آیت الله سیدمحمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به جایگاه امامت از منظر امام رضا(ع) اظهار داشت: موضوع امامت مهمترین بحث دین است و ما معتقدیم که امامت مبحثی در کنار سایر موضوعات نیست، بلکه مرکز یا کانونی است که همه حقایق دین شامل: اصول، فروع، اعتقاد، اخلاق، رفتار، کردار توسط آن (امام) تعریف می شود.
وی ادامه داد: اگر قرار است توحید آنطور که هست شناخته شود باید به وسیله امام صورت بگیرد و اگر قرار است که معاد عالم پس از مرگ درست تبیین شود این کار را امام باید انجام دهد.
آیتالله قائم مقامی تصریح کرد: دستورات و احکام دین به دو صورت میتواند تفسیر و اجرا بشود، یکی به آن طریقی که خدا میخواهد و یکی به آن طریقی که نفس انسان یا شیطان میخواهد و امامت یعنی آن بیان حقایق دین آنگونه که خدا میخواهد.
وی اشاره کرد: زمانیکه امام رضا(ع) در مرو خراسان سکونت داشت، شخصی خدمت حضرت رسید و عرضه داشت من در مسجد جامع مرو بودم که مبحث امامت (ولایت) مطرح و عنوان شد مرجع علم و سیاست چه کسی است، هر کسی نظری داشت و نظرش را بیان میکرد، حضرت امام رضا(ع) تبسمی کردند و فرمودند: آیا آنها جایگاه امامت را می دانند و آیا مفهوم امامت را درک میکنند.
وی ادامه داد: حضرت در ادامه صحبتشان در مورد مقام امامت فرمودند که امام یعنی آن کسی که خداوند تبارک و تعالی آنرا مسئول، متولی و مرجع دین قرار داده، امام آبی است که از آسمان برای جهان نازل می شود، حضرت در مورد علم امام، نور امام که با امام عالم روشن میشود، اوصاف امام را برای آن شخص بیان کرد و فرمود جایگاه امامت، جایگاه نبوت است.
آیتالله قائم مقامی بیان کرد: در اینجا سؤال مطرح میشود که آیا کسانی میتوانند بگویند که چه کسی پیامبر باشد، زیرا در آن زمان این مسئله مطرح میشد که چه کسی را به عنوان امام قرار بدیم. برخی می گفتند که باید رأی گیری کنیم و برخی می گفتند با چند عالم تصمیم گیری کنند و همینطور افراد نظرشان را پیدر پی بیان میکردند، در صورتی که این افکار اشتباه بود زیرا جایگاه امامت معادل جایگاه نبوت است، پس کسی نمیتواند که امام یا پیامبر را انتخاب کند به دلیل اینکه انتخاب پیامبر یک انتخاب الهی است و قطعاً انتخاب امام هم همینطور است.
وی افزود: امام رضا (ع) میفرمایند که امام تمام ویژگیهای پیامبر را دارد که این ویژگیها شامل عصمت، ولایت، تأیید خداوند متعال، علم، ارتباط با علم غیب و غیره می شود و تنها تفاوت امام با پیامبران این است که دین جدیدی بر امام نازل نمیشود.
انتهای پیام/