وی تأکید کرد: با توجه به تورم داخلی خودروسازان با ثابت نگهداشتن قیمتها همراه با افزایش تولید و بهرهوری عملا انگار قیمت خودرو را کاهش دادهاند.
وی تصریح کرد: هیچیک از مسئولان و یا مراجع قیمتگذاری خودرو نظری در رابطه با کاهش قیمت خودرو ندادهاند و دامن زدن به اینکه میگویند خودرو نخرید تا ارزان شود درست نیست.
نعمت زاده در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه چقدر یارانه به بخش صنعت اختصاص داده شده است گفت: یارانه صنعت حق قانونی ما است و ما پیگیر آن هستیم. البته رقم 200 میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده که 50 میلیارد تومان آن برای توسعه صادرات دریافت شده است.
وی ادامه داد: این رقم بسیار ناچیز است و اگر بخواهیم جایزه صادراتی پرداخت کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته رقمی هم برای یارانه سوخت به کارخانجاتی در سیستان و بلوچستان که به شبکه گازی متصل می شوند اختصاص داده شده که دولت در سال 92 از بودجه خود آن را پرداخت کرد و در سال 93 نیز به نام یارانه از حساب یارانهها پرداخت شد که به طور کلی تاکنون 84 میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا کاهش دو درصدی سود تسهیلات بانکی تأثیری بر تولید گذاشت یا خیر؟ گفت: هنوز اصل پولی دریافت نشده که آن را در بانک قرار دهیم و تسهیلات بگیریم.
وی در ادامه صحبتهای خود با انتقاد شدید از تشکیل کمپین ضد خرید خودروهای داخلی گفت: اگر مذاکرات در بازه زمانی کوتاهی به نتیجه میرسید میتوانستیم شاهد کاهش چشمگیر قیمت خودرو باشیم اما با توجه به اینکه مذاکرات زمانبر بوده و نزدیک به دو سال طول کشید بنابراین تغییر قیمت خودرو چشمگیر نیست و همین ثابت نگه داشتن قیمت خودرو به نوعی کاهش قیمت است.
وی بر این نکته نیز تأکید کرد که تشکیل کمپین خرید نکردن خودروهای داخلی و کالای داخلی یک گناه است و مغایر مسائل ملی است و نباید به آن دامن زد.
به گفته وزیر صنعت در کشور روزی 4 تا 5 هزار خودرو تولید میشود و شایعاتی مبنی بر اینکه 80 هزار خودرو روی دست خودروسازان مانده درست نیست چرا که 80 هزار خودرو به معنی تولید 15 روز خودرو است که خیلی چشمگیر نیست.
وی تصریح کرد: ما قطعا به دنبال ارزانی خودرو هستیم اما از راه درست آن نه با ضرر کارخانه چرا که به عنوان مثال سایپا امسال در حال ضرر دادن است و نمیتوان به آن فشار آورد.
وی ادامه داد: در سال گذشته 2.2 میلیارد دلار ارز از کشور برای 106 هزار خودرو وارد شد در حالی که برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تنها 1.9 میلیارد دلار ارز وارد شده است.
*** تکمیل 8 هزار طرح صنعتی در کشور
وزیر صنعت با اشاره به عملکرد دو ساله دولت در بخش صنعت،معدن و تجارت گفت: در شرایطی آغاز به کار کردیم که با رکود و توقف واحدهای تولیدی و خروج نیروی کار در بخش صنعت مواجه شدیم همچنین، اشتغال صنعتی ما با کاهش 36 درصدی همراه بود اما اکنون در نیمه دولت یازدهم بسیاری از این واحدها به راه افتاده و بیش از 8 هزار طرح صنعتی در کشور تکمیل و راهاندازی شده و به مرحله تولید رسیده است و در کنار آن 120 هزار اشتغال صنعتی ایجاد شده است.
وی افزود: در بحث معدن نیز تحرک خوبی داشتیم اگرچه باید سرعت بیشتر شود و در بخش تجارت در حالی که قبلا شاهد رشد منفی بودیم در سال گذشته رشد 3.7 درصد را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه رفع موانع تولید در اولویتهای دولت بوده گفت: در ابتدای شروع به کار دولت در رابطه با رفع موانع تولید تصمیماتی گرفته شد که بعضی از آنها منجر به اصلاح مصوبات قبلی بود و در برخی دیگر مصوبات جدیدی تصویب شد و در مرداد ماه نیز قانون رفع موانع تولید نهایی و ابلاغ شد و همچنین گروهی برای تعیین برنامه راهبردی صنعت و معدن تعیین شدهاند که در ماه گذشته این برنامه منتشر شد.
وی تأکید کرد: وظیفه دولت این است که برنامه راهبردی را ارائه دهد و در آن از همفکری تشکلها و اتاقهای بازرگانی استفاده کرده اما قطعا نواقصی در این بخش وجود دارد که باید با پیشنهادات تکمیل شود.
*** دیپلماسی اقتصادی یار دیپلماسی سیاسی
نعمتزاده با تأکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی باید در کنار دیپلماسی سیاسی قرار بگیرد گفت: در طی مذاکرات بسیاری از بنگاهها و شرکتهای غربی علاقمند به ارتباط با ایران بودند و ما با تمامی اینها در تماس بودیم و در طی توافق ژنو با اعزام یکی از معاونان خود استدلالهایی را آوردیم که موانعی که در سر راه تأمین قطعات خودرو بود برطرف شود و همچنین برخی از موانع مربوط به پتروشیمی نیز برطرف شد.
وی افزود: در برخی موارد نیز از برخی از افراد با نفوذ صنعت اروپا خواستیم تا با دولتهای خود به طور جدی مذاکره کرده و به اتخاذ تصمیمات منطقی که به نفع دو طرف باشد کمک کند و حتی مواردی هم داشتیم که من تهدید کردم که اگر مذاکرات با کشورهای اروپایی به نتیجه نرسد ارتباط خود را با این کشورها قطع میکنیم.
*** تأثیر مذاکرات بر قیمت خودروهای وارده
وزیر صنعت با اشاره به تأثیر جمعبندی مذاکرات در قیمت خودروهای وارداتی گفت: در صورتی که نرخ ارز کاهش بیابد قیمت خودروهای وارداتی تغییر میکند اما این در شرایطی است که دولت ثبات نرخ ارز را در شرایط فعلی به وجود آورده و ممکن است فقط به جهت اینکه هزینههای بانکی و صرافی و در کل هزینه واردات خودرو کاه ش بیابد قیمت خودروهای وارداتی نیز تغییر کند.
*** برنامه وزارت صنعت جهت جلوگیری از قاچاق کالا
وزیرصنعت در ادامه صحبتهای خود از برنامه این وزارتخانه جهت جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور خبر داد و گفت: ظرف یک ماه تمامی واردکنندههای پوشاک موظف هستند برند خود را ثبت کرده و اطلاعات مربوط به واردات و تولید را به این وزاراتخانه ارائه دهند.
وی افزود: همچنین به همه اصناف ابلاغ کردهایم که از این پس با فروش کالاهای قاچاق برخورد میشود و اگر کالایی از مبادی غیررسمی و قاچاق به کشور وارد شود و در یک واحد صنفی به فروش برسد آن واحد صنفی مجرم شناخته میشود.
وی ادامه داد: هر دو هفته یک بار جلساتی برگزار میشود و در این رابطه بحث میشود تا مکانیزمهای مربوط به جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور اجرایی شود.
وی همچنین از طرح شناسایی کالا برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور خبر داد و گفت: ایران خود طرح موفقی نبود و در این راستا تصمیم بر این شده تا از یک طرح بینالمللی که در همه جای دنیا مورد استفاده و قابل پیگیری است استفاده کنیم که در اجرای این طرح شناسه هر کالا برای ورود به کشور در گمرکات ثبت شده و در کل کشور قابل پیگیری است همچنین برای کالاهایی که تولید داخل هستند شناسه جدیدی ایجاد میشود.
*** از پرداخت تسهیلات به خودروسازان بیخبر هستم
نعمتزاده در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه هفته گذشته وزیر صنعت با برخی از نمایندگان مجلس بحث اعطای تسهیلات به خودروسازان مطرح شده است، گفت: چنین جیزی مطرح نشده و بنده از این موضوع بیاطلاع هستم.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر انتقاد رهبر از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن گفت: ادغام و کوچک کردن دولت یک اصل است و در قانون برنامه پنجم مطرح شده که چند وزارتخانه ادغام شود چرا که دولت باید به وظیفه سیاستگذاری بپردازد و سیاستهای بخش بازرگانی و صنعت و معدن از یکدیگر جدا نیستند.
نعمتزاده در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز
شورای اقتصاد که دبیرخانه آن در سازمان مدیریت و برنامهریزی متمرکز است، تصمیمی در
خصوص خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری نگرفته است، گفت: رسانهها باید کمک کنند
که این موضوع در دستور کار شورای اقتصاد قرار گیرد.
وی معتقد است که هم اکنون بهترین زمان آن
است که بتوان خودرو را از فهرست کالاهای انحصاری خارج کرد، چرا که هماکنون قیمت بازار به سطح کارخانه رسیده
است و رقابت باعث خواهد شد که خودرو از فهرست کالاهای انحصاری به راحتی خارج شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته برخی
دوست ندارند که خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شده و رقابت شکل گیرد، اما ما
معتقدیم اگر رقابت حاکم شده و قیمتگذاری از سوی شورای رقابت به صورت دستوری صورت نگیرد،
حتما قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از ورود رئیس جمهور اتریش به ایران
در هفته آینده خبر داد و گفت: آنگونه که اطلاع یافتهایم، نزدیک به 200 نفر از فعالان تجاری وی را همراهی می کنند و بنابراین تلاش داریم که استراتژی
خود را به گونهای تدوین کنیم که بتوانیم بهترین بهرهبرداری را از حضور این شرکتها
در ایران صورت دهیم.
نعمت زاده در ادامه با اشاره به روند جذب سرمایهگذاریهای خارجی در
کشور گفت: بعد از نهایی شدن مراحل اجرایی مذاکرات قطعا شرایط تغییر میکند و
سرمایه گذاران خارجی بیشتری جذب میشود اما در شرایط کنونی به گفته رئیس
سازمان جذب سرمایه گذاریهای خارجی هفتهای دو مورد از شرکتهای خارجی جهت
سرمایهگذاری در ایران به این سازمان مراجعه میکنند.
وی
در پاسخ به سوالی مبنی بر رکود در بخش صنعت و معدن گفت: در حال حاضر رکودی
در بخش صنعت و معدن وجود ندارد و رکود هنگامی است که رشد اقتصادی کم و یا
منفی باشد در حالی که تمام تلاش دولت در دو سال گذشته جهت خروج از رکود و
افزایش تولید بوده است و به طور کلی اثرات جدی رفع تحریمها در اواخر سال
خود را نشان میدهد.
وی همچنین بر این نکته نیز تاکید کرد: که تولید صادراتگرا از الویتهای ما است و تولید باید رقابت پذیر شود.
به گفته نعمت زاده شنبه هر هفته جلساتی با صنعتگران جهت رفه موانع و مشکلات تولید و توسعه صادرات برگزار میشود.
وی
افزود: در کنار برگزاری این جلسات باید محدودیتهای بیرونی نیز رفع شود
چرا که مسائل بانکی و بیمه موجب شده تا خریدار خارجی نتواند کالای ایرانی
بخرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه
برنامه راهبردی صنعت و معدن انتزاعی است گفت: این برنامه به هیچ وجه
انتزاعی نیست و هیچ رکودی نیز بر صنعت حاکم نشده است.
وزیر
صنعت در ادامه از اعطای تسهیلات برای خرید خودرو و لوازم خانگی خبر داد و
گفت: قرار بود رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را در شورای پول واعتبار مطرح
کند اما هنوز مطرح نشده اما به طور کلی این کار در مراحل آغازین خود است و
در اولین قدم وام خرید خودرو از 7 میلیون به 15 میلیون افزایش یافته و
خواهش ما این است که بانکها به اجرا شدن آن سرعت ببخشد.
وی همچنین از پرداخت وام ازدواج خبر داد و گفت: تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا امکان خرید لوازم خانگی برای زوجهای جوان مهیا شود.
انتهای پیام/
یا علی
چون درشان یک وزیر نیست از صنعت بیکیفیت دفاع کند.این نشانه بی لیاقتی وزیر و کم کاری و بیسوادی اونو میرسونه.حمایت از خودرو ساز بی لیاقت نشانه این است که آقای وزیر شکمش سیر است و آمده جیبش را پر پول کنه و بره.
فردا نگید کسی بهمون نگفت
خودرو نخواهیم خرید تا قیمتش ارزان شوند.
عمرا
انقدر میسازیم تا خود بسازیم
جوجه را آخر پاییز میشمرند
این یعنی خییییییلی از جوونای ما سوار همین خودروهای بی کیفیت و بدون امنیت بشن و جونشون درخطر باشه به قیمت اینکه یه عده دیگه بیکار نشن؟؟؟
خیلی به فکر جوونا هستین از پاداشهای گزاف و ناحق مدیران بی کفایتتون بزنید و واحد تحقیق و توسعه تون رو با همین جوونا تقویت کنید نتیجه بهتری میگیرین.
همه جای دنیا با قوانین گمرکی از تولید داخل حمایت میکنن برای زمان محدود در حد 5-6 سال تا اون محصول داخلی خودش رو قابل رقابت بکنه با محصولات خارجی نه اینکه دیگه گمرکی دائمی باشه و کیفیت هم پس رفت کنه...
دیگه آمار کشته ها ی جاده ها و تلف شدن وقت مردم تو نمایندگیها و خدمات پس از فروششون و تبعات روانی که روی مردم میگذاره بماند
مسئولان این دو شرکت وقتی میخوان وام بگیرن تمام صورتهای مالیشون سود آوره و مدام پاداشهای عجیب و غریب به مدیران بخاطر سر کیسه کردن ملت میدن ولی وقتی صحبت از تعیین قیمتها میشه تماما شرکتها زیان ده معرفی میشن و آه و نالشون گوش فلک رو کم میکنه و عجیب اینکه وزیر مربوطه تمام قد از عملکرد اینا دفاع میکنه اصلا هم به فکر این نیست که تا تا ابد زنده نیست و تو اون دنیا چی میخواد جواب این حق الناس رو بده
خودرو سازها این روزها از دست مردم عصبانیند به قول شهید بهشتی از این عصبانیت....
الان همه سایتهای خبری را نگاه کنید در قسمت نظرات بخوبی مشخص است ملت از این سخنان خوششان نیامده است
صداي كلنگ قبر اين شركت هاي فرقون ساز رو در اورديم
بجاي دارن ميرسن به التماس مي افتن
سر خود همه چیز روئ گرون میکنه
انگار ما داریم مریخ زندگی میکنیم که خبر از ایران نداریم عمو جان عینکتو بردار تا شاید هم خوب ببینی و هم خوب بشنوی.
50سال فرقون خریدیم اما دیگه نمیخریم
چطور چهارسال پیش اومدن گفتن تحریمیم باید قیمت هارو ببریم بالا، حالا که دیگه تحریم رو برداشتن نمی گن قیمت باید بیاد پایین؟
حالا می خوان وام بدن که مردم تحریک شن بیان بخرن که وام دار دولت بشن.
پشت سرشم میان می گن این کمپین خیانته! خیانت دروغ و گرون فروشیه، خائنم دروغگو و گرون فروشه
ارزان ترینش قابل مقایسه با این بنجلا نیست.
خود مسئولان ایا سوار چنین خودرو هایی میشن........ .
شما هم نخرید
هرکس هم خواست بخره نزارید بخره
کشور ایران سالی 17 هزار کشته توی تصادف ها میده
تا کی سکوت و تحمل باور نمی کنید خودتون سرچ کنید میگه 17 هزار کشته در سال داریم
نخرید این حلبی ها
هرکس هم خواست بخره نزارید
مردم خودرو صفر نخواهد خرید. ما هم به احترام مردم نمی خریم .
این خواست مردم خواست خداوند است و دست خدا همیشه با مردم
و جماعت است. ملت بزرگ نخرید .
آقای وزیر شما باید طرف مردمو بگیری نه خودرو سازو
اگه نمیتونید برا مردم کار کنید استعفا بدین
نمیخرم
نمیخرم