به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بازدید از کارخانه لوکوموتیو سازی متنا با اشاره به اینکه آوازه این مجموعه بسیار زیاد است گفت: برند کارخانه لوکوموتیوسازی متنا در کنار کارخانه زیمنس اعتبار بسیار بزرگی را برای ایران ایجاد کرده است.
وی در ادامه افزود: ما به مهندسان و کارگران ایرانی خود افتخار میکنیم که تولیداتی را برابر با تولیدات لوکوموتیو جهانی درست میکنند.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه قطعا راهآهن و توسعه آن مسیر آینده شهرهای ایران را مشخص میکند گفت: کلان شهرهای ایران چارهای جز مجهز شدن به سیستم ریلی را ندارد و این حمل و نقل ریلی در بخش قطارهای حومهای و قطارهای برد بلند وجود دارد.
آخوندی اظهارداشت: راهآهن یک حمل و نقل سبز است و این حمل و نقل از جهت زیست محیطی و با حجم انبوه جمعیت نیز سازگار است و از سوی دیگر از جهت اقتصادی و نیز فرهنگی و اجتماعی کار آمدتر است.
وی تصریح کرد: راهآهن در ایران جایگاه مانسبی باید داشته باشد و این موضوع را باید دولت های آینده نیز به ان توجه کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مسیر کرج – تهران و بالعکس روزانه 117 هزار خودرو جابه جا میشود و انتقال این بخش عظیم به راهآهن جمعیت از جهت ایمنی، سلامت و رفاه بیشتر مردم اثر گذار است.
وی یاد آورشد: راهآهن از جهت دقت، سرعت و ایمنی یک صنعت غیر قابل جایگزینی است به همین خاطر دنیا سرمایه گذاری بیشتر زیادی در این حوزه انجام داده است.
آخوندی افزود: راهآهن سریع سیر با سرعت 150 کیلومتر بر ساعات در دنیا رایج شده است و در آینده نیز سرعت قطارها به 450 کیلومتر در ساعت خواهد رسید که ورود این لوکوموتیوها به بازار میتواند قابل رقابت با هواپیما باشد.
وزیر راه و شهرسازی با ما قاعدتا باید به سمت توسعه راهآهن برویم گفت: برنامههای مفصلی در حوزه راهآهن وجود دارد و کشور ایران نیز از جهت دانش فنی تولید ریل و دارای دانش بسیار خوبی است.
وی گفت: از جهت تولید ریل توافقاتی را با وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین وزارت کار انجام دادهایم به طوری که کارخانه ذوب آهن در شهر اصفهان اقدام به ریختهگری برای تولید ریل را آغاز کرده است.
***سرمایه گذاری 28 میلیارد دلاری راهآهن تا سال 1404
آخوندی با اشاره به اینکه تامین مالی در حمل و نقل ریلی بسیار مهم است گفت: برنامه ما برای راهآهن در سال 1404 آن است که 28 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری کنیم و بحثهای دو خطه، سه خطه و چهار خطه کردن قطارها را در کلانش شهرها به اتمام برسانیم.
وی یاد آور شد: باید سه هزار کیلومتر ظرفیتهای خود را در این حوزه افزایش دهیم و 13 هزار کیلومتر نیز خطوط جدید ایجاد کنیم.
آخوندی در ادامه به برقی کردن قطارهای تهران- مشهد اشاره کرد و گفت: برقی کردن قطار تهران- مشهد ،تهران-تبریز و تهران- بندرعباس نیز باید هرچه سریعتر ایجاد شود و سرعت قطارها به 200 کیلیومتر در ساعت برسد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بحث نیروی کشش نیز ما تا در سال 1400 ، 800 لوکوموتیو جدید باید در حمل و نقل ریلی ایجاد شود که ما تا به امروز 120 لوکوموتیو را از کارخانجات متنا تامین کردهایم وما باقی لوکوموتیوها باید از بازار تامین شود.
وی توضیح داد: بحث اجاره به شرط تملیک باید در حوزه حمل و نقل ریلی را فعال کنیم و این موضوع در دنیا رایج شده است بنابراین دولت نیز از این موضوع حمایتهای کافی را انجام میدهد.
آخوندی یاد آور دش: شرکت متنا باید خود بحث های اجاره و اجاره به شرط تملیک را فعال کند که ما نیز در این حوزه حمایت های کافی را انجام خوایم داد.
وی افزود: شرکت متنا باید درحوزه صادرات محصولات نیز اقدامات لازم را فراهم کند و حتی صادرات 10 درصد نیز به افزایش دانش فنی و به روز شدن تکنولوژیها کمک میکند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما تا این تاریخ همکاری خوبی با شرکت متنا داشتهایم و 150 دستگاه لوکوموتیو سفارش داده بودیم که 120 دستگاه از آنها تحویل داده شده است.
آخوندی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم شرکت متنا به مدل تامین مالی جدید در آینده نزدیک و نیز برقی کردن قطار تهران - مشهد مجهز شود.
انتهای پیام/