مدیرکل راه آهن خراسان رضوی افزود: کود، گوگرد، پنبه و سوخت عمده ترین کالاهای ترانزیت شده بوده که در مبادی بارگیری کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان(51 درصد) و ازبکستان(44 درصد) اختصاص یافته است، این مبادلات نسبت به مدت مشابه پارسال 170 درصد رشد داشته است.
وی ثابت بودن تعرفه حمل ونقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سال 1387را از عوامل رشد ترانزیت ریلی دانست وادامه داد: اعمال تخفیفات تعرفه ای حمل کالاهای ترانزیتی درمسیر ریلی کشور درسال 93 وامسال، توسعه روابط فی مابین راه آهن ایران و راه آهن آسیای میانه و راه اندازی قطارهای برنامه ای و مستقیم سرخس به بندرعباس و بالعکس که زمان سیر محصولات ترانزیتی را از یک هفته به 54 ساعت کاهش داده، از عوامل اصلی رشد ترانزیت ریلی درسال قبل و امسال بوده است.
ضیایی مهر تصریح کرد: تخفیفات 30تا35 درصدی تعرفه برای حمل به کالاهای کود و پنبه گوگرد ترانزیتی، و سوخت ترانزیتی در مسیر سرخس به بندرعباس و سایر تخفیفات ترانزیتی، تسهیلات تعرفه ای است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال های 93 و94 اعمال کرده است.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: با پذیرفتن عضویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شورای حمل ونقل راه آهن های آسیای میانه، تردد واگن ها بامالکیت شرکت های بخش خصوصی راه آهن ایران برای نخستین بار در کشورهای آسیای میانه فراهم شد.
وی ادامه داد: در جلسه مرزی اخیر با راه آهن ترکمنستان مجوز تردد واگن های یکی از شرکت های ایرانی به کشور ترکمنستان صادر و با این اقدام زمینه رفت وآمد واگن های سایر شرکت های ایرانی فراهم شده است.