خدمات دولت تدبیر و امید که از دو سال پیش با روی کار آمدن این دولت آغاز شد در حوزه های مختلف از جمله حوز اجتماعی به صورت گسترده دیده می شود.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛حوزه اجتماعی گستره ای عظیم از خدمات به مردم را شامل می شود و ارائه خدمات بهینه در این گستره کاری سترگ است.دولت یازدهم این خدمات را در قالب مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زیرمجموعه های آن همچون کمیته امداد، بهزیستی و تامین اجتماعی به خوبی نمایان کرد چرا که افراد کم درآمد و بی بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

** خدمات دولت در بخش بهداشت و درمان
در سال 1393 بیش از 6 میلیون نفر در بیمارستان های دولتی بستری شدند که کاهش هزینه هتلینگ و خدمات بستری به این بیماران یک دستاورد کم نظیر در نظام سلامت کشور است. 
در همین زمینه، فرانشیز یا سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی در بیمارستان های دولتی با اجرای طرح تحول سلامت از 37 درصد به طور میانگین به حدود 5/4 درصد کاهش پیدا کرد که این مهمترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت بود و برای اجرای این بخش نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شد. 
همچنین روابط ناسالم ایجاد شده بین شرکت ها و بیمارستان ها و نکات حاشیه ای تهیه وسایل و تجهیزات از بیرون بیمارستان برچیده شدکه این موضوع کمک بسیار بزرگی در عرصه پزشکی و درمانی در دولت یازدهم به شمار می رود.

** بیمه شدن 10 میلیون نفر در کشور
با روی کار آمدن دولت بسیاری از مردمی که از خدمات بیمه محروم بودند، به آرزوی دیرین خود دست یافتند به گونه ای که با اجرای طرح تحول سلامت در کشور 10 میلیون نفر از افراد فاقد بیمه از خدمات بیمه ای و داشتن دفترچه درمانی بهره مند شدند و در واقع یکی از آرزوهای دیرین مسولان نظام جمهوری اسلامی ایران، بیمه شدن جمعیت کشور بود که خوشبختانه در سال گذشته سرانجام گرفت.
با توجه به حمایت دولت و همت مسوولان وزارت بهداشت برای بیمه شدن این افراد، باید بیمه های تکمیلی، خدمات بهتری به مردم ارایه کنند تا دغدغه ملت شریف ایران به هنگام بیماری را به حداقل ممکن برسانیم. 
همچنین با حمایت ویژه دولتمردان تعداد اقلام دارویی و مکمل ها در شبکه بهداشتی کشور افزایش یافت. 
انعقاد تفاهم نامه دارویی بیماران خاص و صعب العلاج و اختصاص بیش از یک هزار و 100 میلیارد تومان و کاهش 20 درصد فرانشیز پرداختی از جیب مردم از دیگر خدمات دولت یازدهم طی دو سال گذشته بوده است.
یکی دیگر از برنامه های دولت در حوزه بهداشت و درمان ترویج زایمان طبیعی است به طوری که در سال گذشته بیش از 480 هزار زایمان طبیعی در کشور به صورت رایگان در بخش دولتی انجام شد. 
کاهش قیمت دارو تجهیزات نیز از دیگر خدمات دولت یازدهم به شمار می رود به طوری که در زمینه دارو کارهای ارزنده ای انجام شده و این را کسانی درک می کنند که با این حوزه درگیر بوده اند و قیمت دارو و تجهیزات پزشکی به ویژه از نوع وارداتی تا مرز 30 درصد در دو سال گذشته کاهش داشته است. 
همچنین با شفاف سازی و برگزاری مناقصه ها، زمینه های سوء استفاده برچیده شد و واردات داروتا 30 درصد کاهش را داشته است و تجهیزات پزشکی هم درکنار کاهش در قیمت، در دسترس مراکز درمانی قرار گرفتند.


