افزایش قیمت فرش دستباف در سال‌های گذشته موجب شده تا پای این هنر صنعت تاریخی از خانه‌های ایرانی کوتاه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای راه برای صادرات فرش ایران به کشورهای دنیا از جمله آمریکا باز شد.

در سال‌های گذشته آمریکا یکی از بازارهای خوب برای فرش دستباف بود و حجم قابل توجهی از فرش به این کشور صادر شد.

فرش ایران به لحاظ قدمت و آمیخته شدن صنعت هنر از دیر باز جای خود را در بین سایر کشورها باز کرده و این درحالی است که این هنر صنعت در کشور مورد بی‌مهری و کم لطفی واقع شده است.

هنرمندان ایرانی در روستاهای دور باگره زدن تارو پود به نقش آفرینی می‌پردازند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اگرچه فرش دستباف ایرانی نشانگر هنر و ذوق ایرانی است اما در سال‌های گذشته افزایش دستمزد و کپی‌برداری از طرح‌های فرش دستباف وقتی واردات موجب شد تا این هنر صنعت مظلوم واقع شود.

براساس این گزارش صادرات فرش و تولید فرش از پرداخت مالیات معاف است اما به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف دریافت مالیات از فروشندگان فرش دستباف موجب تعطیلی واحدهای صنفی شده است.

عراقچی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تبلیغات را لازمه حضور در بازارهای جهانی و شرایط پساتحریم عنوان کرد و گفت: فرش دستباف برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به تبلیغات دارد و با توجه به این که هزینه تبلیغات بالا است دولت باید به کمک این بخش بیاید.

وزیر صنعت نیز با تاکید بر اینکه شرایط جدید پیش آمده باید تولید کنندگان و صادرکنندگان به کمک دولت بیایند گفت: دولت باید بودجه‌ای را برای تبلیغات فرش در کشورهای دیگر در نظر بگیرد چرا که این کار به تنهایی از عهده تولیدکنندگان و صادرکنندگان بر نمی‌آید.

فرش ایران در سال‌های گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته و به نوعی در ناملایمات روزگار پوستش کلفت شده است از زمانی که دلالان فرش را به هزینه‌ای ناچیز از تولیدکنندگان خریداری کرده و به هزینه چند برابر به دست فروشندگان می‌رساند تا زمانی که چینی‌ها به رقابت با این هنر صنعت پرداختند.

اما آنچه که مهم است این است که فرش ایران در تمامی ناملایمات هرچه با برخورد کیفیتش بهتر شد و هنوز هیچ جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد هزینه‌های بالای تهیه فرش است که اکنون با هزینه‌های میلیونی بسیاری ازخانواده‌های ایرانی در این هنر تاریخی محروم هستند چرا که برای تهیه یک فرش دستباف باید چندمیلیون هزینه کرد.

اکنون با توجه به شرایط پیش آمده برای اقتصاد باید دولت تنها به سیاست‌های بلندمدت اکتفا نکرده و با تصمیمات مناسب به اتخاذ سیاست‌های کوتاه مدت برای بهبود شرایط اقدام نماید.

این گزارش می‌افزاید؛ در شرایط کنونی مالیات، هزینه بالای تولید فرش دستباف و تبلیغات ناکافی ازجمله چالش‌های پیش روی توسعه این هنر صنعت است که توجه جدی را می‌طلبد و مهمتر از همه این که دولت باید تنها به گسترش بازارهای صادراتی فکر نکرده و شرایط استفاده از فرش ایرانی را برای همه ایرانیان فراهم کند.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
هنرمند
۱۲:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
با سلام وقتی توی یک جامعه فقط و فقط هم و غم مشکلات خودرو مونتاژ کن ها ، مرغداریها ، صرافیها و .... هست ما فرشبافها دستمان و صدایمان به جایی نمی رسد قیمت مواد مصرفی به شدت بالا رفته از یک طرف هم قیمتها هر سال پایین آمده وضعیت بیشتر خانواده ها خصوصا آذربایجان شرقی و هریس و روستاهای اطراف که به فرش وابسته هست سخت شده و تاجرها هم با قیمتهای ناچیز فرشها رو انبار کرده اند . یک فرشباف که چهل سال در این شغل کار کرده الان زیر پاش یه فرش ماشینی هم نداره .
Belgium
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
پدر و خانواده ی من با بیش از نیم قرن کار هنری و نقشه کشی فرش دستباف و بافت کلی فرش دستباف ایرانی دارن با وضعیت اقتصادی خیلی بدی زندگی می کنند . و اینکه الان که بعد 40 سال دیگه نمیتونند کار بکنند هیچ سازمان از یک تولید کننده اثر هنری حمایت نمیکنه و دارن با فقر دست و پنجه نرم می کنند و هیچ بازنشستگی ندارند . متاسفم . واقعا متاسفم ولی ما فرزندانشان دیگه دور فرش و کار هنری را یه خط قرمز کشیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
با سلام
الان حدود 12 سال هست که فرش دستباف به فراموشی سپرده شده است و بنده به عنوان کسی که برروی فرش هریس بزرگ شده ام به صورت عدیده ای مشکلات این عزیزان را از نزدیک دیده ام الان در شهر ما در هرخانه نزدیک دو تا سه تخته فرش دستباف روی هم انبار شده است که کسی خریدار نیست یادم می اید که زمانی برای یک تکه فرش هریس تجار سر و دست می شکندند حالا چه شده است که حتی قالی باف توان اداره خانواده اش را هم ندارد واقعا جای تاسف هست زودتر باید به فکر این عزیزان بود از سایت خبرنگاران جوان به عنوان یک سایت مردمی انتظار می رود که بیشتر به فکر این عزیزان باشد حرف دل این مردم را به گوش مسولین مربوطه برساند تا واقعا مشکلات این خانواده ها به امید خداوند متعال حل شود با سپاس
آخرین اخبار