بومی‌سازی در نگارش راه پیشگیری از وقوع جرم است

انتخاب استعدادهای فیلمنامه‌نویسی در مناطق مختلف، با توجه به آشنایی این افراد به منطقه و نوع زندگی، در پیشگیری وقوع جرم موثر خواهد بود.

عبدالله قندهاری تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص ابعاد و تأثیرات کارگاه فیلمنامه‌نویسی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم گفت: این کارگاه با هدف پیشگیری از وقوع جرم در ابتدای پایه‌گذاری آن شکل گرفت و پس از فرآیند این کارگاه‌ها که با دعوت قوه قضاییه از کانون فیلمنامه‌نویسان انجام شد فیلمنامه‌نویسان برتر برای پوشش و حمایت از این ایده به استان‌ها فرستاده شدند.

وی افزود: محتوای این کارگاه‌ها بررسی چگونگی تبدیل آسیب‌های اجتماعی به شکل فیلمنامه و تأثیر آن در پیشگیری از وقوع جرم و در نتیجه جامعه‌ای سالم و عاری از جرم است.

قندهاری درخصوص روند این طرح و چگونگی آن گفت: اهمیت این طرح در شهرستان‌ها به دلیل تازگی و فضای متفاوت آن درک نشده بود و سختی بیشتری را شاهد بودیم اما در مراکز استان‌ها به مشکلی برنخوردیم.

وی تصریح کرد: برای مخاطبین دادگاه‌ها در زمان برگزاری کارگاه‌ها موضوع جا نیفتاده بود اما در حال حاضر وضعیت مساعدی را در این طرح شاهد هستیم.

قندهاری درخصوص جرایم درنظرگرفته شده در این ایده گفت: ایده پیشگیری از جرم به واسطه فیلمنامه نویسی در 5 بخش که فراوانی بیشتری داشته در دستور کار قرار گرفت و این 5 بخش عبارت بودند از: اعتیاد، طلاق، جرایم سایبری، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف.

رئیس سابق اداره تولید و نمایش سینمای حرفه‌ای در ارشاد بیان کرد: مهران کاشانی، مهدی سجاده‌چی، علی‌اکبر قاضی نظام، فریدون فرهودی و سید حسن مهدوی‌فر از جمله کسانی بودند که در کنار فیلمنامه‌نویسان منتخب دیگر برای اجرای این طرح در استان‌ها انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌ها نیز فیلمنامه‌نویسان منتخب دعوت و این کارگاه‌ها با آنان بررسی و وارد مرحله اجرایی شد.

این تهیه‌کننده سینما درخصوص نتیجه کنونی طرح از بعد هنری عنوان کرد: درپی اجرای این طرح برخی استان‌ها فیلم صد ثانیه‌ای در جهت پیشگیری از وقوع جرم به عنوان خروجی داشته‌‌اند. 

قندهاری گفت: در حال حاضر اصفهان، شهرکرد، مشهد، خراسان شمالی، اردبیل، تبریز، ساری، کرمانشاه، کرج، گلستان، کردستان، فارس، یزد و زنجان از جمله استان‌هایی هستند که این طرح در آن‌ها اجرا یا درآستانه اجرا است.

وی درخصوص سیرهمکاری نهادها در این طرح اظهار داشت: در تمام استان‌ها معاونت پیشگیری از وقوع جرم در این طرح و حرکت پسندیده ایفای نقش می‌کنند و با رسانه‌ها از جمله سینما و تلویزیون به واسطه فیلمنامه‌نویسی همکاری داشته تا در جهت پیشگیری از وقوع جرم با توجه به جرایم مهم جامعه به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.

مدیر اجرایی کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد: محمود اربابی معاونت دانشگاه صدا وسیما و جعفری معاونت پیشگیری از وقوع جرم از این ایده استقبال کرده و به دنبال فراگیر شدن این طرح در همه نقاط کشور هستند تا فیلمنامه‌هایی بومی براساس آن مناطق داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: بومی‌نویسی یا بومی‌سازی در فیلمنامه‌نویسی به این علت است که قطعا به جهت آشنایی افراد به منطقه خود و نوع زندگی در آن، قلم بهتر و تأثیرگذارتری شکل خواهد گرفت که در پیشگیری وقوع جرم موثر است. 

قندهاری گفت: این طرح با حمایت قوه قضاییه تاکنون موفق بوده و امیدوارم نتیجه موثر و پرافتخاری که هدف همه مسئولان است به همراه داشته باشد.

گفتنی است؛ طرح کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی برای پیشگیری از وقوع جرم در 22 و 23 فروردین 94 با حمایت قوه قضاییه با دعوت از هنرمندان سینمایی چون مسعود فراستی، پوران درخشنده و بهروز افخمی برگزار شد و پس از رایزنی‌ها، مذاکرات و بررسی‌های مختلف دو طرف به تعاملی مثبت رسیده و پس از دو روز کارگاه طرح وارد مرحله اجرایی شده است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار