طی یک سال گذشته بخش معدن با مشکل کاهش قیمت محصولات معدنی مواجه بوده و قیمت برخی از مواد معدنی نسبت به سال گذشته نصف شده است.

عقب گرد شرکت‌های معدنی در جذب سرمایه/ معدن در انتظار فرش قرمز اقتصادبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، معادن و صنایع معدنی تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع و از اساسی‌ترین و مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود که در خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال بالا، افزایش تولید ناخالص، رشد درآمد سرانه ملی و توسعه مناطق محروم نقش تعیین کننده‌ای دارد.

این در حالی است که طی یک سال گذشته بخش معدن با مشکل کاهش قیمت محصولات معدنی مواجه بوده و قیمت برخی از مواد معدنی مانند سنگ آهن و زغال سنگ نسبت به سال گذشته تقریباً نصف شده است.

بر این اساس، در ماه‌های اخیر شاهد روند نوسانی در برخی بازارها بوده‌ایم که منجر به نگرانی دولت و فعالان صنعتی شده که این وضعیت سبب شده تا تمایل سرمایه گذاران برای حضور در این  بخش کاهش یابد.

در واقع طولانی بودن زمان اکتشاف و بهره برداری آن ریسک موجود در پروژه‌های معدنی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که شرکت‌های معدنی در رقابت با دیگر صنایع برای جذب سرمایه عقبگرد داشته باشند.

حال با توجه به اینکه ایران جزو کشورهای معدن‌خیز دنیا محسوب می‌شود و از تنوع بالای مواد معدنی برخوردار است، انتظار می‌رود که سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند، اما با این وجود تولید ایران از این ذخایر بسیار ناچیز است.

این در حالی است که، برخی کشورها با ذخایر معدنی متوسط توانسته‌اند جایگاه بالایی در جمع سرمایه‌پذیرترین کشورهای جهان کسب کنند.

در همین خصوص ابوذرندیمی عضو  کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:رویکرد مقام معظم رهبری در رابطه با معدن کاملا آشکار است و سیاست دولت به چند دلیل معطوف به بخش معدن است که می‌توان آن را تحت عنوان حذف نفت از سبد کالای درآمدی کشور به عنوان درآمد جاری نام برد، چرا که بخشی از نگرانی‌های تحریم مربوط به درآمد نفتی است و دلیل دیگر آن وسعت و تنوع مواد معدنی با ارزش در ایران است که اگر از آخرین تکنولوژی روز بتوان استفاده کرد که مانع از خام فروشی شود، معدن به صرفه ترین فعالیت است.

وی همچنین در توضیح کاهش سرمایه گذاری با پایین آمدن قیمت محصولات معدنی اظهار داشت: در پی کاهش قیمت، تمایل سرمایه گذاران کمتر می‌شود به دلیل اینکه در سرمایه گذاری به دنبال توجیه اقتصادی هستیم و در حال حاضر در عمده‌ی سرمایه گذاری‌ها با واحد مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ همانطور که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بیان کردند بازار نفت که با یک اشاره قدرت ها و به دنبال اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد دلار به چهل دلار می رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و باید به فکر جایگزین مناسب برای آن باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۹:۴۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
همراهی وزارت صنعت و بورس راه گشااست
آخرین اخبار