن هستیم؛ سپس آژانس آن را به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نشان می داد و می گفت: ببینید، این آن چیزی است که ایرانیان خواستار آن هستند، آیا شما حاضرید این خواسته ایران را تحمل کنید؟ آنگاه کری به آژانس می گفت: بله یا خیر، این تغییرات باید انجام شود و سپس آژانس نزد ایرانیان باز می گشته و تلاش می کرده که به آن ها، یعنی خواسته های جان کری، دست پیدا کند.
بولتون افزود: به عقیده من، دولت آمریکا در حال عوام فریبی در این خصوص است و حتی اگر ما بخواهیم حسن ظن داشته باشیم، باید بگوییم که مقامات دولت آمریکا حقیقت را می گویند، اما تمامِ حقیقت را بیان نمی کنند.
بولتون تاکید کرد: دولتمردان آمریکایی بر خلاف آنچه وانمود می کنند، دقیقا می دانستند در متن توافقات آژانس و ایران چه چیزهایی گنجانده شده بوده است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۱:۲۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
اینو که ما میدونستیم،آمانو سگ دست آموز اسرائیل و آمریکا ست و رهبر ما فرمودند که به آژانس اعتماد نداریم چون مستقل نیست وعادل نیست، اما انگار بعضی مسوولان ما گوش شنوا ندارن وفور میکنن اینا دایه مهربانتر از مادرن،چرا هشیار نیستن،این همه ساده اندیشی به کشور لطمه میزنه
آخرین اخبار