** حمایت های اجتماعی در دولت یازدهم در کمیته امداد
چتر حمایتی دولت همچنین شامل حال مددجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شد و در این راستا حدود دو میلیون واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

** خدمات دولت تدبیر و امید در سازمان بهزیستی 
دولت همچنین نگاه ویژه ای به مددجویان سازمان بهزیستی داشته و دارد که در دو سال گذشته نیز خدمات مطلوبی به افراد بی سرپرست، کم سرپرست، زنان سرپرست خانوار، معلولان و دانش آموزان استثنایی ارائه شده است.
تامین تبلت جهت دانش آموزان نیمه بینای سراسر کشور به صورت رایگان و توجه و رسیدگی بیشتر به سایر دانش آموزان استثنایی یکی از خدماتی است که در دولت یازدهم نگاه ویژه ای به آن شد.
ارتقای امنیت غذایی خانواده های کم درآمد و کاهش فقر غذایی در کودکان از دیگر برنامه های سازمان بهزیستی در دولت یازدهم بوده به طوری که تامین امنیت غذایی کودکان زیر 6 سال و بهره مندی 300 نفر کودک در روستا مهدها و ارایه سبد غذایی برای 50 هزار نفر کودک توسط سازمان بهزیستی کشور از جمله این برنامه ها است.
طرح کمک به تامین مسکن معلولین و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و واگذاری45 هزار و 804 واحد مسکونی تا نیمه سال 1396 از دیگر خدمات سازمان بهزیستی است.
همچنین سازمان بهزیستی کشور اقدام به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های ذیربط در راستای ساخت مسکن خانواده های دارای دو معلول و بیشتر کرده است تا از این طریق نیز معلولان خدمات بهتری را دریافت کنند.
از دیگر اقدامات دولت یازدهم که با حمایت سازمان بهزیستی انجام شد، تصویب لایحه پیشنهادی اصلاح قانون جامع حقوق معلولین و تصویب لایحه پیشنهادی اصلاحی حقوق کودکان و نوجوانان است.

** خدمات دولت در حوزه کار
دولت یازدهم پس از گذشت دو سال از روی فعالیتش، خدمات مطلوبی را ارائه کرده است که یکی از این اقدامات برگزاری 95 هزار نفر ساعت دوره آموزش تخصصی مرتبط با ایمنی بهداشت کار در سطح کشور است.
نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات کار، ایمنی و حفاظت فنی از طریق انجام بیش از 640 هزار مورد بازرسی ادواری و موردی از کارگاهها و بنگاههای اقتصادی مشمول قانون کار از دیگر خدمات وزارت کار بوده است.
ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت کار با برگزاری یک میلیون نفر ساعت آموزش تخصصی مرتبط از دیگر خدمات ارائه شده در حوزه کار است.
دولت همچنین یکی از برنامه های موثر خود را حمایت اجتماعی از کارگران بیکار شده در دستور کار قرار داده است به طوری که در این مدت 180 هزار و 943 نفر تحت عنوان بیمه بیکاری تحت پوشش خدمات قرار گرفته اند.
همچنین واگذاری 466 هزار و 656 هزار و 123 سهم ترجیحی به ارزش ریالی یک هزار و 827 میلیارد و 359 میلیون و 932 هزار ریال به کارگران از دیگر خدمات حوزه کار بوده است.
همچنین رفع موانع اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمان از دیگر خدمات در حوزه کار بود.

** حوزه صندوق بازنشستگی کشوری 
انعقاد تفاهم نامه و قرارداد با شرکت پست و پرداخت یک هزار میلیارد ریال وام ضروری به بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی با همکاری بانک صادرات از جکله خدمات در حوزه صندوق بازنشستگی کشوری بوده است.
همچنین اعطای سه هزار و 700 میلیارد ریال وام ضروری با کارمزد چهار درصد به دو میلیون و 10 هزار نفر از اعضای بازنشستگان، تدوین سند اجرای طرح حمایت غذایی برای بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت هدف دستگاههای حمایتی و صندوق بازنشستگی کشوری از دیگر خدمات این نهاد بوده است.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.