شیراز؛

راه اندازی کارگروهی جهت بررسی فرصت های شغلی داروسازان

رابطان علمی و صنفی دانشکده های داروسازی، در دبیرخانه سمینار دانشجویان داروسازی کشور، با معاون برنامه ریزی اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر در سازمان غذا و دارو، به بحث و بررسی مسایل روز رشته داروسازی پرداختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این نشست نمایندگان دانشجویان با بیان اینکه افزایش پذیرش دانشجوی داروسازی و از طرفی نبود فرصت شغلی کافی و مناسب، برای قشر تازه فارغ التحصیل، نگرانی هایی را در جامعه دانشجویی بوجود آورده است، خواستار تصمیم گیری های مدون و منطقی در جهت تضمین آینده شغلی داروسازان شدند.

دکتر پیرویان، معاون برنامه ریزی اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر، در پاسخ به این سوال، با اشاره به راه اندازی کارگروهی جهت بررسی فرصت های شغلی داروسازان در سازمان غذا و دارو، اعلام کرد: این کارگروه که با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی، انجمن داروسازان و سازمان نظام پزشکی شکل گرفته است، درصدد بررسی زیرساخت های قانونی موجود در سازمان غذا و دارو، برای افزایش زمینه های کاری و حضور داروسازان در عرصه سلامت کشور است و نیز این کارگروه برای حضور یک نماینده، از سوی دبیرخانه سمینار دانشجویان داروسازی، ابراز تمایل و همکاری دارد.

دکتر پیرویان ادامه داد: در صورتی که همه فرصت های شغلی در نظر گرفته شود و زمینه های جدید ایجاد شود، حتی ممکن است با توجه به شاخص داروساز نسبت به جمعیت، با کمبود نیروی داروساز نیز مواجه شویم.

همچنین در این جلسه، موضوع حذف یا نادیده گرفتن نقش داروسازان در صنعت و به خصوص شرکت های پخش و جایگزینی این قشر با افرادی با مدرک لیسانس میکروبیولوژی، شیمی محض، مطرح شد که معاون برنامه ریزی اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر، با تاکید بر اینکه صرفا تمرکز بر روی داروخانه، به عنوان مهم ترین فرصت شغلی اشتباه است، گفت: وجود افراد غیر داروساز، در عرصه صنعت سلامت، بنا بر اصل صرفه جویی در مقیاس است و اگر توانمندی داروساز در حدی باشد که جایگزین پذیر نباشد و سختگیری ها برای خروجی باکیفیت از کارخانه های داروسازی افزایش یابد، این مشکل نیز حل خواهد شد.

وی بیان داشت: نبودن مسئول فنی در شرکت های پخش به معنی حذف داروساز از عرصه صنعت نیست، بلکه پیشنهادهای جایگزینی مثل حضور در بخش تضمین و کنترل کیفیت ارایه شده است و حذف کامل داروساز امکان پذیر نخواهد بود.

در ادامه این نشست، دانشجویان بر لزوم حفظ جایگاه مسئول فنی در شرکت های پخش تاکید کردند، به جای حذف این بخش، می بایست بخش نظارت و بازرسی در سازمان غذا و دارو تقویت شود.

دکتر پیرویان گفت: ایجاد و معرفی فرصت های شغلی جدید به عهده صنف داروساز است که مسئولیت اصلی این صنف به عهده انجمن داروسازان است و سازمان غذا و دارو در اصل، زمینه سازی های لازم را برای ایجاد اشتغال انجام می دهد.

در این جلسه، دانشجویان در زمینه همکاری مقامات مسئول با جامعه داروسازی تصریح کردند که متاسفانه در سال های اخیر سطح اعتماد و تعامل انجمن داروسازان و سازمان غذا و دارو با عموم قشر داروساز، تنزل داشته است و توجه و دقت لازم در مورد پیشنهادها و دغدغه های این جامعه به ویژه قشر دانشجو به شکل تمام و کمال دیده نمی شود و حلقه های تصمیم گیری نظام دارویی به اندازه کافی فراگیر و گسترده نیست.

دکتر پیرویان در پاسخ به نظر دانشجویان، با ابراز اینکه، یکی از ایرادات صنف داروسازی این است که گاهی شاهد نگاه تک بعدی و یا گرایش تنها بخش خاصی از جامعه داروسازی به موضوعی خاص هستیم، ادامه داد: قشر دانشجویی نیز به خصوص افرادی که دوران آخر تحصیل خود را می گذرانند، به عنوان قشر جامع نگر، وزنه های بزرگ و تعیین کننده ای در آینده داروسازی هستند، اما گاهی ممکن است این اقدامات با مدیریت کافی صورت نگیرد.

موضوع نظارت بخش دیگری از صحبت های این جلسه را به خود اختصاص داد که طی این بحث دانشجویان یکی از مشکلات موجود در سازمان غذا و دارو را این موضوع دانستند که هم قانون گذار، هم مجری و هم ناظر بر اجرای قوانین خود سازمان است.

پیرویان در این خصوص بیان داشت، در مورد انتقال بخش اجرایی قوانین، تفاهم نامه هایی بین سازمان غذا و دارو با سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان مبادله شده است، اما پس از گذشت حدود دو سال، هنوز شاهد هیچ اقدام عملی از سوی این نهادها نبوده ایم.

در ادامه حاضران این جلسه، به تبادل نظر و ارایه پیشنهادهایی در خصوص بهینه سازی نقش داروساز در داروخانه، ضوابط تاسیس و سایر امور مربوط به داروخانه پرداختند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.