به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعبندی مذاکرات هستهای این انتظار را در جامعه به وجود آورد که با کاهش هزینههای حملونقل و واردات قیمت بسیاری از اقلام از جمله خودرو کاهش یابد.
در همین راستا مشتریان خودرو دست از خرید کشیده و به نوعی منتظر کاهش قیمتها ماندند، اما عدم حضور مردم دربازار منجر به ارائه سخنان جدید از سوی خودروسازان و متولیان شد.
درواقع مسئولان یکصدا ساز عدم کاهش قیمت خودرو را کوک کرده و مدعی شدند که خودروی داخلی "تولید داخل" است و درصد کمی از آن از واردات متأثر میشود و بر این اساس دلیلی برای کاهش قیمت وجود ندارد.
این اظهارات در حالی بیان شدهاند که انگار مسئولان یادشان رفته همین چند سال پیش و با شروع تحریمها بود که افزایش هزینههای واردات عامل صعودی شدن قیمت اعلام کردند که در نهایت نیز منجر به افزایش قیمت برخی از محصولات خودرو حتی تا چند برابر شد.
انتشار خبر عدم تمایل خودروسازان به کاهش قیمت، واکنش های مردم را جدیتر و آنها را مجاب به تشکیل کمپین "نخریدن خودروی صفر" کرد تا از این طریق مراتب اعتراض خود را بلندتر از قبل اعلام کنند، هرچند که تشکیل این کمپین هم بازخوردهای متفاوتی داشت.
یکی از مهم ترین واکنشها به تشکیل این کمپین انتقاد محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت به آن بود، او که نخریدن کالای تولید داخل و ایجاد کمپین ضد خرید خودرو داخلی را گناه و کار ضد انقلاب عنوان کرده و معتقد بود در شرایط کنونی با وجود تورم اگر خودروسازان قیمت خودرو را ثابت نگه دارند خود به معنی کاهش قیمت است، از کیفیت پایین خودروهای داخلی نیز حمایت کرده بود.
آنطور که نعمت زاده در نشست خبری خود گفته بود خودروسازان داخلی باید خودرویی را تولید کنند که متناسب با جیب مصرف کننده باشد! تا از این طریق از صنعت خودرو کشور دفاع تمام قد کرده باشد.
اما انتشاراین سخنان کافی بود تا دوباره شاهد واکنشهای منفی از سوی همگان باشیم، واکنشهایی که تنها به مردم منتهی نشد و شخص رئیس جمهور نیز با ارائه تذکری به وزیر، خواستار رفتار محترمانه با منتقدان شد.
پس از این تذکر رییس جمهور بود که وزیر صنعت سخنان جنجالی خود را اصلاح کرد و گفت که من از مردم عذرخواهی می کنم و به خریداران خودرو جسارت نکرده ام و هیچگاه نگفتم هر کس خودروی داخلی نخرد، ضدانقلاب است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم تاکید کرد: بنده با کمپین نخریدن کالای داخلی مخالف و معتقدم به جای این کمپین باید برای بهبود کیفیت، رضایتمندی مشتری، کاهش قیمت، خرید کالاهای داخلی و حمایت از تولید ملی کمپین راه انداخت.
وی حتی سخنان خود در خصوص کیفیت خودروهای داخلی را این گونه اصلاح کرد که "کیفیت خودروی امروز پایین ، ولی نسبت به سه ماه پیش بهتر شده است ولی هر چیزی قیمت خودش را دارد، معلوم است کیفیت پراید با خورویی که 150 سال سابقه دارد یکسان نیست."
کاهش قیمت خودرو منطقی نیست
سید هادی حسینی، عضو کمیسیون صنایع، معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ما علاقهمندیم که قیمت خودرو کاهش بیابد، ولی باید به این موضوع نیز توجه کرد که هیچ یک از اجزاء ماشین مانند آهن و پلاستیک قیمتش کاهش پیدا نکرده که قیمت کلی خودرو متأثر از آن کاهش بیابد.
وی افزود: همچنین در سال جاری هزینه دستمزد نیز افزایش یافته و اگر همه این عوامل را کنار هم قرار دهیم اگر افزایش قیمت خودرو را نداشته باشیم کار بزرگی انجام دادهایم.
بررسی تشکیل کمپین نخرید خودرو
ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تشکیل کمپین خرید نکردن خودروی داخلی گفت: موضوع مهمی که باید مورد توجه شود و مورد بررسی قرار بگیرد این است که کمپین نخریدن خودرو چگونه در کشور شکل گرفته و تا این حد اثرگذار بوده است.
وی افزود: مردم ایران حق استفاده از تولیدات داخلی را دارند اما نه تولیدات بیکیفیت و با قیمت بالا و در این راستا در تولیدات داخلی باید به گونهای عمل شود که جوابگوی همه سلایق باشد.
نکو با انتقاد و از عملکرد خودروسازان گفت: در شرایط فعلی کیفیت خودرو با قیمت آن متناسب نیست.
وی تصریح کرد: خودروسازان ما باید در شیوه فروش خود تجدید نظر کنند و امکاناتی را در اختیار خریداران بگذارند تا آنها راغب به خرید خودرو شوند.
وی ادامه داد: افزایش وام خرید خودرو یکی از راهکارهایی است که میتواند به بهبود شرایط کمک کند.
کیفیت و ارزانی دو استراتژی دولت برای صنعت خودرو
این اظهار نظرهای متفاوت برای قیمت خودرو در حالی ادامه دارد که قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نمیکنیم، گفت: هدف ما حمایت از خودروسازان است نه این که آنها را به زمین بزنیم.
وی افزود: کیفیت و ارزانی دو اولویت اصلی در استراتژی دولت برای صنعت خودروسازی است.
خسروتاج، به این نکته نیز اشاره کرد که افزایش کیفیت خودروها باید به نحوی سیاستگذاری و پیگیری شود که خودروسازان در یک فضای رقابتی به کاهش قیمتها بپردازند.
مردم چه میگویند
درپی اظهارات اخیر وزیر صنعت مبنی بر اینکه نخرید خودرو داخل گناه است بسیاری از کاربران با باشگاه خبرنگاران جوان تماس گرفته و در برابر سخنان این عضو کابینه دولت یازدهم واکنش نشان دادند.
فراهانی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال هایی که ارز گران شد خودروسازان ارزبری خودرو را 55 تا 80 درصد عنوان کردند و قیمت خودرو را تا سه برابر افزایش دادند در حالی که پس رفع تحریم میگویند تنها 20 تا 25 درصد خودرو ارزبری دارد.
کاربر دیگری در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان میگوید: کاهش قیمت درپی کاهش تقاضا یک اصل اثبات شده اقتصادی است پس چرا خودروسازان ومسئولان در برابر این موضوع مقاومت کرده و قصد کاهش قیمت را ندارند.
محمدی، از پراید به عنوان تابوت متحرک یاد میکند و میگوید: چرا باید 20 میلیون را صرف خرید یک تابوت برای خانوادهام بکنم.
کاظمی نیز ازدیگر شهروندانی است که میگوید: تنها راه کاهش قیمت خودروهای داخلی کاهش تعرفه واردات است که منجر به ایجاد رقابت در کشور خواهد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگرچه قصه خودرو انگار تمامی ندارد، اما تنها به ذکر چند نکته باید بسنده کرد و آن اینکه اگر حمایت از تولید داخل جز اولویتهای دولت است باید به کیفیت نیز توجه ویژه کند و با تزریق تسهیلات میلیاردی به خودروسازان چشم خود را بر دیگر صنایع نبندد.
نکته قابل توجه دیگر این است که، به اذعان فعالان اقتصادی و اکثر مردم در سالهای گذشته تنها قیمت خودروهای سواری افزایش یافت و کیفیت مظلوم واقع شد و در شرایط کنونی طبیعی است که مردم انتظار کیفیت متناسب با هزینه را داشته باشند.
بنابراین لازم است مسئولان اگر خواستار جلب رضایت مردم و بازگشت آنها به بازار هستند، افزایش کیفیت را در اولویت قرار داده و با بهبود آن ساز صعودی شدن قیمت را کوک کنند.
انتهای پیام/
بنده هم با دوستان موافقم که خودروهای تولیدی واقعا بی کیفیته،خدمات پس ازفروش واقعا جوابگو نیست.
واقعا متاسفم ازاین همه دزدی
مردم انقدر نخرید تا قیمتها به همان قیمت 10سال پیش برگردد
منم نظرم عوض شد میخواستم ماشینم رو بفروشم و صفرش رو بخرم اما منم یه ایرانیم میخوام به این رودخانه بپیوندم.
راستی یک پسر 2 ساله دارم که هیچ وقت به زور نمیتونم کاری رو بهش تحمیل کنم.
اونوقت بجای دادن اینهمه پول ی لگن از ایران خودرو یا سایپا تحویل می گیرن که باجون خودشون و همون زن و بچشون بازی میشه،بخاطر کیفیت بد محصولات این دوتا شرکت فاسد.ماها اگه پول داشتیم که نميومديم لگنهاي شما رو سوارشيم از بيچارگيه،خدا به راه راست هدايتتون کنه
تا حصول نتیجه خرید خودروی صفر ممنوع
درود بر غیرت و اتحاد مردم و
مرگ بر شرکتهای لگن سازی
فقط و فقط جهت اطلاع......
دروغ گفتن گناهه.درغگوو دشمن خداست
کم فروشی گناهه
گرون فروشی گناهه
حق مردمو ضایع کردن گناههه
اگه ب روز حساب اعتقاد داری اگه باور داری برای کارتون باید حساب پس بدین یکم ب حرفاتون ب کاراتون فکر کنید....
ب این فکر کنید ک شما مسلمونید
تاریخ ثابت کرده هرکس مرذم را انتخاب کرده همیشه ماندگار شده.
در علم اقتصاد بين الملل اصلي است به نام مزيت نسبي
يعني هر كشوري تو هر كالايي كه داراي برتري و توان توليدي بهتري است آن كالا را توليد كند و توليدات كالاهايي را كه توان توليد ندارد متوقف و آنها را وارد كند.
مثلا كشاورزي ژاپن قوي نيست ولي ايران هست.
خودروسازي ايران قوي نيست ولي ژاپن هست.
با مبادله هم ما سود ميكنيم هم ژاپن
.
.
.
حالا ما در توليد خودرو 40 ساله ثابت كرديم كه مزيت نسبي نداريم و بايد همانند اكثر كشورها وارد كننده خودرو باشيم
.
.
.
اين كار چند مزيت داره از جمله كاهش هزينه هاي آلودگي هوا، درمان بيماران ناشي از آلودگي هوا، كاهش تصادفات و مرگ مير ناشي از آن، حفظ محيط زيست، مهمتر از همه احترام به مردم و ملت و ...
كارگران هم كه تو ايران خودرو هستن مي تونيم انتقال بديم به پالايشگاههاي توليد بنزين كه ديگه مجبور نباشيم بنزين وارد كنيم بلكه برعكس به صادر كننده بنزين تبديل شيم چون ما نفت خام رو كه داريم بيايم خودمون به بنزين تبديل كنيم.
و.... اين ارزهاي صرفه جويي شده را صرف واردات خودروهاي با كيفيت كنيم كه ديگه نخوايم از جايي ديگه هزينه كنيم
اين يه مبادله و راه حل شفاف و ساده است كه نه سيخ ميسوزه نه كباب
لطفا كساني كه موافقن نظر بدن
مردم آگاه و فهمیده لطفا نخرید
گرونی تا کی ....
خط تولید تمامی انوع و اقسام پراید باید بسته بشه برا همیشه پراید حلبی دیگه نباید تولید بشه
ما خودرو فقط خودرو ارزان نمیخواهیم من یک خودرو مقاوم میخواهیم
اگه یادتون باشه قرار بود ماشین به عنوان مثلاپراید 8تومانی بشه 16تومان بعدا دبه درآوردن که می خواهیم قیمت خودرو تو حاشیه بازار تعیین بشه شد پراید شد 20خورده ای حال پس چرا نمی زارن قیمت تعیین بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
"خرید خودرو صفر ممنوع"
لطفاًمنتشرکنید وبه گوش همه برسانید
منتظر می مونم تا سال اینده تا دولت بودجشو با ارز ۱۲۰۰ ببنده اون موقع میخرم با یک سوم قیمت.
تا اون موقع خرید خودرو صفر ممنوع.
بی شک اون موقع خودروسازان بی بهانه اند
می خوام صد سال سیاه از تولید ملی حمایت نشه
مگه ما آدم نیستیم هییییییییی باید بمیریم
یا علی
خدمت ملت عزیزخواهشاٌخودروصفرنخریدآیانخریدن خودروی صفربی کیفیت انگ گناه کاری وضدانقلابی به مامی زننددرست است پس این وزیریک مسلمان انقلابی کامل است. دست مریزاد
نخرید،نخریدگول حرف های این ها رانخورید.
ما ادم ساده و بدبختی هستیم که وزیری که فرستادیم تا حافظ منافع ما باشه.............به ما میگه خاین و منافق.................وای به روزی که ....نمک
امیییییییییییییییدواااارم نتیجه این کمپین بشه( داستان ملت یکصدای ایران) که جلوی جفای خودروسازها رو گرفتن .
آقایون و خانم های هموطن میخواستم ببینم از کی تا حالا ترمز جلو و عقب شده جزءآپشن ؟؟؟ یا مثل خودرو دنا که اعلام کردن مجموعه سپر و کاپوت جلو و عقب جز آپشنه یعنی اگه آپشن نخوایم باید سپر ماشین رو باز کنیم ؟؟؟!!
