شیراز؛

جایگزینی آزمون جامع داروسازی با علوم پایه داروسازی

رابطان علمی و صنفی دانشکده های داروسازی کشور، در دبیرخانه سمینار دانشجویان داروسازی، با حضور مسئولان دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی، به بحث و بررسی مسایل روز و مهم آموزش داروسازی کشور، پرداختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این نشست نمایندگان دانشجویان، ضمن ابراز نگرانی های خود در زمینه پذیرش دانشجو و تاسیس دانشکده های داروسازی جدید و نیز ابهامات و سوالات موجود در مورد طرح تحول نظام آموزش داروسازی، با ارایه طرح ها و نتایج نظرسنجی های جامع صورت گرفته، به بیان نظرات بدنه دانشجویی در زمینه نظام آموزش داروسازی پرداختند.

دکتر حمید اکبری، دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی، ضمن تقدیر از برگزاری این نشست گفت: بحث و بررسی منطقی مسایل، از سوی دانشجویان و اتکا بر آمار و ارقام در پیشبرد مطالبات دانشجویی به دور از احساسات، نشان از رشد فکری این قشر از جامعه دارد.

وی در مورد نظرسنجی صورت گرفته در زمینه نظام آموزشی داروسازی گفت: این قبیل اقدامات از سوی دانشجویان ضمن بررسی طرح های موجود در وزارتخانه باعث تسریع نتیجه گیری و تصمیم گیری از سوی مسئولان می شود.

در این نشست، دانشجویان به بیان سوالات و نگرانی های خود در زمینه افزایش پذیرش دانشجو، تاسیس دانشکده های داروسازی جدید و کاهش سطح کیفیت آموزش علمی و عملی پرداختند.

تا سال 1404 به تعداد داروساز مورد نیاز برای کشور، خواهیم رسید و نیازی به افزایش ظرفیت پذیرش نخواهد بود

دکتر اکبری با اعلام این موضوع که علی رغم افزایش تعداد دانشکده های داروسازی در سال های اخیر و فشارها در جهت افزایش پذیرش، شاهد کاهش ظرفیت پذیرش از سال 1392 بوده ایم، بیان کرد: تلاش های دبیرخانه شورای آموزش داروسازی در جهت کاهش بیش از پیش میزان پذیرش دانشجو و یا حداقل ثابت نگه داشتن آن است و نیز افزود: اعتقاد این دبیرخانه بر این است که با روند فعلی پذیرش دانشجو تا سال 1404 به تعداد داروساز مورد نیاز برای کشور، خواهیم رسید و نیازی به افزایش ظرفیت پذیرش نخواهد بود.

در 4 سال آینده، هیچ دانشکده داروسازی جدیدی تاسیس نخواهد شد

وی در مورد تاسیس دانشکده های داروسازی جدید یادآور شد که مجوز تاسیس این دانشکده ها در دوره های پیشین داده شده است و لغو آنها کاری بسیار دشوار است، اما در 4 سال آینده، هیچ دانشکده جدیدی تاسیس نخواهد شد و یا حداکثر یک دانشکده جدید خواهیم داشت.

اکبری با اشاره به این موضوع که برخی از دانشکده ها با مشکلات جدی مواجه هستند و استاندارد لازم را ندارند، تاکید کرد: کمبود امکانات در دانشکده های تازه تاسیس، باعث کاهش کیفیت آموزش شده است و نیز افزود: این منطقی نیست دانشکده جدید تاسیس شود و برای مقرون به صرفه بودن، تعداد بالایی، دانشجو پذیرش شود، و اگر به صرفه نیست، نیازی به تاسیس ندارد و اگر مقدور بود جلوی پذیرش این گروه از دانشکده ها گرفته می شد.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی در خصوص دلیل تفاوت میزان پذیرش دانشجو در هر دانشکده با میزان مشخص شده در دفترچه کنکور، گفت: یکی از دلایل این اتفاق وجود رتبه ها و انتخاب رشته های دقیقا یکسان است که در این صورت باید شرایط یکسان را برای این افراد در نظر گرفت.

اکبری در پاسخ به نگرانی دانشجویان در زمینه کاهش مقطع داروسازی به لیسانس و فوق لیسانس بیان کرد: مسایلی مثل لیسانس شدن داروسازی از سال ها پیش مطرح بوده است، اما آنچه که واضح است این اتفاق تا به حال نیفتاده و از این به بعد نیز نخواهد افتاد، چون در حوزه تصمیم گیری هیچ کس اعتقاد به لیسانس شدن این رشته ندارد.

وی افزود: به طور کلی این موضوع به هیچ وجه مطرح نیست و برنامه ای برای آن نوشته نخواهد شد و تصمیمی برای این کار وجود ندارد.

در ادامه این نشست و بررسی، طرح تحول نظام آموزش داروسازی، دانشجویان سوالاتی را در زمینه دلایل حذف آزمون علوم پایه داروسازی و جایگزینی آن با آزمون جامع داروسازی (آزمون 180 واحدی)، مطرح کردند.

دکتر اکبری در پاسخ به این سوال گفت: این طرح حاصل بیش از یک سال تلاش و بررسی است و نیز برگزاری جلساتی با حضور رییسان و معاونان آموزشی دانشکده های داروسازی است که در نهایت به این نتیجه رسید که سیستم علوم پایه، از نظر چینش و ارایه واحدها، محدود کننده است.

وی با رد شتابزده بودن این طرح، پخش برخی موضوعات ناقص و نادرست در این زمینه را در فضای مجازی، غیرمنصفانه توصیف کرد و ادامه داد: دانشجو با سیستم علوم پایه در سال های اول با دروس مرتبط با داروسازی آشنا نمی شود و در ادامه برای کار در داروخانه به میزان کافی آماده نمی شود و نیز تمام این موارد باعث شد تا تصمیم بر حذف علوم پایه گرفته شود، تا قدرت مانور در چینش واحدها افزایش یابد و مشکل عدم مهارت کافی دانشجویان برای حضور در داروخانه تا حدودی حل شود.

قائم مقام معاون آموزشی وزیر، یکی از اهداف برگزاری آزمون جامع داروسازی را، یکسان شدن سطح کیفیت آموزش در کل کشور دانست و از استاندارد سازی برنامه آموزشی داروسازی، تنظیم طرح درس مشخص و شیوه اجرایی یکسان برای تمام دانشکده ها در دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی خبر داد.

وی گفت: در صورت عدم قبولی چندین بار فرد در این آزمون، به هیچ عنوان مدرک معادل لیسانس یا فوق لیسانس داروسازی به فرد اعطا نخواهد شد و دانشجو می تواند برای ادامه تحصیل در سایر رشته های لیسانس و فوق لیسانس علوم پزشکی، اقدام کند.

اکبری ضمن پذیرش وجود برخی ابهامات در متن آیین نامه جدید، پذیرش دانشجوی دکتری داروسازی، تصریح کرد: بخش زیادی از این سوالات و ابهامات پس از تنظیم آیین نامه اجرایی طرح، برطرف خواهد شد و نیز در پاسخ به این که آیا تضمینی برای عدم بازگشت به شرایط قبل و یا تغییر دوباره طرح جدید وجود دارد، گفت: این طرح تا پایان امسال در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تصویب خواهد شد و هرگونه تغییر پس از این تصویب بسیار دشوار خواهد بود.

در بخشی از این نشست، دانشجویان به پرسش و پاسخ در زمینه نحوه برگزاری و جزئیات آزمون جامع تخصص داروسازی پرداختند که آبان ماه امسال برای اولین بار برگزار می شود و نیز رابطان دانشکده های داروسازی کشور علت کاهش انگیزه دانشجو برای ادامه تحصیل را، نبود آینده شغلی تضمین شده برای فارغ التحصیلان دوره تخصص داروسازی دانستند.

دکتر اکبری در پاسخ به این پرسش، مزایای برگزاری آزمون تخصص به شکل جامع را تقویت بنیه علمی داروسازان، کاهش ورود غیر داروساز به رشته های تخصص داروسازی و در نتیجه بهبود شرایط آینده فارغ التخصیلان این دوره، بیان کرد.

دبیرخانه نوزدهمین سمینار دانشجویان داروسازی ایران اعلام کرد که موضوعات صنفی مطرح شده در این نشست، طی جلسات دایر در این سمینار که در تاریخ 14 تا 17 مهر ماه سال جاری به میزبانی شیراز برگزار می شود، پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.