معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا با اشاره به این مطل بکه در عملیات بین‌المللی پانجی‌ آ، ۹۰ نفر در ایران دستگیر شدند گفت: کشفیاتی به ارزش ۸۱ میلیون دلار آمریکا در پانجی‌ آ در جهان کشف شد.

در عملیات بین‌المللی «پانجی‌ آ»، ۹۰ نفر در ایران دستگیر شدند/ کشفیاتی به ارزش ۸۱ میلیون دلار آمریکا کشف شدبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین ‌الملل و حقوقی پلیس فتا در نشست خبری صبح امروز خود گفت: عملیات بین ‌المللی پانجی آ 8 در خصوص مبارزه با فروش و عرضه داروهای غیر مجاز و تقلبی و تبلیغات غیر قانونی داروهای بدون پروانه ساخت بصورت آنلاین با محوریت سازمان اینترپل و با مشارکت 115  کشور دنیا در سال جاری با حضور مقتدرانه پلیس فتای ایران با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: عملیات پانجی آ 8 بزرگترین عملیات بین المللی برای مقابله عرضه داروهای تقلبی در فضای سایبری است و سازمان اینترپل از سال 2004 متوجه شده در بسیاری از کشورهای دنیا مردم به دلیل اینکه نیازهای دارویی خود را از این فضا کسب می‌کنند دچار آسیب‌های فراوانی شده‌آند.

رمضانی معاون امور بین ‌الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد: این عملیات از سال 2004 آغاز شد و  اولین حضور ایران در آن از سال 2011 میلادی با هدف کشف محصولات تقلبی و جمع آوری آنها از بازار و شناسایی تولید کنندگان این محصولات و شبکه‌های حمایت کننده از آنها شروع شد.

رمضانی با اشاره به اجرای مو فقیت آمیز مرحله هشتم این عملیات با عنوان پانجی آ 8 افزود: در این علمیات وزارت بهداشت، وزارت امور اقتصاد و دارای و دادستانی کل و پلیس بین‌الملل همکاری لازم را داشتند.
معاون امور بین ‌الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد:‌امروز در کشور ما در فضای مجازی هیچ مرجعی حق فروش و عرضه و توزیع دارو را ندارد و در صورت مشاهده پلیس فتا با این امر برخورد می‌کند.

سرهنگ رمضانی اظهار داشت: بنابر گزارش رسمی اینترپل در عملیات پانجی آ 7 که 113  کشور شرکت کرده بودند پلیس سایبری ایران موفق به رتبه 17 در سطح جهانی شد.

وی با اشاره به دست آوردهای این علمیاتها افزود: تعداد داروهایی که توسط پلیس فتای ایران از پانجی آ 4 تا 8 بدست آمده شامل دو میلیون 600 هزار قلم داروی غیر مجاز در سال 2011، 4 میلیون 353 هزار قلم دارو در سال در سال2012 و 9 میلیون و 600 هزار داروی غیر مجاز در سال 2014 می‌باشد.

وی افزود:تمامی کاربران فضای مجازی باید به این امر توجه کنند که هیچ بستر قانونی در فضای سایبری برای ارائه خدمات دارویی و جود ندارد و پلیس فتا درصورت مشاهده قطعا با این موارد برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: کشف بیش از یک تن روغن نباتی تاریخ مصرف گذشته و بیش از 53 هزار دارو شامل پودر قرص، کپسول و روغن‌های غیر مجاز و مکمل‌های ورزشی به ارزش ریالی 5 میلیارد ریال از دستاوردهای عملیات پانجی آ 8 می‌باشد.همچنین در این علمیات توانستیم 18 هزار و 575 وب سایت را رصد کنیم که از این تعداد جرم 1600 وب سایت محرز شد و 1439 وب سایت نیز شناسایی شدند و بالای 90 نفر دستگیر شدند.

معاون امور بین ‌الملل و حقوقی پلیس فتا افزود: همچنین پلیس فتای تهران موفق به کشف کارگاهی بزرگ در حاشیه این شهر شد که تجهیزات غیر بهداشتی تولید می‌کرد و حتی سفارشات بین ‌المللی از کشورهای حاشیه دریای خزر داشت.

رمضانی با اشاره به اینکه عملیات پانجی آ  در خرداد امسال شروع شد گفت: در مجموع 115 کشور در این عملیات جهانی شرکت کردند که منجر به دستگیری 156 نفر در سطح جهان و کشف داروهای غیر مجاز به ارزش 81 میلیون دلار شد.

وی ادامه داد: عملیات پانجی آ 8 عظیم‌ترین علمیات مبتنی بر فروش تجهیزات پزشکی و داروهای غیر مجاز از طریق اینترنت بود که با شر کت 236 نهاد از جمله مقامات قانون گذاری پلیس، گمرک و بهداشت اجرا شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارائه محصولات غیر مجاز دارویی از طریق پست در کشور گفت: طبق قانون پلیس سایبری موظف است با اینگونه جرایم برخورد کند و ما قبول داریم که در فضای واقعی امکان وقوع جرایم وجود دارد از این رو جلسات مفصلی با مسئولان پست داشته‌ایم تا ضمن حفظ حریم خصوص از اینگونه جرایم جلوگیری کنیم.

سرهنگ رمضانی اظهار داشت: مجرم با ارسال پیامک و ایمیل به افراد در فضای مجازی به فکر کلاهبرداری هستند و هدف انها سوء استفاده از افراد است تا اطلاعات کاربر را مسدود کنند و از طریق باج افزارها مبلغی را از کاربران دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده نزدیک عملکرد ایران برای اینترپل صفر باشد و جرمی وجود نداشته باشد که به دنبال آن باشیم افزود: پلیس فتا به دنبال کشف و دستگیری نیست بلکه به دنبال کاهش جرایم سایبری است.

معاون امور بین ‌الملل و حقوقی پلیس فتا افزود: امروزه جرایم سایبری در اروپا طبق آمار دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل unodc بعد بین المللی پیدا کرده یعنی به راحتی یک جرم سایبری می‌تواند در یک لحظه چند کشور را در برگیرد.

سرهنگ رمضانی افزود: تا پایان سال 2016 یا 2017 هیچ بستری در فضای سایبری برای مجرمین داخلی و بین‌المللی امن نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص رباط های ا ستفاده شده در تلگرام نیز گفت: در خصوص رباط ها مستنداتی را جمع آوری کردیم و منتظر پاسخ هستیم مطمئن باشید در فضای سایبری جرایم رصد می‌شود و هرجا که به کاربران آسیب وارد شود از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم تا جرایم را به حداقل برسانیم.

رمضانی در پایان گفت: وظیفه‌ای که سازمانهای مسئول مانند وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و قوه قضاییه دارند، مشمول همکاری و پشتیبانی از پلیس فتا و تسریع و بهبود کیفیت عملیات شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار