آمریکا و عربستان سعودی بازیگرانی محسوب می‌شوند که بخش عمده‌ای از پارامترهای استراتژیک منطقه‌ای به واسطه نوع عملکرد و همچنین نحوه تعامل آنها در محیط منطقه‌ای شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا و عربستان سعودی دو بازیگر اصلی فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در خاورمیانه محسوب می‌شوند و بخش عمده‌ای از پارامترها و متغیرهای استراتژیک منطقه‌ای به واسطه نوع عملکرد و بازیگری و همچنین نحوه تعامل آنها در محیط منطقه‌ای شکل می‌گیرد. روابط این دو کشور طی دهه‌های گذشته و از آغاز شکل‌گیری عربستان سعودی روابطی استراتژیک و مستحکم بوده است که بسیاری از تحلیل‌گران از آن به عنوان معادله نفت در برابر امنیت یاد کرده‌اند.


آقابالایی:

روابط عربستان و آمریکا تا زمان حوادث یازده سپتامبر درسال2001، با روندی کم‌وبیش مشابه ادامه داشت، اما مجموعه تحولات بعد از یازده سپتامبر از جمله طرح خاورمیانه بزرگ، مبارزه با تروریسم و جنگ عراق از سوی دولت آمریکا باعث تغییراتی در روابط آمریکا و عربستان سعودی شد. اما امروز عربستان در جایگاهی قرار دارد که نه راه پس دارد و نه راه پیش چراکه برگشت از موضع خود درباره ایران و یمن از دید خود پایمال کردن غرور آل سعود محسوب می شود و از سویی مخالفت و سیاست جنگ طلبانه اش تا به اینجا سودی جز از بین رفتن دیپلماسی عربستان نداشته است.

هضم روابط میان تهران و واشنگتن آنچنان برای ریاض مشکل است که به مثابه یک چالش ایدئولوژیکی بزرگ به آن می نگرد. این دلخوری تا به آنجا مشهود است که نه آل سعود قادر به کتمان کردنش است و نه دولت آمریکا می تواند از آن چشم پوشی کند.

عربستان امروزه سياست هاي آمريکا را گمراه کننده مي نامد، گاهي اوقات اعتراض هايي هم بر اين سياست ها وارد ساخته اما در نهايت خود را تسليم آن نموده است. سعودي ها به سنجش مجدد مشارکتشان با آمريکا نشسته اند.


آقابالایی:

حمیدرضا آصفی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که آیا عربستان  از این موضع خود عقب نشینی خواهد کرد یا نه؟ گفت: ما نمی‌خواهیم که عربستانی‌ها عقب‌نشینی کنند ما خواهان آن هستیم که آنها واقعیات را ببینند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان افزود: اصولا ما در منطقه به دنبال تحمیل خود نیستیم که بخواهیم دیگران عقب نشینی کنند یا اقدامی که از آن تلقی به شکست شود انجام دهد آنچه که مهم است این است که  می‌بایست عربستان واقعیات را ببیند و همچنین به نقش مثبت ایران توجه کرده و از برخی رقابت‌ها و یا حسادت‌های بچه گانه پرهیز کند و در این صورت در پرتو همکاری با ایران می‌تواند برای منطقه مفید باشد.


آقابالایی:


 باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی جمعه آینده در واشنگتن دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران گفت و گو می‌ کنند.

این نخستین سفر رسمی سلمان به آمریکا از زمان رسیدن به قدرت در ماه ژانویه (دی-بهمن) است. قرار است این دیدار روز جمعه (13 شهریور) در کاخ سفید انجام شود.

 عبدالعزیر در حالی به کاخ سفید می ‌رود که کمتر از سه هفته ی دیگر کنگره آمریکا باید درباره متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رای‌ گیری کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: سفر سلمان به آمریکا نشانگر اهمیت روابط استراتژیک آمریکا و عربستان سعودی است.

کارشناسان سیاسی معتقدند نتیجه موفقیت‌ آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ضربه بزرگی به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که مهم ‌ترین مخالفان آن بودند، وارد کرده است.

گزارش از ابراهیم آقابالایی

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یزدان
۱۹:۱۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
124هزار پیامبر اومدن عرب هارو ادم کنن با این کار عربستان معلوم شد که موفق
نشدند انگار تعداد بیشتری برای ادم کردن عرب های خنگ وبی عقل لازم بود
Iran (Islamic Republic of)
امان
۱۹:۱۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
باسلام از اينكه ما خود دار هستيم (خويش تن ) بايد هر كار را با فكر و منطق و بادرايت انجام داد كار سياست را به سياست مداران بدهيد در فكر اباد كردن ايران باشيد تا شب كرسنه اي به خواب نرورد عده اي از سيري خوبشان نرود !
Iran (Islamic Republic of)
امان
۱۹:۱۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
باسلام از اينكه ما خود دار هستيم (خويش تن ) بايد هر كار را با فكر و منطق و بادرايت انجام داد كار سياست را به سياست مداران بدهيد در فكر اباد كردن ايران باشيد تا شب كرسنه اي به خواب نرورد عده اي از سيري خوبشان نرود !
Netherlands
امین
۱۵:۳۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
به امید نابودی و تجزیه آل سعود وهابی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
ما فقط بلدیم بلف بزنیم اگه جنگی هم اتفاق بیفته این عربستانه که با نیروی هواییش کل زیر ساختامونو از بین میبره وایران بجز بلف اینکه ما پیروز جنگ بودیم کاری نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
همت
۱۴:۰۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
دوستان آمریکا با وارد کردن عربستان به یک جنگ نیابتی چند هدف رو تعقیب میکنه اول اینکه از دخالت مستقیم آمریکا در منطقه جلوگیری کرده و عملا از هدر رفت نیرو و دلارهای امریکا جلوگیری میکنه2-با استفاده از این ترفند از اتحاد کشورهای اسلامی جلوگیری کرده و با سیاست مهار چندگانه عملا پول و نیروهای کشورهای اسلامی رو دچا فرسایش میکنه..در ادامه با این سیاست بازار بزرگ تسلیحاتی بزرگی در منطقه برای خود و کارخانه های اسلحه سازی وابسته به آزانس یهود ایجاد میکنه..در ادامه با این ترفند عملا اسرائیل رو در یک حاشیه امن قرار میده...3-مبارزه با جریانهای اسلامی مخالف اسرائیل از برنامه های دیگه این شیطان بزرگه 4-تجزیه کشورهای اسلامی به کشورهای کوچکتر برای تسلط هر چه بیشتر بر جهان اسلام و در آخر ضربه نهایی رو به موقع به خود عربستان وارد خواهد کرد وبه بهانه عدم دموکراسی و هم چنین جنگ طلب بودن این رژیم و تعداد زیاد مدعیان قدرت در آل سعود این کشور رو تجزیه کرده و بر منابع گسترده نفتی ان مسلط خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
به نام خدا
دیگر قرار است سران عرب کی بر سر عقل بیایند .در زمان جاهلیت عرب هم در 4 ماه حرام جنگ وخونریزی حرام بود .اکنون بعد از گذشت 1400 سال از آن زمان در عصر جاهلیت مدرن حتی حاضر نیستید دست از کشتار مردم مظلوم و بی دفاع یمن بردارید به کدامین گناه مردمی را که میخواهند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند میکشید.مگر شما قران را قبول ندارید پس چه میکنید کی قرار است از خواب غفلت بیدار شوید.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۳:۰۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
وهاب اند دیگه یه مشت خرو قاطر نفهم که به شکم وزیر شکم توجه دارند نمود بارزش هم داعشه که در حال جنگ هم از زنا دست برنمیداره گور به گرو شده
Iran (Islamic Republic of)
نا سناس
۱۲:۳۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
مورچه وقتی می خواهد نابود شود پر در می اورد مثل عربستان گورستان خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
عربستان گورخودرادرخاورمیانه کند وبایدخودش رادرآن چال کند آینده او آینده عراق است که درحال حاضر ایران اورادرکنترل دارد.درحال حاضردرعراق ایرانی ها امنیت خوبی دارند خدا راشکر!!!!!
Germany
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
عربستان که کشور دوست و همسایه ی ما هست این حرف تمام مسئولان میباشد من دیگه حالم از این دیپلماسی خنده داره بهم میخوره
اون کدوم دوستی هست که به ضرر دوستش صحبت میکنه یا برای پیشی گرفتن از دوستش به دشمن دوستش رو میاندازد عربستان و کشور های جنوب خلیج فارس دوست نیستند دشمن واقعی هستند اما چون قدرت ایستادن در مقابل ما رو ندارن حرفی به میان نمی آورند همین وزیر امور خارجه عربستان که آقای ظریف به این شخص تبریک گفت 3 روز بعد از تبریک آقای ظریف ایران را به طور آشکار به حمله نظامی تهدید کرد ما چقدر بدبخت شدیم که اینا ما رو تهدید میکنن مگه نمیگین ایران قدرت اول منطقه است که میتواند باعث زانو زدن آمریکا شود پس کو چرا ما این قدرت را نمیبینیم پس این همه قدرت نظامی به چه درد میخوره فقط باید خاک بخوره باید ما هم عربستان رو تهدید کنیم نه اینکه فقط بشینیم و به حرفها و رفتار آنها لبخند بزنیم این حق ایران نیست که انقدر از کشورهای ریز و درشت تهدید بشه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۳۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
در حال حاضر ما چاره ای جز سازش نداریم ، با توجه به اینکه ما تا به حال هیچ کشوری رو تهدید به حمله مستقیم نظامی نکردیم و همیشه دفاع مد نظرمون بوده با این همه تحریم و محدودیت مواجه شدیم حالا تصور کنین که در این بازه زمانی توافق هسته ای کشوری رو تهدید به حمله کنیم ... فعلا چاره ای نیست جز اینکه لبخند بزنیم و تا میتونیم نیروهای مسلحمون رو مسلح تر کنیم به خصوص نیروی هواییمون که این روزا کمبود جنگنده ای که معادل اف 18 های سعودی باشه رو حس میکنه و من بهتون این اطمینان رو میدم که همانطور که رهبر عزیزمون گفت سعودی ها اشتباه کردن و نتیجه اش رو هم خواهند دید ، بگذریم از اینکه که اگر تجاوزی از طرف اینها صورت بگیره ایران میتونه با قدرت موشکیش این ال سعود رو به عصر حجر برگردونه ولی باید برتری هوایی رو هم تو دست بگیریم که به امید خدا کشور عزیزمون کمترین آسیب رو ببینه . راجع به قضیه یمن هم باید بگم که کمک رساندن به اونها هیچ کار مشکلی نیست ولی ملتی که خود انقلاب کرده باید خودش پای ارزش ها بمونه و دفاع رو یاد بگیره تا درک کنه که پیروزی به راحتی به دست نمیاد و به حول و قوه ی الهی نتیجه ای جز پیروزی یمن هم حاصل نخواهد شد . یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۴:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
نادان تحدید میکند دانا عمل سیاست یعنی همین سنجیده فکر کنی سنجیده عمل کنی نه اینکه علنی برای خدت دشمن تراشی کنی سیاست خوب اینه اقتدار داشته باشی که اقرار کردی ولی عملی انجام ندهی که دیگران سواستفاده کنند بلی آنها دشمن مکتبو سیاست و استراتژیکی ما هستند ما هم اقتدار کافی داریم یواش یواش هم بدنه تفکر وهابی رو به لرزه در آوردیم و حقانیت اندیشه شیعه به وهابی رو به جهانیات ثابت میکنیم همین ایدئولوژی ماست روبجلو بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
دولتی های عربستان یک مشت مزدور و پادوی اسرائیل و آمریکا هستن و چون فاقد سواد و شعور هستن قدرت تحلیل و اصلا توانایی فکر کردن هم در معادلات سیاسی رو ندارن!!! اینها به خاطر وجود چاه های نفت پول دارن شدن والا چیز دیگه ای ندارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۰:۴۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
الحسود لا يسود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
خاك بر سر مردمي كه اين نظام پادشاهي را تا حالا رضايت دادن وتحمل كردن
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۱۵:۵۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
مردم بیچاره عربستان حق اعتراض ندارند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۲۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
عربستان اشتباه کرده
آخرین اخبار