بالغ بر 60درصد بازار دارویی در اختیار داروخانه های دولتی است و کمتر از 40 درصد این بازار در اختیار بخش خصوصی است که باید مالیات سنگین هم پرداخت کنند.

دکتر حمید علاف خیری عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه جایگاه واقعی برای داروسازان درطرح نوین نظام سلامت دیده نشده است ؛ بیان داشت : داروسازان در حلقه اتصال بین بیمار و پزشک جایگاه ویژه ای دارند که در طرح تحول سلامت به آن توجه نشده و اگر مورد بازنگری قرار نگیرد باید منتظر پیشامد ناخوشایند در این راستا باشیم .

وی با اعلام اینکه نقش داروساز از نظر مسائل عملکردی و همچنین ابعاد اقتصادی ؛ اجتماعی وفرهنگی مهم است ؛ افزود : داروساز در داروخانه علاوه بر مشاوره ، نحوه درست استفاده از دارو را آموزش می دهد و هم دارو را سالم (غیر قاچاق و تقلبی و تاریخ گذشته) با توجه به مسئولیتی که دارد ، ارائه می نماید.

وی با اشاره به نادیده گرفتن جایگاه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت ادامه داد : با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان داروسازی در دانشکده ها در حال آموزش بوده و  انبوهی از داروسازان فارغ التحصیل نیز در جامعه مشغول کارهستند  چنان چه چالش های پیش روی این جامعه مورد بررسی قرار نگیرد ؛  فارغ التحصیلان داروسازی آینده درخشانی نخواهند داشت.

وی گردش اقتصادی داروخانه های بخش خصوصی را نامطلوب دانست و گفت : بالغ بر 60 درصد بازار دارویی در اختیار بخش دولتی است و کمتر از 40 درصد بازار را بخش خصوصی تشکیل می دهد که این امر سبب تضعیف و اقتصاد بیمار داروخانه های بخش خصوصی شده است .

خیری با تاکید براینکه ارائه خدمات دارویی در داروخانه ها نیازمند دقت خاصی است؛ اذعان داشت :  گردش اقتصادی داروخانه ها با مشکلات متعددی روبروست بطوری که به جرات می توان گفت اقتصاد داروخانه ها دربخش خصوصی بیمار است و با سایر کشورهای در حال توسعه قابل مقایسه نیست .

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار