معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان رضوی از تجهیز ۹۴درصد چاههای کشاورزی استان به کنتورهای هوشمند و کسب مقام اول در این حوزه خبر داد.

به گزارش   گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان رضوی در گردهمایی "تبیین طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی" با بیان اینکه درخراسان رضوی میزان برداشت از سفره های زیرزمینی، از میزان نزولات بیشتر است، گفت: علیرغم تجهیز 94 درصد چاههای کشاورزی استان به کنتورهای هوشمند و کسب مقام اول کشوری در این زمینه، بیشترین کسری مخازن بین استان ها را داریم.

علیرضا عامری از نصب ۸۸۳۲ کنتور در چاههای کشاورزی استان خبرداد و گفت: آگاهی کشاورزان به حدقابل قبولی رسیده است و صد در صد تامین اعتبار کنتورها، توسط کشاورزان محترم بوده است.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از عامل کسری مخازن، اضافه برداشت چاهها بوده است که راهکار آن، کنترل برداشت آب بانصب کنتورهای هوشمند است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای خراسان رضوی به مزایای نصب کنتورهای هوشمند اشاره و تاکید کرد: با بهره برداری از این کنتورها، میزان استفاده متناسب آب کنترل میشود، سطح زیر کشت تنظیم میشود والگوی کشت ونحوه آبیاری اصلاح میشود.

لزوم توجه به انتظارات کشاورزان

مدیر عامل جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در طرح تعادل بخشی، مشخص شدن میزان برداشت و صرفه جویی هربخش ضروری است.

مجتبی مزروعی با بیان اینکه پایداری در تولید، باتمام حیثیت گذشته و امیدهای آینده ما ارتباط دارد، گفت: نباید همه اعتبارات جهاد کشاورزی خرج طرح ها شود، و درآمد جریمه ها در جای دیگری هزینه شود.

وی انتظارات کشاورزان را توجه به کاربری پروانه چاهها با توجه به سابقه و قدمتشان و کاربری منابع آبی در طرح تعادل بخشی دانست و افزود: کشاورزان انتظار دارند نظرات اجرایی و فنی کشاورزان را به مشارکت بگیریم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.