یزد؛

تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش جمعیت کیفری

مدیرعامل ستاد دیه استان یزد گفت: کاهش جمعیت کیفری از مسائلی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و به فرموده معظم له این تعداد آمار زندانیان زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛اسلام افشون ضمن موثر خواندن تدوین دستوالعمل ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری سازمان زندان‌ها و قانون آیین دادرسی کیفری گفت: اجرای کامل این دستورالعمل تاثیر بسزایی در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها دارد که با توجه به اقدامات موثر زندان‌های استان در این جهت، این اقدامات کافی نیست و باید  همت مضاعفی صورت گیرد. 

مدیر عامل ستاد دیه استان یزد گفت: ماده۵۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری مقررات و ترتیبات درخصوص کلیه محکومین موصوف (غیر عمد و کیفری  اعم از رد مال ،دیه و … ) مربوط است و باید از اجرای احکام کیفری مربوطه استعلام گردد آیا از ناحیه محکوم  له تقاضای اِعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و یا ماده ۶۹۶ قانون مجازات اسلامی  شده یا خیر؟ و الا در صورت عدم درخواست محکومٌ له جوازی برای بازداشت محکوم علیه در زندان وجود ندارد و باید پس از اتمام حبس آزاد شود. 

مدیر عامل ستاد دیه استان همچنین به مستفاد از تبصره ۳ ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری در جرایم غیر عمدی و تصادفات اشاره کرد وگفت: صدور قرار کفالت و وثیقه برای کسانی که دارای بیمه نامه می باشند جایز نمی باشد و باید قرار تامین سبکتری صادرگردد لذا در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را به اداره قضایی اعلام گردد. 

وی در ادامه گفت: مددکاران باید با توجه به مواد ۷ و ۸ قانون مذکور محکومین مالی راهنمایی به تقدیم دادخواست اعسار شوند و نیز به استناد تبصره ۱ ماده ۳ قانون مارالذکر چنانچه محکوم علیه ضمن ارائه دادخواست اعسار کفیل یا وثیقه معتبر و معادل محکوم به به دادگاه  معرفی کند ، دادگاه با صدور قرار قبولی وثیقه یا کفیل تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس محکوم علیه خودداری و در صورت حبس او را آزاد می‌کند.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.