سیاستمدار سابق آمریکایی تاکید کرد: اگر آمریکا زیر توافق هسته‌ای ایران بزند، باعث رنجش سایر کشورهای جهان از آمریکا خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ران پل، نامزد سابق ریاست جمهوری در آمریکا که اکنون مجری شبکه "گزارش آزادی" است، در این برنامه ابتدا درباره بگو مگو های موافقان و مخالفانِ توافق هسته ای ایران در آمریکا گفت: هرکس که اخبار را به طور سطحی مطالعه کند، شاید به این تصور اشتباه بیافتد که از آنجایی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیسیتی به شدت مخالف این توافق است و رژیم صهیونیستی نیز با این توافق مخالف است، پس تمام یهودیان نیز حتما باید با آن مخالف باشند. این در حالی است که ما می بینیم برخی از مقامات نظامی در کشور آمریکا به شدت از این توافق حمایت می کنند. اگر آمریکا زیر توافق هسته‌ای ایران بزند، باعث رنجش سایر کشورهای جهان از آمریکا خواهد شد و متعاقبا استیلای نظامی و اقتصادی آمریکا بر جهان به مخاطره خواهد افتاد.
وی افزود: شایان ذکر است که اخیرا 340 خاخام یهودی آمریکایی از کنگره آمریکا خواسته اند که از توافق هسته ای ایران حمایت کند.
ران پل گفت: به نظر من این بسیار جالب توجه است که این خاخام های یهودی از این توافق اعلام حمایت کرده اند، زیرا همه تصور می کردند که چاک شومر (سناتور یهودی از ایالت نیویورک) سخنگو و نماینده تمام یهودیان است. چاک شومر گفته است که ما نباید از این توافق حمایت کنیم زیرا این توافق، نفوذ و اقتدار بیش از حد به ایرانیان می بخشد.
این در حالی است که من فرض کرده بودم که خاخام ها باید طرفدار رژیم صهیونیستی باشند، اما این، دست کم باعث کاهش اینگونه تصورات خیالی در جامعه می شود. آنگاه مردم خواهند گفت: شاید چاک شومر، سخنگوی جامعه یهودیان آمریکا نباشد. 
دانیل مک آداماز، کارشناسی که در این برنامه شرکت کرده بود گفت: آنچه مرا بعد از خواندن این نامه شگفت زده کرد، این بود که من ابتدا تصور می کردم که نویسندگان این نامه به کنگره آمریکا، حتما مشتی خاخام های چپگرای افراطی هستند، اما در مقاله ای که در این باره منتشر شده، آمده است که این خاخام ها از انواع جریان های مختلف یهودیت هستند. این نکته مهم است که این خاخام ها که از رسته های متنوع یهودیت گردهم آمده و این نامه را نگاشته اند، نشان دادند که جامعه یهودیان علیه توافق هسته ای ایران، متحد نیستند.
امضا کنندگان این نامه از چپگرایان و راستگرایان هستند که از این توافق حمایت می کنند. از این رو به نظر من، این نامه حائز اهمیت است.
ران پل افزود: هرچند رویکرد شخصی من، عدم مداخله در امور سایر کشورها، خارج کردن آمریکا از منطقه و تلاش برای صلح است و از این رو من از این توافق حمایت می کنم. با این حال، حتی اگر ما به استدلال های عملیِ این مسئله، مثلاً از دیدگاهی یهودی، بپردازیم، در خواهیم یافت کسانی که مخالف این توافق هستند، ممکن است کاملاً در اشتباه باشند، زیرا به نظر می رسد که تحت این توافق، رژیم صهیونیستی، دیگران و جهان اطلاعات بیشتری درباره آنچه در ایران می گذرد به دست خواهند آورد. در غیر این صورت، اگر مخالفان این توافق بگویند: نه ما این کار را نمی کنیم و آن را قبول نداریم، آنگاه بر اساس اعتقادشان به سودمند بودن انزوا، در این راستا تلاش خواهند کرد زیرا آنان معتقدند که باید مردمی را که از ایشان خوششان نمی آید، منزوی کنند.
اگر چنین شود، به نظر من به ایرانیان انگیزه بیشتری می دهد که به تنهایی وارد عمل شوند و از این رو ما اطلاعاتی درباره فعالیت های آنان به دست نخواهیم آورد.
ران پل گفت: من حتی این استدلال مخالفان توافق هسته ای را قبول ندارم که می گویند: ایرانیان سلاح های کشتار جمعی دارند و شاید بمب هسته ای روی ما بیاندازند. این افراد، از بمب هسته ای به عنوان دستآویزی استفاده می کنند و این در حالی است که ایرانیان اصلا چنین بمبی ندارند. این استدلال مشابه استدلال سابق دولت جرج بوش درباره وجود بمب سلاح های کشتار جمعی در عراق است و دولت عراق نیز آن نوع سلاح ها را نداشت.
دانیل مک آداماز افزود: یکی از موضوعاتی که این خاخام ها در نامه شان به آن اشاره کرده اند این است که بیم آن دارند که بدون توافق، مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) به علت بی ثباتی در این منطقه، آغاز شود. همین که کشورهای منطقه- به علت نبود توافق هسته ای - ندانند که ایرانیان در صدد انجام دادن چه کارهایی هستند، به خودی خود منجر به دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی می شود که به نوبه خود باعث عدم ثبات در منطقه می شود و ایران را به سوی پیگیریِ سلاح هسته ای می کشاند.
ران پل گفت: سؤال بزرگ در حال حاضر این است که کنگره آمریکا چه کاری خواهد کرد؟ به تصور من سنا به راحتی این توافق را رد خواهد کرد زیرا شمار جمهوریخواهان در سنا بیشتر از دموکرات هاست و برخی از دموکرات ها نیز با این توافق ابراز مخالفت کرده اند. از این رو، سؤال اصلی این است که آیا آنان می توانند وتوی رئیس جمهور آمریکت را ملغی کنند یا خیر.
این پیامی ضد و نقیض می دهد زیرا به این معنی است که اکثریت اعضای سنا به رد این توافق رای خواهند داد، اما رئیس جمهور آمریکا باید آن را وتو کند.
وی افزود: حتی اگر آنان نتوانند وتوی رئیس جمهور را ابطال کنند، این نشان می دهد که ما متحد نیستیم و این سوال باقی خواهد ماند که اگر ما هیچ شور و اشتیاقی برای این توافق نداشته باشیم یا از آن کنار بکشیم، این به چه کسانی واقعا کمک می کند؟ من می توانم بگویم که البته به ایرانیان کمک خواهد کرد، زیرا آنان خواهان بازگشت مجدد به جهان، لغو تحریم ها و بازیابی برخی از پول های مسدود شده شان هستند.
دانیل مک آداماز خطاب به ران پل گفت: اگر سناریوی شما محقق شود و این توافق با وتوی رئیس جمهور آمریکا مورد تایید قرار گیرد و به اجرا گذاشته شود، اما در حالی که مجموع آراء مخالفان در کنگره فقط چند رای با ملغی سازی وتوی رئیس جمهور فاصله داشته باشد و اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا - چنان که بسیاری از جمهوریخواهان وعده داده اند - در اولین روز کاری اش در کاخ سفید، این توافق را به هم زند، آنگاه به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 
ران پل گفت: به عقیده من، این مسئله صرفا منجر به هرج و مرج خواهد شد. جمهوریخواهان می توانند این کار را بکنند، ولی هیچ معنایی نخواهد داشت. با این حال، به نظر من این حرکت، عواقبی اقتصادی درپی خواهد داشت و آن پیامدها برای رژیم صهیونیستی، اروپا یا سایر کشورها نخواهد بود، بلکه به خود آمریکا بازخواهد گشت. ما هم اکنون نیز با چنین مخاطره ای مواجه هستیم زیرا ارزش دلار در حال حاضر به صورت تصنعی بسیار تورمی و نابهنجار است. اگر سایر کشورها از ما رنجیده شوند، این ممکن است به ارزش دلار صدمات قابل توجهی بزند. کشورهایی مانند عراق، لیبی و امثال آن که از تحریم های مکرر ما دیگر خسته شده اند، ممکن است بخواهند از ارز معتبر دیگری، به جای دلار، برای دریافت عواید فروش نفت خود استفاده کنند.
ران پل گفت: یکی دیگر از استدلال های مخالفان این توافق این است که می گویند: ما می خواهیم این همه پول به ایرانیان بدهیم. ران پل با حالتی طعنه آمیز افزود: این پولی است که ما از آنان گرفته بودیم. هیچکس در اخبار شبانگاهی در آمریکا این مسئله را خاطر نشان نمی کند که این پول خودِ آنان است که قرار است به آن ها بازگردانده شود.
البته پنجاه میلیارد دلار برای آنان بسیار مفید خواهد بود، ولی من فکر می کنم که ما صد میلیارد دلار از آنان گرفته ایم. هیچکس این جنبه از آن استدلال را نمی شنود که ایرانیان با چه مجازات هایی دست و پنجه نرم کرده اند. مخالفان این توافق صرفا می گویند: آنان هیولا هستند و تاکید می کنند که به یاد آورید احمدی نژاد (به ادعای مخالفان توافق هسته ای) علیه آمریکا اعلان جنگ کرده بود.
ران پل افزود: این در حالی است که دیپلمات های ما همواره خطاب به ایران می گویند: شما باید کارها را به نحوی که ما می گوییم انجام دهید و ما هیچ گزینه ای را از روی میز برنداشته ایم. این به صورت تلویحی به این معنا است که ما شما را بمباران می کنیم؛ ران پل سپس تاکید کرد که باید توجه داشته باشیم که آمریکا سلاح های هسته ای دارد.
وی تاکید کرد: برخی هشدار داده اند که اگر این توافق در کنگره به نرمی و راحتی تایید نشود، شاهد افزایش احساسات ضد آمریکایی و حمله به دلار آمریکا خواهیم بود. کونیگ که قبلا رئیس بانک جهانی بوده است نیز همین مسئله را تایید می کند که ممکن است نهضتی علیه دلار به پا شود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار