در بسیاری از مواقع شیمی درمانی مؤثر نیست و تومورهای سرطانی رشد می‌کنند دانشمندان به تازگی علت این پدیده عجیب در بدن را کشف کرده‌اند.

 به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان دانشگاه شفیلد با بررسی سیستم ایمنی  بدن در افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی انجام می‌دهند دریافته‌اند در برخی موارد سیستم ایمنی بدن به محافظت از برخی تومورها هنگام شیمی‌درمانی می‌پردازد و سبب عدم نابودی آن می‌شود.

گفتنی است، دانشمندان در این تحقیق به گروهی از سلول‌های سفید خون به نام SWARMS  رسیده‌اند که به ترمیم تومور و رشد مجدد آن در حین شیمی‌درمانی می‌پردازد.

برسی‌ها نشان می‌دهند، این یکی از مهمترین عوامل ناموفق بودن شیمی‌درمانی و مرگ بیماران سرطانی در جهان است که به تازگی شناسایی شده است.

کشف این عامل که تحقیقات در خصوص آن در مجله تحقیقات سرطان به چاپ رسیده است می‌تواند سبب افزایش امید به زندگی بیماران سرطانی با متوقف‌کردن رشد تومور در حین شیمی‌درمانی شود.

 دانشمندان بر همین اساس نوعی دارو به نام Plerjxafor  تولید و بر روی موش‌های آزمایشگاهی تست کرده‌اند که سبب متوقف‌شدن رشد تومورهای سرطانی به خاطر محافظت سیستم ایمنی بدن از آنها می‌شود.

این دارو همچنین می‌تواند سبب کم‌شدن نیاز بدن به شیمی‌درمانی، نابودی سریع‌تر تومورها، جلوگیری از به وجود‌آمدن تومورهای جدید و نیز کاهش اعمال جراحی تهاجمی برای حذف تومور و پاکسازی نواحی اطراف تومور شود.

برای استفاده از دارو جهت معکوس‌کردن اثر محافظتی سیستم ایمنی بدن بر سلول‌های سرطانی در آینده ترکیبی از داروهای سرکوب‌گر داروهای شیمی‌درمانی در بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کم‌شدن نیاز به شیمی‌درمانی سبب کاهش عوارض جانبی شدید ناشی از آن و افزایش طول عمر و حفظ سلامت و بازیابی سریع‌تر بیماران خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.