هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس گفت: اصل غافلگیری در فیلم‌های سینمایی ایران باید به درستی اجرا شود تا بیننده به کشف حقایق فیلمنامه برسد.

لزوم کاربرد درست عنصر غافلگیری در فیلم سینماییبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس در مراسم نقد فیلم «راننده» در سازمان هنری رسانه‌ای اوج، با اشاره به ساخت فیلم با موضوع روحانیت اظهار داشت: در بعضی از فیلم‌ها تشویق شده که روحانیت کارهای خاصی مثل بنایی، سیم کشی برق و بچه‌داری را به عهده بگیرد. به نحوی که با ساخت چنین فیلم‌هایی روحانیون را به کار دعوت کرده‌اند ولی این درحالی است که ما در فیلم‌هایمان روحانیون را به همه کار‌ها به غیر از خود روحانی بودن در شغل شریف روحانیت دعوت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: ما باید در فیلم‌هایمان نشان دهیم که روحانیت وقتی وارد کار اداری می‌شود، نباید از هدف اصلی خود دور شود. این همان نوعی غفلت در سینما و فیلم‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه غفلت در سینمای ما در بعضی موارد به کار نرفته است افزود: متأسفانه در سینمای امروز روحانی را به عنوان کسی که کار نمی‌کند و پول به آسانی به دست می‌آورد نشان داده و فیلمی چون «راننده» پاسخ به این مشکلات بود. فیلم یک غافلگیری را ایجاد می‌کند که اگر به درستی از آن استفاده نشود بیننده فیلم تمامی سؤالات خود را پیدا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در فیلم «راننده» یک روحانی را که کار مسافرکشی انجام می‌دهد را نشان دادیم که این امر سبب نوعی هیجان و یا به عبارتی همان اصل غافلگیری است. زیرا که عموماً یک روحانی به غیر از تفریح و پژوهش کار دیگری از جمله رانندگی را انجام نمی‌دهد.

هاشمی‌زاده ابراز داشت: در طول دیداری با رهبری معظم انقلاب، معظم‌له فرمودند روزی وزیر کار همراه با دو طلبه به دیدار من آمدند و من وقتی شغل طلبه را پرسیدم آن‌ها در جواب گفتند که ما مشاوران وزیر راه هستیم که من با تعجب از آن‌ها پرسیدم که شما چه اطلاعاتی از راه دارید و شما باید بیشتر به فکر شغل اصلی خود که تبلیغ و پژوهش است بوده و در این امر مهم تلاش کنید.

این فیلمنامه‌نویس اضافه کرد: حضور روحانیت در ادارات تثبیت‌کننده کارها و روی هم رفته حکم امضاء را دارد و فیلم «راننده» به خوبی توانسته است به خیلی از این مشکلات پاسخ دهد.

وی در پایان یادآور شد: فیلم‌های ما در مورد روحانیت به این صورت است که ما می‌خواهیم حضور روحانی را در ادارات پررنگ کنیم و این فیلم به خوبی این توصیف را داشته است. 

هاشمی‌زاده ذکر کرد: در بحث غافل‌گیری در سینما در بعضی از مواقع ما اطلاعات فیلم را به تماشاگران نمی‌دهیم که این غافلگیری گاهی صدمه به بینندگان در خصوص فهمیدن فیلم می‌زند و حتی سبب می‌شود آن‌ها تا آخر فیلم به کشف حقایق دست پیدا نکنند.

در ادامه این مراسم سجاد غافله‌باشی کارگردان فیلم «راننده» گفت: در بحث روحانیت صرف فعالیت این قشر من اعتقادم بر این بود که یک روحانی باید علاوه بر کار تبلیغ و پژوهش به کار یدی بپردازد ولی بعد از پایان ساخت این فیلم به این نتیجه رسیدم که یک روحانی باید به شغل اصلی خود که تدریس و تبلیغ است اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. 





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.