عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه از همه ابزارهای نظارتی خود برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم استفاده خواهیم کرد، گفت: واردات خودرو به خصوص خودروهای چینی انحصاری است و باید این انحصار شکسته و جلوی فساد آن گرفته شود، زیرا بخش زیادی از واردکنندگان، کاسبان تحریم هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سیدمحمد بیاتیان،درمورد واردات خودروهای بی کیفیت چینی به کشور و انحصاری بودن آن،گفت: درهمه زمینه‌ها باید انحصار شکسته شود، زیرا انحصار فساد آور است و جلوی این فساد باید گرفته شود.

 

خودروسازان مطرح دنیا به دنبال حضور درایران

نماینده مردم بیجار درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون افراد زیادی حاضرهستند در زمینه واردات خودرو فعالیت کنند،اظهارداشت: امروز در فضای پساتحریم خودروسازان مطرح دنیا، عزم خود را جزم کردند تا در بازار بِکر و تشنه ایران را سیراب کنند.

وی افزود: هم اکنون سیاست دولت و وزارت صنعت،معدن و تجارت باید این باشد که دور واردات را خط بکشند و اگر قرار است خودروسازی خارجی در کشور فعالیت داشته باشد، باید در کشور ما خودور تولید کند.

بیاتیان تاکید کرد: وقتی خودروساز خارجی درایران خودرو تولید کنند،با خود هم تکنولوژی می‌آورد هم تجربیات مدیریتی و درایران تولید و حتی می‌تواند خودرو را صادر کند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات خودروهای بی کیفیت چینی، گفت: خود ما به سمت واردات بی‌کیفیت چینی رفتیم،زیرا به دنبال این بودیم که طبقه متوسط به پایین جامعه هدف بود که این محصولات را به آنها بفروشیم.

به گفته وی، به دلیل شکل ظاهری  که درخودروهای چینی انجام گرفته، این خودروها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند، زیرا قدرت خرید قشر متوسط جامعه کم است و می‌خواهند خودرویی خریداری کنند که آپشن های روز دنیا را داشته باشد.

 

چرا به چین خودرو صادر نمی‌کنیم؟

بیاتیان معتقد است؛اگر می‌خواهیم خودروهای چینی وارد کنیم باید به سمت معامله پایاپای برویم، یعنی ایران هم به چین صادرات خودرو داشته باشد، وگرنه باید جلوی واردات گرفته شود، که این مستلزم سیاستگذاری تصمیم گیران است تا در مقابل واردات بتوانیم بخشی را به چین صادر کنیم.

عضوهیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به توافق هسته‌ای و پسا تحریم اقتصادی ایران،تصریح کرد: باید شرکای خود را در بحث خودورسازی از میان 5 یا6 شرکت اول دنیا انتخاب کنیم، زیرا حق انتخاب داریم و نباید اجازه دهیم کشور محل جولان خودروهای بی‌کیفیت شود.

 

بخش زیادی از واردکنندگان، کاسبان تحریم هستند

وی به وضعیت خودروسازان داخلی اشاره و عنوان کرد: اگر درکشور محصولات خوب و با کیفیت تولید شود، قیمت آنها بسیار پایان‌تر از محصولات وارداتی خواهد بود و مردم هم استقبال خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه موضوعی که تحت عنوان کاسبان تحریم می‌گویند بخش زیادی از آن در بین واردکنندگان هستند، اظهارکرد: واردات کنندگان خودرو، خودروهای وارداتی را با قیمت‌های بسیار نجومی می‌فروشند و خودروهای چینی بی‌کیفیت متاسفانه قیمت بالایی دارند؛ درحالی که قیمت آنها نصف قیمت کنون در بازار است.

 

واردات خودروهای چینی انحصاری است

بیاتیان با اشاره به انحصار در واردات خودروهای چینی،تاکید کرد: درهرعرصه‌ای اگر فضا رقابتی باشد،سود اصلی به جیب مردم می‌رود؛زیرا با رقابت،قیمت کاهش می‌یابد،اما درموضوع واردات خودرو به خصوص خودروهای چینی انحصار وجود دارد.

وی افزود:زمانی وزارت صنعت،معدن و تجارت با صدور بخشنامه‌ای تعیین کرد که فقط افرادی می‌توانند خودرو واردکنند که خدمات پس از فروش داشته باشند که همین امر باعث ایجاد انحصار شد.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: لازمه واردات خودرو خدمات پس ازفروش باشد؛اما واردات خودرو در انحصار یک خانواده و یا یک طیف خاص نباشد.

 

قیمت گذاری خودروهای خارجی در دستور کار شورای رقابت قرار گیرد

بیاتیان با بیان اینکه باید اجازه داد تا حتی خودروسازان چینی به کشور ما بیایند و محصولات خود را تولید و عرضه کنند،افزود: متاسفانه شورای رقابت فقط  پنجه خود را بر گلوی خودروسازان داخلی گذاشته  و فقط قیمت گذاری خودروهای داخلی را انجام می‌دهد.

به گفته وی، شورای رقابت باید به سراغ خودروهای وارداتی خارجی برود و در این زمینه قیمت گذاری کند، زیرا اکنون اکثر محصولات خارجی باکیفیت و یا بی‌کیفیت بیش از 50 درصد سود عاید واردکنندگان خودرو می‌کند، زیرا این به ضرر مردم چه قشر پردرآمد و چه قشر ضعیف جامعه است.

 

مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد

بیاتیان با بیان اینکه نباید اجازه دهیم به مردم ضرر و زیانی وارد شود،بیان کرد:سودهای سرشار و کلان در جیب عده ای خاص می رود؛ مجلس در این زمینه جلسات مختلفی برگزار و بر آن تاکید کرده است و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم قول‌هایی در این زمینه دادند.

وی اضافه کرد: اکنون شرایط متفاوت است و وزارت صنعت،معدن و تجارت باید برای دوران پساتحریم استراتژیک خود را اعلام کند و منتظر آن هستیم و باید تولید داخل را که پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است، را قوی کنیم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این موضوع که تمام ابزارهای نظارتی مجلس را برای جلوگیری از ضرر و زیان مردم به کار خواهیم گرفت، تصریح کرد: خودروسازان خارجی از جمله چینی‌ها باید با خودرسازان داخلی مشارکت داشته باشند تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و بخشی از صادرات غیرنفتی را خودرو تشکیل دهد.


منبع:خانه ملت
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید0098
۱۲:۱۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
جنا مهندس بیاتی وزیر به ما توهین می کنه این به کنار
ولی مردم از حقشون کوتاه نمیان مردم ایران از بدبخترین مردم جهان و از کم توقع ترین جهان هستن در مورد هر گرونی دهنشونو می بندن ولی مردم حق دارن ماشین خوب و به روز دنیا رو سوار بشن کاری نکنین خشم مردم گریبانتونو بگیره
وای به اون روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
موافقم.