حجم و تنوع واردات قطعات خودروهای تولید داخل از چین آنقدر گسترده است که شاید خودروهایی مثل پراید را بتوان خودروی چینی نامید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، بر اساس آمار گمرک، در 4 ماه نخست امسال واردات قطعات برخی خودروهای تولید داخل از مبدأ چین رونق قابل توجهی داشته است.

واردات چینی شامل اکثر قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای ساخت کشورمان می‌شود. مثلا در مورد پراید، واردات قطعات چینی از قطعات موتوری همچون جعبه فرمان، دنده، رادیاتور و سیلندر را شامل می‌شود تا لوازم بدنه پراید.

نگاهی به قطعات وارداتی خودروهایی همچون پراید از چین، این طنز تلخ را به دنبال دارد که آیا اگر خط تولید پراید را به کشور چین منتقل کنیم، مقرون به صرفه‌تر نخواهد بود؟

پراید ساخت چین است یا ایران؟
پراید ساخت چین است یا ایران؟
پراید ساخت چین است یا ایران؟

البته این فقط پراید نیست که قطعات آن از چین تامین می‌شود، سایر خودروهای تولید داخل از جمله خودروهایی که با نام خودروی ملی معرفی شده‌اند مثل رانا و دنا هم با قطعات چینی راهی بازار می‌شوند.

پراید ساخت چین است یا ایران؟

رونق واردات از چین در دو سال اخیر در حالی است که مسئولان ارشد کابینه آقای روحانی از منتقدان دولت سابق بابت واردات از چین بوده و هستند.

حال مسئولان وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت باید پاسخ دهند با چه توجیهی ثبت سفارش قعطعات پراید از چین را تایید می کنند، در حالیکه بسیاری از قطعه سازان داخلی در دو سال گذشته یا تعدیل نیرو انجام داده اند یا با کمترین ظرفیت در حال تولید قطعه می باشند و آنهم در شرایطی است که پول قطعه های خود را از خودروسازان به سختی دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد وزارت صنعت باید هر چه سریعترپیشنهاد ممنوعیت واردات 217 قلم کالاییکه به هیات دولت داده را اجرایی کند، تا بیش از این تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند و همچنین ممنوعیت واردات قطعات خودروهای ایرانی که امکان تولید قطعه آن در داخل کشور است را هم به این لیست اضافه کند.

جوابیه:

سردبیر محترم پایگاه خبری مشرق نیوز

با سلام و احترام

همانگونه که از تعداد قطعات وارده در جدول مشخص است با توجه به تیراژ تولید خودرو ، این قطعات نمیتواند برای تولید خودرو، توسط شرکت های خودروساز وارد شده باشد و مطمئناً قطعات مورد اشاره در خبر صرفاً جهت بازار یدکی وارد شده است .

همواره یکی از دغدغه های شبکه خدمات پس از فروش ، ورود قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار قطعات یدکی خودروها میباشد که در این خصوص بسته بندی های خاص و سامانه تایید اصالت قطعه توسط شرکت سایپایدک جهت شناسایی قطعات تقلبی و بی کیفیت راه اندازی گردیده است که نشان دهنده اهمیت گروه خودروسازی سایپا به قطعات یدکی میباشد .

نباید فراموش کرد که تعداد بسیار بالایی فروشگاه قطعات و لوازم یدکی در سطح کشور فعالیت میکنند که ربطی به شبکه های خدمات پس از فروش خودروسازان ندارند .

اداره اطلاع رسانی گروه خودروسازی سایپا


منبع: مشرق

انتهای پیام / 
برچسب ها: قطعات چینی ، سایپا ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید ولی هاشمی
۰۹:۴۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
تازمانی که رقابت نباشه وضعیت خودرو همینه.
United States of America
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
خودروسازی نیازبه یک خانه تکانی اساسی باآموزش صداقت ومشتری مداری دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
مگه قطعه دست دوم هم وارد میکنن که بعد از اسم هر قطعه پسوند (نو)نوشته شده؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
آروین
۲۳:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
واقعا..... منم از این پسوند (نو) متعجب شدم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۲۳:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
صد درصد خودروها به جز پلاک وسند ساخت چین است
Iran (Islamic Republic of)
محمد54
۲۲:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
بازم خودرو صفر نمیخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
لنت ترمز هم وارد میکنیم خوب چرا نریم ار آلمان بیاریم ما که میخ.ایم وارد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
خودرو ملی ...
خودرو داخلی...
حمایت از تولید ملی...
اشتغال...