خودرو صفر نمیخریم
خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد
مگر آنكه آنها خود تغيير دهند
مردم ایران اندکی صبر پیروزی نزدیک است : )))))
تا اطلاع ثانوی
تا وقتی تحریم بود میگفتن قطعات که از خارج وارد میشه تحریمه برای همین قیمت ها بالا رفت و حالا هم که به توافق رسیدن میگن قطعات داخلیه پس انصاف اینا کجا رفته ؟؟؟؟؟؟
مردم ایران خواهشا تمنا دارم ماشین صفر ایرانی نخرین تا مگر کیفیت ماشین ها رو بالا ببرن و قیمت ها مناسب شود
نظرمو تایید کنین لطفا
من خودم کربلا بودم
تاکسی تو شهریشون مزدا3بود
نمیخری نمیخرید
نمیخرد نمیخرند
فقط ماشین
اکنون سرنوشت در دست ماست تغییرش خواهیم داد. انصافا همت کنیم نخریم .... مرسی
این همه سال مردم به هر قیمتی که بود خودروی داخلی خریدند چه تغییر در کیفیت خودرو به وجود آمد؟! فقط قیمت بالاتر رفت.
دیروز خبری در سایت خبرآنلاین خوندم که میگفتم بهای فلزات و پلیمرها در پنچ سال اخیر به کف رسیده پس چرا قیمت خودروی داخلی ارزان نمیشود؟!
پس به دلایل بالا خرید خودروی صفر ممنوع
خرید خودروی صفر ممنوع
برید یک بنز قدیمی رو با همین پراید مقایسه کنید ..
باز هم پراید یک لگن ادم کش از آب در میاد..
سال گذشته با رونمائی از خودروی دنا ، ایران خودرو قیمت آن را 52 میلیون
اعلام کرد ولی شورای رقابت قیمت واقعی خودرو دنا را 42 میلیون اعلام کرد
که واکنش شدید مسئولان ایران خودرو را در بر داشت و اعلام کردند که با این قیمت کارخانه ضرر می دهد ولی اکنون چون مشتری زیادی برای خودروی دنا وجود ندارد آن را با همان قیمت 42 میلیون و به صورت شرائطی تحویل مشتری می دهند . با گذشت یک سال مشخص شد که آن موقع دنبال سود بیشتر بودند وگرنه تولید یک محصول با ضرر کار عاقلانهای نیست .
به جای اینکه هر روز به فکر افزایش قیمت باشيد, یه خورده هم باید به فکر افزایش شعور و مطالعه کارهای کارهای کشورهای پیشرفته و موفق باشيد; لطفا
یادتون رفته مگه همین چند ماه پیش قبل از توافق تو بازار دست دوم چجوری واسه خودشون نرخ تعیین میکردن ...ااون موقع خودروی صفر راکد شده بود اصن ....الان بازار دست دوم راکد شد میخوان مردمو هول بدن به سمت خودروی صفر ...
هه
آقا من فقط یه سوال داشتم ؟؟؟شما میگی ارز گرون شده -باشه قبول
شما میگی کیفیت رو بالا بردیم -باشه قبول
کلن زمانو زمینو بهم دوختی تا قیمتو 3 برابر کنی
چرا هنوز خودروهای تولید 92 تو پارکینگ سطح شهر هستن و همچین تو پارکینگ خودت؟؟؟
به نظر شما عامل بیرونی باعث افزایش قیمت شد یا انگیزه کسب سود بیشتر؟؟؟
خون مردمو تو شیشه میکنی تا بیشتر سود کنی؟؟؟
ای کاش هنوز انسانیت وجود داشت...
مردمی که صبح تا شب کار میکنن و اکثرشون جزو طبقه متوسط هستن و پول جمع میکنن تا ماشین بخرن و آرامش روحی و جسمی بیستری رو باهاش تجربه کنن....حالا با پرایدت این آرامش ابدی میشه---هه---با اون قیمتای نجومیت هر چه قدرم بدوییم بهش نمیرسیم
مردم
ایرانی
نخرین
یه اصل اقتصادی هست که دوستمونم گفته اگر تقاضا پایین بیاد قیمت هم پایین میاد که دوصورت داره
یک کالا لوکس باشه
دو کالا ضروری باشه
ما مردم ایران واقعن به خودمون ضرر زدیم اینقد از این دو بنگاه انحصاری خرید کردیم تا جایی که اونا فکر کردن اگه حتی مردم هم نخرن ما قیمتارو پایین نمیارییم...
مردم ایران عزیز واسه یبارم که شده بیایین با هم بهشون بفهمونیم که این ماشین نه کیفیت لازم رو داره نه لیاقت این چنین قیمتی...
موفق باشید.
دوستدارتون ایرانی....