افشا کننده اطلاعات محرمانه سازمان امنیت آمریکا اعلام کرد حتی شهروندان عادی نیز در این کشور مورد ردیابی اطلاعاتی قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی؛ "ادوارد اسنودن،" افشا کننده اطلاعات محرمانه سازمان امنیت آمریکا، درباره شیوه‌های پایش اطلاعات اظهار داشت: زمانی که من در سازمان امنیت ملی بودم و هر روز با ابزارهای پایش جمعی کار می کردم، می دیدم که همه مردم جامعه ما در همه زمان ها بدون انجام دادن هیچ اشتباهی ردیابی می شوند و این چیزی بود که بدون اطلاع و رضایت آنها انجام می شد و زمانی که من به کتاب های قانون نگاه کردم این مطلب برای من روشن شد که این برنامه غیرقانونی است.
 
وی در این باره گفت: من به عنوان تحلیلگر زیرساخت ها کار می کردم. بنابراین دسترسی ویژه به اسناد داشتم؛اما افراد عادی برای دسترسی به این اسناد باید درخواست می دادند. من به خاطر ماهیت کار خود دسترسی به همه چیز داشتم و این شامل اسنادی از دولت انگلیس نیز می شد. این اسناد می گوید که آنها هر روز و همه زمان به جای افراد مظنون، پایش جمعی و کلی از همه مردم داشتند. این آژانس ها با دسترسی کامل به تمام جزییات زندگی ما به ما اعتماد داشتند.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره خیانت شما به این اعتماد گفت: من ازقوانین و سوگند خود تبعیت کردم؛ اما آنها این کار را انجام ندادند. من به هیچ وجه از این افشاگری و این اطلاعات سودی نمی برم. من هرگز یک سند خاصی را منتشر نکردم؛ بلکه با خبرنگارانی کار کردم که دست‌کم در جامعه آمریکا نماینده مردم آمریکا برای مشخص کردن منافع آنها و درک حقایق خاص و حقایقی هستند که دولت در بسیاری از زمان ها ترجیح می دهد محرمانه نگه دارد.
 
ادوارد اسنودن درباره اطلاع از پیامد افشاگری گفت: من از پیامد آن مطلع بودم. نگرانی من بیشتر درباره پیامدهای آن بر جامعه بودم و این که آیا کسی در نتیجه آن با خطرات غیرضروری مواجه می شود. من انتظار داشتم که پیامد محتمل آن زندان یا انزوا یا گوانتانامو خواهد بود. آنچه که من درباره آن فکر می کردم این بود که چگونه می توانیم از خود و جامعه آزاد در برابر انحراف طبیعی سازمان های مخفی همانطور که فناوری پیشرفته تر می شود و آنها قدرتمند تر می شوند، محافظت کنیم. هرگز در این زمینه قانع نشدم. همه می خواستند آسیب برسانند.
 
وی درباره رابطه سازمان امنیت آمریکا و دفتر مرکزی ارتباطات انگلیس که معادل این سازمان در انگلیس است، گفت: آسان‌ترین راه برای تشریح این رابطه این است که دفتر مرکزی ارتباطات انگلیس (جی سی اچ کیو) تابع اهداف سازمان امنیت آمریکا است. سازمان امنیت آمریکا سالانه میلیون ها دلار بودجه جی اس اچ کیو می دهند و برای آنها فناوری فراهم می کنند و تشریح وظایف را انجام می دهند. در عوض دفتر مرکزی ارتباطات انگلیس دسترسی به ارتباطات جمع آوری شده در انگلیس و پایگاههای مختلف و جمع آوری اطلاعات تحت کنترل انگلیس در سراسر جهان را به آنها می دهد. این همکاری خاص از همان دیدگاه تامین منافع انجام می شود و هیچ تفاوتی وجود ندارد زیرا آنها دریک هدف شریک هستند.
 
اسنودن درباره جمع آوری این اطلاعات برای شناسایی تروریست ها یا مجرمان یا جنایتکاران گفت: ادعاهای آنها با واقعیت مطابقت ندارد. آنها درحال جمع آوری اطلاعات درباره هر کسی هستند. آنها هرکاری که شما می کنید و هرجایی را که می روید، می دانند و فقط از آن زمانی استفاده می کنند که لازم باشد.
 
ادوارد اسنودن گفت: پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا این برنامه موثر و درست است. آیا آنها امنیت را برای ما تامین می کنند؟ کاخ سفید دو گروه تحقیق منصوب کرد و آنها متوجه شدند این برنامه در متوقف کردن حملات تروریستی کارایی ندارد.
 
وی درباره این که سازمان امنیت آمریکا چه اطلاعاتی می تواند از گوشی های هوشمند بدست آورد، گفت: این که شما به چه کسی تلفن کردید و به چه کسی پیامک زدید، فهرست تماس های شما و فهرست مکان هایی که بودید و شبکه های وایرلس که با آن در خانه یا محل کار خود در ارتباط بودید، قابل شناسایی است. مسئله باورنکردنی این است که آنها مدیریت گوشی و خاموش یا روشن کردن آن را بدون اطلاع شما در اختیار خود دارند. آنها زمانی که گوشی شما در جیب شما باشد نیز می توانند آن را روشن کنند و ببینند که چه اتفاقی در اطراف شما در حال وقوع است.
 
این اسناد فقط به آیفون مربوط نمی شود بلکه دیگر گوشی های هوشمند را نیز دربر می‌گیرد. گوشی همواره با ابزاری که میکروفن بر روی آن وصل شده است، در ارتباط است.
 
ادوارد اسنودن گفت: آنچه که آژانس های اطلاعاتی دوست دارند انجام دهند این است که شبکه های سرویس دهنده را دهک می کنند و به صورت مخفی مالکیت دستگاهها را در اختیار می گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار