وزیر امور خارجه کشور مان در نشست مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی گفت: آینده سازی و ارائه نگرش جدید برای آینده وظیفه دانشمند علوم سیاسی است.

نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی با حضور ظریف آغاز شدبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.

وی با بیان اینکه نقش علم در ساختن آینده بی‌بدیل است، گفت: دانشمندان روابط بین‌الملل دو وظیفه اساسی و مبنایی را در دنیای کنونی برعهده دارند؛ وظیفه شناخت تحولات بین‌المللی و وظیفه ساختن آینده‌ای مبتنی بر اراده معطوف به صلح پیشرفت و همزیستی نیز برعهده آنها است و نیاز است این دو با هم دنبال شود.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تئوری‌های مبتنی بر قدرت نتوانسته صلح را به ارمغان آورد، تاکید کرد: نیاز است به قول سهراب چشمهایمان را بشوییم و به دنیا به شیوه دیگری نگاه کنیم و این یکی از دستاوردهای انقلاب است که به ما اجازه داد قالب‌های موهوم را بشکنیم و به شکل دیگری نکاه کنیم.

ظریف با اشاره به اینکه وظیفه دانشمند علوم سیاسی آینده سازی و ارائه نگرش جدید برای آینده است، ادامه داد: اکثر کشورهایی که حرفی برای گفتن در نظام بین‌الملل را دارند، آینده نگری دارند و نیاز داریم در روابط بین‌الملل و علوم سیاسی به آینده خودمان نگاه کنیم.

وی با اشاره به شرایط ویژه جهان، گفت: وظیفه بنده و اساتید این رشته شناخت جهان است. امروز نظام جهانی در حال گذار است، برخی با توهم و عجله نظم نوین جهانی را وعده و اقدامات وسیعی را صورت دادند. چه بسیار خون‌ها ریخته شد تا نظام دوقطبی به تک قطبی تبدیل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: اگر تمام دوران کلینتون را نگاه کنید، هر سال یک جنگ را به دنیا تحمیل کرد، اما نظم جدید شکل نگرفت. علیرغم خون‌هایی که در افغانستان و عراق ریخته شد؛ این اشتباه محاسبه همانطور که برای آمریکا گران تمام شد، برای عراق، افغانستان و کوزوو نیز گران تمام شد.

ظریف به قطعنامه‌هایی که علیه ایران در این سال‌ها صادر شد، اشاره کرد و گفت: شرایط بین‌المللی باعث شده بازیگران جدیدی در عرصه بین‌الملل وارد شوند، همچنین کنشگران جدیدی وارد عرصه بین‌الملل شده‌اند، از این رو منابع قدرت نیز متحول شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین منابع جهان در حال گذار ایران را نگاه و گفتمان متفاوت کشورمان است و اگر از این منظر نگاه کنیم وظیفه دانشمنذان علوم سیاسی آینده سازی است نه تبیین و اگر شما به پروژه های اینده نگری نگاه کنید اکثر کشورهایی که توانایی دارند تصویری از خود در طی سالها ساخته اند و هزینه های زیادی صورت گرفته تا بدانند مثلا دنیا در سال ۲۰۲۵ چه شکلی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر هدف این پروژه ها فقط ترسیم اینده و پرداخت هزینه ها بود، معنایی نداشت، ولی با آینده پژوهی، آینده سازی هم خواهیم داشت که آن مبتنی بر مبانی ارزشی آینده پژوهی است، کما اینکه ساختار نطام کنونی بر مبنی معادلات نرم افزاری و سخت افزاری مانند هنجارها شکل گرفته است و باید اینگونه به اینده نگاه کنیم.

ظریف با اشاره به اینکه مهم ترین مولفه شرایط کنونی همین در حال گذار بودن است، اضافه کرد: برخی پس ازفروپاشی نظام دو قطبی با توهم نظم نوین جهانی را وعده داده و بر اساس ان اقدامات گسترده‌ای را انجام دادند.

وی گفت: فلسفه نو محافظه کاری در طول دهه نود تلاش داشت این نظم را نهادینه کند، چه بسا خونهایی ریخته شده تا فهم نادرستی از نظام دو قطبی به نظام تک قطبی امریکا را نهادینه کند و علی رغم این تلاش ها نظم نوین جهانی شکل نگرفت و یاداور شد تخولات عر اق و افغانستان نیز بر اساس این جهان در حال گذار بود و صدام هم فکر می کرد در این تحولات می تواند برای خود جایی باز کند.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: در این شرایط یکی از وجوه اساسی تعدد بازیگران و تکثر قدرت است و امروز دیگر بازیگران مجموعه دو قطب نیستند که ما بقی بخواهند پیرامون ان دو نقش بازی کنند و امروز دیگر این باور شکسته شده است چراکه تعداد متنوعی از بازیگران وجود دارد که در حوزه بین المللی فعال هستند.

ظریف تاکید کرد: ما مجبوریم درک کنیم که چگونه شرایط بین المللی موجب شده است که بازیگران جدید وارد شده و نقش افرینی می کنند از حمله بازیگران امنیت ساز مانند حزب الله و بازیگران امنیت زدا مانند داعش هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به تنوع منابع قدرت، زمانی قدرت نظامی حرف اول را میزد اما پس از ان ما متوجه قدرت فرهنگی و .... شدیم و به مرور به دبپلماسی فرهنگی و اقتصادی و علمی و عمومی رسیده‌ایم که از صحنه رسمی خارج شده است و لذا شاهد تنوع منابع قدرت هستیم و لازم است از انها استفاده شود و بدون شناخت آن نمی توانیم از ان پاسداری کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ایران با استفاده از این قدرت و منبع جدید به قدرت قابل توجهی تبدیل شده است و از نخستین کسانی که درک کرد، امام (ره) که فهمید ابزاری فرانر از ابزار مادی وجود دارد و آن قدرت گفتمانی است وگرنه ایشان بر چه اساسی گفتند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 وزیر امورخارجه کشورمان خودباوری و عدم پذیرش سلطه را از منابع قدرت ایران دانست و گفت: اینکه می توانیم قالب ها را بشکنیم نشات گرفته از قدرت ماست ولی ضروریست تا حرف‌های خود را منطقی بگوییم، تکرار حرف دیگران مونولوگ است ، آن هم تازه تکرار حرف های طرف مقابل بود، نیاز است ما بر منابع قدرت خود بایستیم که از همین جهت سلطه نا پذیری ایران منبع قدرت می شود.

 ظریف با طرح سوالی مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاد که در یک دهه گذشته و پس از سقوط صدام ایران به قدرت منطقه تبدیل شد؟، گفت: ایران پس از انقلاب دست به انتخاب های صحیح زد و معادلات منطقه ای بدون ایران، شکل نخواهد گرفت.

وی بیان داشت: رقبای ایران از زمان سقوط صدام احساس کردند که ایران به قدرت منطقه ای تبدیل شده است بنابر این تصمیم به مقابله سازی کرده و پروژه امنیتی سازی را به راه انداختند ، هرچند ما می توانستیم این به ندرت منطقه‌ای را بهتر بسازیم اما قدرتی بودیم که طرف مقابل احساس کرد باید ان را از بین ببرد.

وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه آنها می‌گفتند فردو و اراک نداشته باشید و ما نمی پذیرفتیم نشات گرفته از منابع قدرتی ما بود، خاطرنشان کرد: ما یک منبع قدرت در منطقه داشته‌ایم که سعی کردند با ایران هراسی آن را از بین ببرند و مذاکرات با همه دشواری ها توانست قدرت منابع را حفظ کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ظریف ، نشست ، تیم هسته‌ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
وظیفه دانشمند علوم سیاسی
دانشمندان هسته ای که تکلیفشون مشخص شد بعد از اینهمه تلاش و کوشش برن دنبال شغل جدید از حالا دیگه تحقیق هسته ای وجود نداره تا وظیفه ای داشته باشند حیف از استعداد جوونهامون که عده ای دیگه باید در باره ی اونها تصمیم بگیرند که ایا بفهمند یا نفهمند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
اینده نگری... امسال زمستون قیمت نفت ۳۰ دلار میشه. راهکار چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
بايد سياست را از دست افراطيون خارج و به دست با تدبير امثال ظريف سپرد.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۵:۱۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
ایکاش تیم اقتصادی یک ظریف داشت
آخرین اخبار