این روزها در سایتهای مختلف بانکی و تبلیغات خیابانی شاهد آن هستیم که اکثر بانک ها راه جذب مشتری را در بانکداری نوین یا بانکداری همراه می بینند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از مقدمه ی بانکداری الکترونیک و سنجش اعصاب مشتریان امروزی، بانک ها افراد را به سمت مفهوم بانکداری از طریق موبایل به جلو هدایت کردند. اما هنوز برای بسیاری از ما بانکداری همراه، مفهوم ناشناخته ای است. برای شروع می توان مفهوم موبایل بانک را به نوعی چک کردن حساب، انجام عملیات پرداخت و تعاملات مالی از طریق تلفن همراه تعبیر کرد. این مفهوم به طور گسترده ای در میان افراد پذیرفته شده است. 

مشتریان بانک ها نیز به دنبال بانک هایی هستند که چنین خدمات و امکاناتی را بر روی حساب های خود ارائه کنند. افراد برای صرفه جویی در وقت و کاهش تعداد مراجعات به بانک و برای تکمیل و به روزرسانی حساب خود به استفاده از تکنولوژی بانکداری همراه روی آورده اند.


سردرگمی در بانکداری الکترونیکی!

سوال دیگری که بعد از این مبحث به ذهن مشتری خطور می کند این است که آیا این روش جزء امن ترین روش ها در بانکداری الکترونیک است یا خیر؟

اگر از بانک ها و یا کارشناسان فناوری سوال کنید همگی متفق القول به شما پاسخ مثبت خواهند داد. همه بر روی این مسئله توافق دارند تا زمانی که بانکداری از طریق تلفن همراه وجود دارد، دسترسی شما امن تر و راحت تر خواهد بود. بنابراین نباید نگران دسترسی به دستگاه های خود پرداز ATM که به همان اندازه به شما اطلاعات ارائه می کند باشید.

همچنین شایان ذکر است توابع و عملکردهایی که شما می توانید در حساب خود در تلفن همراهتان داشته باشید کمی محدود است. عامل دیگری که این نقصان را برای مشتریان جبران می نماید این است که هکرها تمایل کمتری برای هک اطلاعات موبایل شما نسبت به هک وب سایت و یا کامپیوتر شما دارند. بانک ها نیز در این زمینه تضمین می کنند که اگر شما از خدمات موبایل بانک استفاده کنید، شماره حساب شما در هر یک از تعاملات انجام شده افشا نشده و از آن محافظت خواهد شد. همچنین برای تایید هویت شما در تراکنش های بین بانکی از طریق بانکداری همراه از شماره ی موبایل شما استفاده می کنند.



سردرگمی در بانکداری الکترونیکی!

مزایای بانکداری الکترونیکی

امکان ایجاد نام کاربری توسط مشتری برای ورود به سیستم به جای شماره مشتری

امکان انتقال وجه با سامانه ساتنا و انتقال وجه مستمر با زمان بندی‌های تعیین شده توسط مشتری

امکان مشاهده گزارش‌های انتقال وجه مستمر و بین بانکی

امکان انسداد کارت، پرداخت قبوض و انتقال وجه کارتی

امکان گرفتن صورت حساب

پیگیری وضعیت چک‌های حساب جاری مشتری و درخواست دسته چک جدید، انسداد و ثبت چک

امکان پرداخت و مشاهده تسهیلات دریافتی، اقساط پرداخت شده، مانده تسهیلات و نمایش مبلغ تسویه

امکان تغییر رمز اینترنت بانک همراه، رمز خرید اینترنتی (رمز دوم)، سپرده برگزیده نمایش و تعداد تراکنش‌های قابل نمایش در صفحه

نحوه استفاده از اینترنت بانک همراه

ابتدا تنظیمات مربوط به GPRS را در سیم کارت خود انجام داده و امکان استفاده از آن را روی گوشی همراه خود فعال نمایید.

مزایای دیگر بانکداری الکترونیکی

۱- دسترسی یا دستیابی فارغ از مکان و زمان به خدمات ارائه شده بانک‌ها

در بانکداری سنتی دریافت خدمات به مشتریان محدود بود برای مثال این بانک‌ها در طول شبانه روز تنها ۸ ساعت خدمات بانکی ارائه می‌دادند و همچنین ایام تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته مشکلاتی را برای مشتریان بوجود می‌آورند اما با رواج بانکداری الکترونیکی مشکل اصلی محدودیت زمانی و مکانی استفاده از خدمات بانکی مرتفع شده است.


۲- حذف موانع افتتاح حساب

یکی دیگر از مشکلات نظام بانکداری سنتی افتتاح حساب به ویژه در روزهای پایان ماه و یا پایان سال بود که مشتریان با اتلاف وقت فراوان، عدم امکان افتتاح حساب و واریز وجوه افتتاح حساب مواجه بودند. امروزه در سیستم بانکداری اینترنتی مشتریان می‌توانند در هر لحظه به گشایش حساب اقدام نمایید و وجه لازم برای گشایش حساب را ازحساب دیگر خود، به حساب جدید خود انتقال دهند.


۳-سهولت در پرداخت قبوض

در نظام بانکداری سنتی مشتریان برای پرداخت قبضهای مختلف از قبیل قبض‌های آب و برق، تلفن و گاز و اقساط باید در زمانهای معین و در روزهای معین به بانک مراجعه کنند. ولی امروزه مشتریان از طریق اینترنت و با وارد ساختن شماره اشتراک و شماره برگ قبض خود می‌توانند وجه قبض را از حساب خود به حساب بانک یاشرکت صاحب قبض انتقال دهند. در حقیقت از این طریق مشکلات پرداخت حل شده و جریمه‌های ناشی از تاخیر در پرداخت وجوه قبوض کاهش یافته است.

سایر مزایای بانکداری الکترونیکی عبارتند از: امکان خرید سهام از طریق سیستم الکترونیکی بانک، امکان دریافت یا حواله انواع چک، امکان دسترسی و نظارت بر حسابهای شخصی و امکان مبادلات پول و خدمات بین مشتریان.


سردرگمی در بانکداری الکترونیکی!

 
معایب بانکداری الکترونیکی

۱- خطرهای امنیتی

در نظام بانکداری جدید افراد می‌توانند با بدست آوردن رمز اشخاص از حساب آنان برداشت کنند و یا به طور کلی آنها را از اعتبار ساقط نمایند. باید گفت در نظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم و یا دستی بودن آن، فقط متصدیان امور بانکی به حسابهای مشتریان دسترسی داشتند و از این نظر میزان این نوع خطرهای امنیتی برای حسابهای افراد و شرکت‌ها بسیار پایین بود.

۲-نا آشنایی با فناوری

عده کثیری از افراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی و زمینه‌های لازم فرهنگی و اجتماعی ناشی می‌شود. برای متداول شدن این شیوه بانکداری و استفاده مشتریان از آن، به برگزاری دوره‌های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است.

ازسایر معایب بانکداری الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

دسترسی هکر‌ها به حسابهای اشخاص

نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی ازکشور‌ها ازجمله کشورخودمان

بالا بودن هزینه‌های زیرساختی بانکداری الکترونیک

اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این شیوه بانکداری است به جرات می‌توان گفت بانکداری الکترونیکی نقش عمده‌ای در ایجاد رفاه مشتریان، کاهش هزینه‌های حاصل از آن و همچنین صرفه جویی در وقت افراد جامعه را دربردارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۱:۴۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
کشورهای موفق به بانکداری هوشمندمیرسند