مشهدالرضا در شب میلاد امام مهربانی‌ها، حضرت رضا(ع) غرق در شور و سرور است، فقط کافی است سرت را بالا بیاوری و به در و دیوارهای شهر نگاهی بیندازی تا ببینی عشق به علی‌بن موسی الرضا(ع)، چگونه مردم را به وجد آورده است.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، قطعه‌ای از بهشت در شب میلاد ضامن آهو سراسر شادی است و میزبان تمامی عاشقان و دلدادگانی است که انتخاب کرده‌اند تا در یکی از زیباترین شب‌ها در نزدیک‌ترین فاصله از بارگاه مطهر حضرت باشند.

چراغ‌های رنگارنگی که پیام‌آور شادی و شور مردم هستند، در سر تا سر شهر کشیده شده‌اند تا شاید نشانی باشد از شادی زاید الوصف زائران و مجاوران حضرتش، چشم که بگردانی می‌توانی حس کنی که نور عشق در همه جا پراکنده شده و هوا پر است از عطر معنویت.

امشب مشهد بارانی است و قطره‌های اشک از شوق دیدار با یار در هوای بارانی مشهد محو شده است،‌ کام زائران و مجاوران علی‌بن موسی‌الرضا(ع) امشب، شیرین‌تر از هر زمان دیگری است، چراکه میلاد مبارک ضامن آهو آن چنین شادی در قلب شیعیان و دوستدارانش نشانده که قابل وصف نیست و حالا مردم، این حلاوت زاید الوصف را با پخش شیرینی و شربت با یکدیگر تقسیم می‌کنند.

حتی در مسافت‌های بسیار دور از حرم رضوی هم می‌توانی شور و شوق ساطع شده از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را دریافت کنی، تمام شهر مملو از نجواهای «یا‌ رضا یارضا» است و این تکاپو و تلاش برای رسیدن به بارگاه نور هشتم است که وجود مردم را پر کرده، پیر و جوان و بزرگ و خردسال در تلاش هستند تا با هر وسیله‌ای خود را بارگاهش برسانند تا از منبع نور و رحمت عقب نمانند.

در مسیر رسیدن به حرم رضوی، عاشقان حضرت را می‌بینی که عشقشان را به اشکال گوناگون بروز می‌دهند، کسی شربت می‌آورد، دیگری اسپند دود می‌کند و عاشقی دیگر نوای صلوات بر محمد و آل محمد(ص) را جاری می‌کند و تو آنقدر غرق در این عشق بازی معنوی می‌شوی که فراموش می‌کنی بر روی زمین قدم بر می‌داری.

تنها مردم این شهر نیستند که برای رسیدن به آستان جانان آرام و قرار ندارند، بسیاری از مردم ایران و مسلمانان سراسر دنیا هم تلاش می‌کنند تا در چنین شبی در کنار آستان مقدس امام هشتم باشند و ارادت خود را با زبان عشق تقدیم علی‌بن موسی الرضا(ع) کنند، همه می‌خواهند بگویند یا رضا، به عشق تو آمده‌ایم، به مهر و رحمتت دلبسته‌ایم و به شفاعتت امیدواریم.

در این بین اما زائران پیاده شاید بیش از پیش خواهان رسیدن هرچه سریع‌تر به آستان‌ مقدس رضوی هستند. هزار و 400 زائر پیاده از نقاط مختلف کشور امروز و فردا به مشهد وارد می‌شوند تا به گونه‌ای متفاوت‌تر، ارادت خالصانه خود را به علی‌بن موسی الرضا(ع) تقدیم کنند.   

آنهایی که می‌خواهند با پاهای خود، نه با هر وسیله دیگری خود را به قطعه‌ای از بهشت برسانند و چه شوقی در چهره شان نمایان می‌شود زمانی که چشمشان به گنبد پر از تلألو حضرت روشن می‌شود.

و حالا تنها چند قدم مانده است تا بارگاه نورانی‌اش، حالا گلدسته‌های طلایی آستانش مقابل چشمانت است و تو تنها فاصله‌ای اندک با منبع عشق و رحمت فاصله داری، باید گام‌هایت را استوار کنی و پا به آستانش بگذاری تا به واقع احساس کنی که چه رحمت عظیمی در هوا جاری است و تو می‌توانی ریه‌هایت را از عشق به نور هشتم پر کنی.

یا امام رضا(ع)، در این شب پر برکت، خیل عاشقانت دل خود را به پنجره فولاد گره زده‌اند تا دستگیرشان باشی و واسطه استجابت دعا، پشت پنجره فولاد شلوغ است و دلدادگان، دستان خود را به مشبک‌های فولاد وصل کرده‌اند تا شاید برایشان گره‌گشا باشد.


اکنون ما زائران عاشق مانده‌ایم و تویی که بهترین شفاعت‌کننده هستی و چه زمانی بهتر از شب میلادت برای اینکه واسطه ما با درگاه حق تعالی، امشب تمام نگاه‌ها به نگین درخشان ایران یعنی مشهد الرضا است و همه التماس دعا گویان، خواهان بهره‌بردن از حظ معنوی میلاد پربرکت امام رضا هستند.

شهر مشهد نیز خود را برای استقبال هر چه بهتر از زائران علی‌بن موسی الرضا(ع) آماده کرده است، در همین راستا، آستان‌قدس رضوی با برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف، فضا را برای بهره‌بردن هر چه بهتر زائران و مجاوران فراهم کرده است.

صبح امروز به‌ مناسبت سالروز میلاد باسعادت حضرت ثامن‌الحجج(ع) پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به‌طور هم‌زمان با حضور خدام حرم رضوی تعویض شد.

عصر امروز نیز زائران و مجاوران امام رضا (ع) در تجمع با شکوهی در میدان شهدا مشهد حضور یافته و سپس با شاخه‌های گلی به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کردند تا مراسم گلباران حرم رضوی را برای چهارمین سال متوالی، هر چه با شکوه‌تر برگزار کنند و عشق و ارادت خالصانه خود را به تصویر بکشند.  

شعار امسال برنامه‌های دهه کرامت با توجه به شعار سال، «همدلی و همزبانی در سبک زندگی اهل بیت(ع)، انتخاب شده و تمامی برنامه‌ها که شامل جشن‌ها، سخنرانی‌ها، نشست‌ها و حلقه‌های معرفت است، با این رویکرد اجرا می‌شود.

امشب نیز پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم مطهر رضوی، بزرگترین محفل انس با قرآن با حضور قاریان بزرگ در این آستان‌مقدس برگزار شد و حال و هوای شب میلاد امام رضا(ع) بیش از پیش معنوی کرد.

فردا در روز میلاد پربرکت نور هشتم، آیین نقاره‌زنی در ساعت هفت صبح و در صحن انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که با پخش زنده از شبکه‌های تلویزیونی همراه است، همچنین جشن روز میلاد با حضور آیت‌الله واعظ طبسی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان بزرگ و تولیت آستان‌قدس رضوی در تالار اماکن متبرکه برگزار می‌شود.

امشب باید گفت که عشق، به پهنه زمین سفره گسترده و در قطعه‌ای از بهشت جمع شده است، نوای یا علی‌بن موسی الرضا(ع) از سراسر عالم به سوی کانون نور روانه شده و اگر چشمی باشد که ورای دیوارها را ببیند، شاهد دستان فراوانی خواهد بود که به نشانه ارادت بر روی سینه قرار گرفته است.

آمده‌ام ای شاه، پناهم بده...
منبع:فارس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.