وزیر بهداشت با بیان اینکه بخشی از ناراحتی‌های موجود ناشی از کسورات بی‌جا و عدم رعایت مصوبات است، خواستار پرداخت به‌موقع هزینه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و رعایت قوانین برای جلب اعتماد هیأت وزیران شد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در هفتمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران، اظهار داشت: درمورد اهمیت بیمه در عدالت اجتماعی و درمان کسی تردیدی ندارد. امکان ندارد نظام سلامت کارآمدی بدون بیمه موفق میسر شود. حوزه سلامت در همه جای دنیا حساس و پر هزینه است. در آمریکا و انگلستان بیش‌ترین مانور احزاب در حوزه سلامت است و طی 10 سال گذشته موفقیت و ناکامی دولت‌ها به میزان حمایت از سلامت بوده است.

هاشمی با بیان اینکه انتظارات زیادی از بیمه‌ها وجود دارد، گفت: این انتظار در جامعه وجود دارد که بیمه‌ تمام بار حمایت از مردم به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر را در حوادث ناگوار بپذیرد. اکنون ما در شرایطی هستیم که علاوه بر موضوع سالمندی با مشکلاتی مانند تصادفات و ایجاد معلولیت و مرگ و میر مواجهیم، بنابراین تمام بار روی بیمه است و اگر از بیمه به‌عنوان پاشنه آشیل نام برده می‌شود، علت این است که پاشنه آشیل بیش‌ترین وزن بدن را تحمل می‌کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه اجتماعی، کشوری که بیمه مناسب ندارد، توسعه‌یافته نیست و نمی‌توان درمورد عدالت و کارآمد بودن حکومت آن حرف زد.

وی افزود: وزارت بهداشت دولت فعلی درحالی کار را شروع کرد که 8 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی داشت و تقریباً 2 سال بدون وزیر اداره می‌شد. بنابراین کار را با بدهی و مشکلات مدیریتی شروع کردیم و توانستیم بحران دارویی را با کمک بیمه‌ها، بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دولت پشت سر بگذاریم. به موازات آن طرح تحول سلامت را نیز آغاز کردیم برای ارائه‌دهندگان خدمت غیرقابل باور بود. در برخی موارد نیز کارد به استخوان رسیده بود.

هاشمی تصریح کرد: بعضی‌ها تصور می‌کنند در این طرح توجه زیادی به مردم شده است، درحالی که برای داشتن نظام سلامت توانمند باید منابع بیشتری داشته باشیم و اگر قرار است پرداخت از جیب مردم را به 30 درصد کاهش دهیم، نیاز به پول داریم که باید از 3 طریق دولت، پرداخت سهم بیش‌تر از بیمه‌ها توسط مردم و مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان تأمین کنیم.

وی افزود: بیمه خیلی مهم است و بدون آن امکان ندارد طرحی منجر به ایجاد نظام سلامت موفق شود. طرح تحول سلامت با جهت‌گیری کاهش هزینه‌ها شروع شد و طبق نظرسنجی‌های مختلف میزان رضایت از آن بالای 70 درصد بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: طی جلساتی که با مراجع عظام داشته‌ام، آن‌ها متفق‌القول می‌گفتند که این طرح موجب آبروی نظام شده است. بنابراین باید تلاش کنیم در دام کسانی که مخالف دولت و این طرح هستند، قرار نگیریم.

وی با بیان اشکالاتی که درباره طرح تحول سلامت مطرح می‌شود، گفت: یکی از این اشکالات مطرح‌شده این است که طرح تحول سلامت بیماران بستری را هدف قرار داده است. 80 درصد ارائه خدمات در بخش بستری با مراکز دولتی و 20 درصد توسط مراکز خصوصی انجام می‌شود، درحالی که در بخش سرپایی برعکس است. همچنین نظام ارجاع که دیگر اشکال مطرح‌شده به این طرح است، زمانی ایجاد می‌شود که به اندازه کافی زیرساخت و مراکز درمانی داشته باشیم، البته در حوزه ارائه‌دهندگان خدمت بداخلاقی هایی وجود داشت که خوشبختانه به حداقل رسید. اکنون برخی به نام خیرخواهی چیزی را بزرگ می‌کنند، من هر قدر رفتارهای این چنینی را می‌بینم مطمئن‌تر می‌شوم که این مسیر باید بیش‌تر تقویت شود.

وزیر بهداشت گفت: ما برای اجرای طرح از سازمان مدیریت و بیمه‌ها می‌توانیم پول بگیریم و اگر این دو پول ندهند، نمی‌توانیم در بیمارستان‌ها را ببندیم. مسیر سازمان مدیریت با دستور رئیس‌جمهور تا حدودی رفع شده است. درمورد بیمه‌ها نیز قرار شده ظرف 2 هفته، 60 درصد هزینه‌ها را پرداخت کنند و بقیه آن را ظرف 3 ماه بپردازند، در غیراین‌صورت باید خسارت بدهند.

وی افزود: اگر سیاست‌های کلی نظام سلامت عملی شود، بیش از 90 درصد مشکلات مردم در حوزه سلامت طی چند سال آینده برطرف خواهد شد.

هاشمی با اشاره به اینکه برخی از ناراحتی‌ها ناشی از کسورات بی‌جا و عدم رعایت مصوبات هیأت دولت است، اظهار داشت: پرداخت به‌موقع و رعایت قوانین می‌تواند اعتماد هیأت وزیران را جلب کند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: برای موفقیت در طرح کمیته صرفه‌جویی را تشکیل دادیم و همه افراد در وزارت بهداشت موظفند با این کمیته همکاری کنند.

وی درباره صحبت‌هایی مبنی بر اسراف وزارت بهداشت، گفت: بحث اسراف یکی از دروغ‌هایی است که گفته می‌شود. ما 2 ماه پول هدفمندی را برای سلامت داده‌ایم و توانسته‌ایم تا این حد رضایت مردم را ایجاد کنیم. برخی مخالفان انقلاب نافرمانی مدنی می‌کنند، نباید کاری کرد که امید به یأس تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان شهریور نفر سومی بین وزارت بهداشت به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمت و تأمین اجتماعی به‌عنوان خریدار خدمت پیدا کنیم.

منبع:فارس
انتهای پیام/
برچسب ها: بهداشت ، بیمه ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.