چشیدن مواد غذایی به وسیله پرزهای موجود بر سطح زبان است که مصرف قلیان باعث ایجاد اختلال در عملکرد این پرزها می شود.

دکتر عبدالحمید ظفرمند دندان پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اثرات منفی مصرف دخانیات بر سلامت دهان و دندان به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوانگفت: این ماده دخانی علاوه بر دهان و دندان، بر مخاط دهان نیز اثر سوء می‌گذارد.همچنین مصرف قلیان بر روی دندان باعث ایجاد رسوب می‌شود که ایجاد تغییر رنگ نمایان شده و منجر به بیماری لثه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد بروز این مشکل با عدم رعایت بهداشت توسط فرد همراه است که سلامت دهان و دندان را به مخاطره می‌اندازد.

این متخصص به اثرات دخانیات (قلیان) بر مخاط دهان اشاره و تصریح کرد: محیط دهان مرکزی برای چشیدن مواد غذایی به وسیله پرزهای موجود بر سطح زبان است که مصرف قلیان باعث ایجاد اختلال در عملکرد این پرزها شده و منجر به از دست رفتن حس چشایی فرد خواهد شد.

ظفرمند پیرامون علائم این بیماری گفت: سوزش و اختلال در تغذیه در مراحل اولیه و سرطان دهان در مراحل شدید تر از جمله علائم خطر زا بودن قلیان است.

وی خاطرنشان کرد: سن مصرف قلیان و میزان خطر زا بودن آن ارتباطی با مدت زمان استعمال آن ندارد، چرا که سیستم بدنی هر فرد متفاوت بوده و عوارض و علائم آن در هر سنی متفاوت است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار