شرط های رژیم صهیونیستی، آتش بس در غزه را برهم می زند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فلسطینی "سما" در گزارشی از غزه نوشت: شرط های رژیم صهیونیستی آتش بس در غزه را بر هم می زند.
روزنامه "العربی الجدید" اعلام کرد: رایزنی ها و مذاکراتی که برخی از میانجی گران بین المللی و شاخص ترین آنان تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس با جنبش حماس برای محقق شدن آن چه که برخی از آن به عنوان آتش بس طولانی مدت در غزه یاد می کنند، انجام می دهد و جنبش حماس از آن به عنوان راهکاری برای حل مشکلات نوار غزه و لغو محاصره آن یاد می کند، به تازگی در وضع شکننده ای قرار گرفته و نزدیک است اظهارات خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که پیشتر این مذاکرات را مثبت توصیف کرده بود، درست از آب درنیاید.
براساس این گزارش، مذاکراتی که بلر در چارچوب آن برای ترغیب رژیم صهیونیستی و جنبش حماس برای دستیابی به توافق برای تثبیت آتش بس شکننده در غزه تلاش کرد، به بن بست رسیده و در یک موضوع اختلافی متوقف شده است. البته منابع آگاه در غزه اصرار دارند به این که این توقف به معنای فروپاشی و شکست قطعی و حتمی مذاکرات نیست.
این روزنامه نوشت: پیشنهادی که بلر به حماس در سایه مخالفت رهبران آن ارائه کرده و دو یا سه هفته به این جنبش برای پاسخگویی به آن مهلت داده است، اصلا مطلوب و قابل قبول نیست زیرا رژیم صهیونیستی و بلر موافقت اولیه با احداث بندر، فرودگاه، ارائه تسهیلات و لغو محاصره غزه را مشروط کرده اند به این که جنبش حماس متن مکتوبی را امضا کند که بر اساس آن هیچ مخالفتی با تشکیل کشور فلسطینی در چارچوب مرزهای چهارم ژوئن سال 1967 ندارد.
به گفته منابع آگاه، حماس بیم دارد که مقصود از این متن مکتوب وارد کردن این جنبش به توافق اسلو "2" باشد به همین علت حماس درخواست کرد تا این توافق آتش بس میدانی باشد، نه سیاسی؛ بدین معنا که از هرگونه تعهدات سیاسی در زمان کنونی یا آینده خالی و تنها یک توافق برای تثبیت آتش بس بدون هیچ تعهد سیاسی برای دو طرف باشد.
حماس شرطی تعیین کرده است که براساس آن تثبیت آتش بس فراگیر دو ماه بعد از اقدام عملی رژیم صهیونیستی به لغو محاصره تحمیلی 9 ساله بر غزه باشد و این که هر گونه اقدام نظامی که جنبش حماس در کرانه باختری رود اردن انجام می دهد، رژیم صهیونیستی نباید غزه را هدف قرار دهد و رژیم صهیونیستی هرگونه تبعات نظامی آن را بر عهده بگیرد.
این منابع تاکید کردند: در صورتی که مذاکرات برای دستیابی به آتش بس به بن بست برسد بعید نیست رژیم صهیونیستی برای تحمیل شروط خود با یک عملیات نظامی جدید به زور متوسل شود و این چیزی است که از اظهارات برخی از مقامات سیاسی و نظامی این رژیم می توان دریافت.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار