به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در چهل و یکمین مجمع عمومی دبیرخانههای نظام اداری کشور ضمن اشاره به این موضوع که امسال آموزش و پرورش توفیق برگزاری این نشست را داشته است، گفت: در هر سازمانی دبیرخانه قلب سازمان است و ورودی و خروجیهای هر سازمانی از دبیرخانههاست در واقع دبیرخانهها رکن اصلی بروکراسی هستند. یعنی حاکمیت دفاتر و اگر دبیرخانهها نباشند بروکراسی نخواهد بود و سوابق اداری از بین میرود، لذا نقش دبیرخانهها کلیدی است و سازمانها باید تلاش کنند تا این دبیرخانهها سالم بمانند و در این مساله ورود فناوریهای اطلاعات آی سی تی ICT کمک کننده خواهد بود تا روال کاری روان انجام شود.
فانی در ادامه افزود: لازمه توسعه دبیرخانهها، توسعه زیرساختهای فناوری است که خوشبختانه طی دو سال اخیر زیرساختهای خوبی برای آی سی تی فراهم شده است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص روند اداری موجود در مدارس گفت: این وزارتخانه عهده دار اداره 105 هزار مدرسه در سراسر کشور است. در نقاطی که حتی هیچ نهاد دولتی وجود ندارد مدارس وجود دارند.
وی در ادامه افزود: هر ساله از 105 هزار مدرسه 110 مدرسه فقط یک دانشآموز دارد و دولت برای تحقق شعار عدالت آموزشی، مدارس تک دانشآموزه ایجاد کرده است.
فانی خاطر نشان کرد: 4 هزار و 800 مدرسه نیز با کمتر از 5 دانشآموز فعالیت میکند که این امر جلوگیری از بیسوادی در کشور است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به چاپ و توزیع کتب درسی اشاره داشت و تصریح کرد: هر ساله 130 میلیون جلد کتاب چاپ میشود که این حجم کتاب درسی انرژی زیادی را از همکاران آموزش و پرورش میبرد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر که کتابهای سال تحصیلی 95-94 آماده توزیع است کتاب سال 96-95 زیر چاپ است و تعدادی هم از چاپ خارج شده که تمامی این موارد نشان از حجم زیاد مکاتبات در آموزش و پرورش است که البته اتوماسیون آموزش و پرورش سالهاست که فعال شده تا حجم مکاتبات به حداقل برسد.
فانی خاطر نشان کرد: با اتخاذ سیاستهای تمرکز زدایی به دنبال افزایش اختیارات مدارس و 750 منطقه آموزشی افزایش یابد و به این طریق از حجم مکاتبات کاسته شود، تمرکز زدایی حجم و فعالیت دبیرخانه را کاهش میدهد. سیاستی که دولت باید در کلیات آن نقش داشته باشد.
وی در ادامه افزود: برای تمرکز زدایی از دبیرخانهها نیازمند بخش تحول در نظام اداری هستیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: آی سی تی در نظام اداری آموزش و پرورش تفاوتهایی با سایر نهادهای دولتی دارد از جمله اینکه در آموزش و پرورش باید آموزش دانشآموزان را هم مورد توجه قرار دهیم تا بتوانند در دولت الکترونیکی به راحتی زندگی کنند. استفاده از آموزشهای هوشمند و آماده سازی معلمان برای این امر تکلیف مضاعفی است که بر عهده آموزش و پرورش میباشد.
فانی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به تعبیر مقام معظم رهبری 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد و از همین منظر این دستگاه حساسیت بیشتری دارد.
وی در پایان اشاره کرد: این نشستها باعث میشود تا دبیرخانهها در وضعیت بهتری از لحاظ نظام اداری قرار گیرند و سرعت و دقت در آنها افزایش یابد.
انتهای پیام/