نتیجه گرایی یک آفت در فوتبال ما محسوب شده و باعث عدم ثبات مربیان می‌شود، فوتبال در دنیا یک صنعت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه در همه‌جای دنیا، ورزش فوتبال چه در کشورهای بزرگ و کوچک را می‌توان به عنوان یک صنعت و یا تجارت مهم حساب کرد و وقتی که حرف پول و سرمایه گذاری به میان بیاید به‌طور طبیعی کسب درآمد از این رشته پر  طرفدار نیز مهم و پرداختن به این موضوع از اهمیت بالایی به عقیده کارشناسان در ورزش و در امر رشته فوتبال برخوردار می‌شود و برای درک بهتر این موضوع نظرات و پیشنهاد مربی و کارشناس سابق تیم ملی، امید فوتبال ایران، هومن افاضلی را مورد بررسی قرار گرفته است.

هومن افاضلی متولد 12 شهریور ماه سال 1350 در شهر تهران است. ورودش با فوتبال با نوشتن در روزنامه‌های ورزشی آغاز کرده است. مربیگری و آموزش فوتبال را در کشور انگلیس شروع کرده و بعد مدتی با یک تیم زیر 14 سال در رده نونهالان و در یکی از باشگاه‌های انگلیسی به عنوان آسیستان و همچنین بعد مدتی به آمریکا و می‌توان گفت: بعد بازگشت او در باشگاه پاس تهران، مربی دروازه‌ بانان تیم فوتبال نوجوانان شده و بعد جدایی به عنوان مشاور فنی به تیم فوتبال تراکتورسازی و سپس فولاد خوزستان آمده است.

افاضلی در ادامه به عنوان آنالیز و افتخاری تیم ملی ایران در سال 2002 و بعداز صحبت با برانکو دستیار اول بلاژدیچ همکاری خود را با سفید پوشان کشورمان را شروع کرد و بعد آن در مقطعی با علی دایی به عنوان دستیار دوم انتخاب شد اما این حضور او چون بعدها با اخراج علی دایی همراه شد و او مجدد از کار برکنار شد.

هومن افضلی بعد به دست آوردن این تجربیات در سال 1388 زمانی که دبیر کمیته فنی فدراسیون فوتبال بود به دعوت باشگاه بایرن مونیخ آلمان در تمرینات این تیم با ورود برخی دیگر تیم آلمانی شرکت کرد.

وی در ادامه کار خود به یک‌باره جانشین غلام حسین پیروانی در تیم امید ایران شد.اما او هم در صعود تیم امید به المپیک ناکام ماند.

هومن افاضلی در گفت‌وگویی اظهار کرد: اگر تیمی مثل تیم فوتبال رئال مادرید که هم معروف و پر هوادار است و می‌توان گفت فقط گردش پول آن 500 میلیون یورو در سال است،‌ اگر نتایج ضعیفی به دست آورد  و همچنین اگر عدم حضور آن‌ها در باشگاه‌های اروپا را به ارمغان بیاورد تیم رئال مادرید هرگز نمی‌توان نتیجه‌ای از آن بگیرد و مدیر عاملان در مرحله اول دیواری کوتاه‌تر از مربی پیدا نمی‌کنند و به تغییر مربی و کادر فنی خود می‌پردازند و در مراحل بعدی تغییرات مهم‌تری چه در ورزش اروپا و ایران می‌دهند و بعداز پیروی از قانون تعویض کردن اعضای یک باشگاه نظیر سرپرست، کمیته فنی و عوامل اجرایی خود این را سرلوحه کار خود قرار داده به همین دلیل ثبات مربیان از بین می‌رود.

افاضلی ادامه داد: بیشتر باشگاه‌های ایران دولتی هستند و چندان نتایج برای آ‌نها مهم نیست و فقط عدم نتیجه ممکن است آنها را بی انگیزه و دل سرد کند.

وی افزود: به یک مثال تیم پدیده، استقلال اهواز وسایپا می‌توان اشاره کرد که به قول معروف از جیب خودشان هزینه می‌کنند وخصوصی هستند و مدیران فقط به دنبال نتیجه و مربی با کارنامه خوب هستند و خیلی کم به ایده‌‌های جدید مربیان اهمیت می‌دهند و مدیران بیشتر به فکر موقعیت خود می‌باشند،‌ مدیران برای سرپوش گزاشتن ایرادات خودشان تغییر مربی را انجام می‌دهند.

افاضلی در پایان گفت:‌ به نظرمن مربیان  ما مهمتر از مربیان خارجی دیگر با این امکانات محدود نیز هستند و باید گفت از مربیان خارجی چه در خارج از ایران و با داخل کشورمان پوست کلفت‌تر هم هستند مثل آری‌هان سوبل،‌ رونالد‌کخ و یا کرانچار که دوام زیادی نیاوردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار