معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کتاب خود اقدامات اشتباه "باراک اوباما" در دوره ریاستش را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، "دیک چنی،" معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کتاب جدید خود نوشت: آمریکا می‌تواند بزرگترین قدرت خوبان جهان باشد؛ اما یک عامل ما را از رسیدن به این هدف بازمی‌دارد: باراک اوباما.

"چنی" در کتاب " استثنا: چرا جهان به آمریکایی قدرتمند نیازمند است" که با دختر خود به رشته تحریر درآورده، می‌نویسد: در این هفتاد سالی که از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه "باراک اوباما" به ملت آمریکا آسیب نرسانده است. وی در کتابش "باراک اوباما"  را برای 13 اقدام نادرست وی سرزنش می‌کند:

1. بی کفایتی اوباما باعث قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش شد. "چنی" معتقد است خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق زمینه را برای رشد دوباره القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی مانند داعش در سوریه فراهم کرد. بی‌کفایتی وی باعث شده است داعش بیش از هر گروه تروریستی دیگر مناطق اشغالی خود را گسترش دهد.

2. وضع سوریه نیز یک شکست تحقیرآمیز است که مقصر آن اوباما است. سال 2012 اوباما خط قرمزی برای سوریه مشخص کرد که در صورتیکه این کشور از سلاح شیمیایی استفاده کند با آن برخورد می‌شود. سوریه از این خط قرمز عبور کرد اما اوباما هیچ اقدامی انجام نداد. از نظر "چنی" تزلزل اوباما به آبروی آمریکا صدمه زد و این به شعار داعش برای تضعیف سوریه تبدیل شد: «نمی‌توانید به آمریکا تکیه کنید». حتی اقدامات بعدی دولت اوباما هم در این وضع تغییری ایجاد نکرد: برنامه 500 میلیون دلاری برای آموزش مخالفان سوری یک آبروریزی ملی برای آمریکا بود.

3. توافق هسته ای ایران به یک جنگ تمام عیار هسته‌ای در سراسر جهان می‌انجامد. به ادعای "چنی" اولین اشتباه اوباما ورود به گفتگوها و عذرخواهی از ایران به دلیل نداشتن تعامل مناسب با این کشور بود. وی معتقد است این توافق به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم و دستیابی به سلاح هسته ای می‌دهد.

4 اگر چین از آمریکا پیشی بگیرد اوباما مقصر اصلی آن است. در بخشی از این کتاب آمده است: درحالیکه آمریکا در حال کاهش بودجه نیروهای نظامی خود است، چین نیروهای خود را تقویت می‌کند. بودجه دفاعی این کشور بین سالهای 2013 تا 2014 تقریبا 12 درصد افزایش یافته است. به گفته نویسنده کاهش بی‌رویه و نادرست بودجه های نظامی آمریکا تاثیرات منفی دراز مدت به جای خواهند گذاشت.

5. "چنی" بر این باور است که تعطیل شدن بازداشتگاه گوانتانامو به پیشنهاد اوباما اشتباه بوده و وجود این زندان کاملا ضروری است. وی می‌نویسد: اوباما اوایل ریاست جمهوری خود، آزادیِ تعدادی از زندانیان را سرعت بخشید. درحالیکه حتی کشورهای این افراد حاضر به پذیرش آنها نبودند.

6. در سال ۲۰۰۴، مجموعه‌ای از تصاویر شکنجه زندانبانان آمریکایی زندان ابوغریب بغداد، بر روی اینترنت قرار گرفت و به سرعت پخش شد. انتشار این تصاویر به شدت به وجهه سیاسی و حقوق بشری آمریکا در جهان لطمه وارد کرد. نویسنده کتاب بر این باور است که خراب شدن وجهه آمریکا در این مورد از قصور اوباما است. "چنی" می‌گوید در واقع اوباما موجب شد که همگان شکنجه را سیاست دولت آمریکا بدانند.

7 مسئول حمله 2012 به مجموعه دیپلماتیک آمریکا در بنغازی، القاعده بود؛ اما اوباما حقیقت را کتمان کرد. "چنی" ادعا می‌کند در زمان این حمله، اوباما در حال تبلیغ پیشرفت‌های خود در مقابله با القاعده بوده است و نمی‌توانسته با آشکارسازی این حقیقت عملکرد خود را زیر سوال ببرد. به همین دلیل این حمله را به مسائل ضد اسلامی ربط داده است.

8  جنگ عراق در زمان "جرج دبلیو بوش،" رئیس‌جمهور پیشین آمریکا کاملا درست بود و اگر اوباما با آن مخالفت می‌کند به این معنا است که اگر امروز "صدام حسین" در مسند قدرت بود آمریکا باید خاموش می‌ماند. این جنگ به دلیل رابطه صدام با القاعده و همچنین برای انهدام سلاح‌های کشتار جمعی عراق رخ داد.

9 نیروهای آمریکا به هیچ وجه نباید افغانستان را ترک کنند. استقرار نیروهای نظامی در کابل، 25 درصد کمتر از آنچه فرماندهان پیشنهاد دادند و خروج زود هنگام آنها به دستور اوباما شرایط را برای سوءاستفاده دشمنان آمریکا فراهم می‌کند. "چنی" بر این باور است که نیروهای آمریکایی تا زمانیکه نیروهای افغان قادر به تامین امنیت کشورشان باشند، باید در این منطقه بمانند.

10  از نظر نویسنده، برخلاف نظر اوباما، عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا(ناسا) نباید تحت کنترل قرار بگیرد. به اعتقاد وی گرچه افشاگری‌های اخیر "اسنودن" نشان از برنامه‌های سرکوب کننده این آژانس دارد؛ اما محدود کردن ناسا به معنای کاهش توانمندی این سازمان برای مقابله با تروریست‌ها است.

11 "چینی" و دخترش با اشاره به پناهنده شدن اسنودن در روسیه و تیره شدن روابط دو کشور می‌گویند: با اینکه اسنودن در روسیه پناهنده شده است، نمی توان وی را جاسوس پوتین دانست. البته آنچه مشخص است "اسنودن" اکنون ابزاری در دست پوتین است.

12 تاکنون آمریکا از لحاظ نظامی پیشرو بوده است؛ اما در حال حاضر ضعف آمریکا در جنگ سایبری این کشور را مخصوصا در مقابل چین به چالش خواهد کشید.

13 بنا به گزارش کمیته اطلاعات سنا، روش‌های بازجویی‌ سیا در خصوص اتفاقات 11 سپتامبر نامناسب بوده و نتیجه‌ای در پی نداشته است. "چنی" مخالف این گزارش است و بر این باور است که هیچ قانون اخلاقی روش‌های بازجویی سیا را برای تروریستی که جان انسان‌های بی‌گناه را گرفته محدود نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۲۰:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
مورد 10 ناسا نیست، سیا هستش لطفا اصلاح کنید
آخرین اخبار