یک شهروند ۲۵ ساله سوری این روزها با زیر نظر گرفتن تحرکات و عملکرد عناصر تروریستی داعش در شهر رقه تصاویر و فیلم‌های آنان را ضبط و منتشر می‌کند.

فردی به خاطر فیلم برداری از به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ابوشام» شهروند خبرنگاری است که با به خطر انداختن زندگی خود، چندین ماه است که تلاش می‌کند تا تصاویری از حضور داعش در شهر رقه مقر سوری این گروه، ثبت کند.

زمانی که گروه تکفیری داعش شهر رقه و چند شهر همسایه آن را در ماه مارس 2013 (اسفند 1392) اشغال کرد، ابوشام دانشجوی 25 ساله تصمیم گرفت تا در شهر بماند. او نشان دادن زندگی اهالی رقه تحت اشغال تروریست‌های داعش را در نظر داشت. ابوشام در حال حاضر یک صفحۀ فیس بوک دارد که در آن به طور مرتب عکس‌ها و فیلم‌های این شهر را منتشر می‌کند.

ابوشام (نام مستعار) 25 سال سن دارد و در رقه فعال است. او در یک فروشگاه کوچک برای تامین مایحتاج زندگی‌اش کار می‌کند.

وی می‌گوید: پیش از اینکه تکفیری‌های داعش رقه را تصرف کنند، من به عنوان رابط با ارتش سوریه کار می‌کردم. ابتدا از شهر خارج شدم اما بعد از چند هفته به رقه بازگشتم. می‌خواستم اینجا بمانم چراکه کنجکاو بودم بدانم که در مغز جهادگران چه می‌گذرد و برنامه‌هایشان چه بوده است.

بیشتر از یک سال پیش، داعش من را بیش از یک ماه به دلایلی که نمی‌توانم آن را فاش کنم زندانی کرد. آن‌ها همچنین خانه من را مصادره کرده‌اند. من از زمان مصادره خانه‌ام، پیش یکی از دوستانم زندگی می‌کنم. وقتی از زندان بیرون آمدم، مصمم شدم تا حداکثر اطلاعات را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنم، با وجودی که می‌دانم خطر بزرگی برای من به همراه دارد و ممکن است حتی به قیمت مجازات مرگ به اتهام جاسوسی تمام شود.

این روز‌ها من تنها کار می‌کنم و به هیچ خبرگزاری وابسته نیستم و زیر فرمان هیچ گروه مسلحی هم نیستم. چند رسانه و گروه‌های فعال به من پیشنهاد حقوق‌های فریبنده‌ای برای کار کردن با آن‌ها داده‌اند. اما من پیشنهاد‌ها را رد کرده‌ام چراکه آن‌ها می‌خواستند من بخصوص از مقر اصلی داعش فیلم‌برداری کنم.


من تنها در شهر می‌کردم و تلاش می‌کنم تا از موقعیت‌هایی که برایم جالب است عکس‌برداری یا فیلمبرداری کنم.

در حال حاضر در حال کار کردن روی یک مجموعه از ویدئو‌ها هستم که قفس‌هایی را نشان می‌دهد که داعش در خیابان‌ها گذاشته است تا کسانی را که مرتکب جرایم جزیی می‌شوند، به درون آن‌ها بیندازد. یعنی برای مجازات افرادی که مثلا شلوار خیلی تنگ پوشیده‌اند یا افرادی که در وقت نماز در خیابان قدم می‌زنند یا سیگار می‌کشند و غیره. فرد متهم را در یکی از قفس‌ها نگه می‌دارند تا درسی برای دیگران شود.

این قفس داعش در شهری نزدیک منبج است. من در چندین روز و در چندین شهر از این قفس‌ها فیلم‌برداری کردم. مثل شهر مشکانا که هفت ماه پیش نخستین قفس در آنجا نصب شده بود.

وقتی می‌خواهید از رقه عکس بگیرید باید واقعا بسیار محتاط باشید. اما موضوعی که بیشتر اضطراب آور است، ذخیره عکس‌ها روی گوشی تلفن و سپس ارسال آن‌ها روی اینترنت در کافی نت‌هاست. اعضای داعش گاهی برای تفتیش به طور ناگهانی به کافی نت‌ها می‌آیند. نیروهای گشت داعش می‌توانند در هر زمان و در هر مکانی تصمیم بگیرند که یک رهگذر و تلفن او را بگردند.

گفتنی است؛ «یورگن تودن هوفر» نویسنده آلمانی که تنها کسی است که از خارج اجازه یافته است به مناطق تحت کنترل داعش نفوذ کند و چند روزی با عناصر تکفیری داعش زندگی کرده گفته است این گروه دیدگاه بسیار تندروانه خود را از اسلام تحمیل می‌کند.

وی گفته است این گروه قوی‌تر، وحشی‌تر و سخت‌تر از آنچه است که وی تصور می‌کرد.

وی با کودکان داعش هم ملاقات کرد، افرادی که به خاطر «خلیفه» با خود سلاح حمل می‌کردند و دیگران را از مناطق مختلف جهان از جمله آمریکا، انگلیس، سوئد و ترینیداد و توباگو، تشویق می‌کردند به داعش بپیوندند.

فیلم‌برداری از این سفر را پسر تودن هوفر برعهده داشت، و به آن‌ها مجوزی برای امنیتشان داده شده بود.

وی بسیار خوش شانس بود که به سلامت بازگشته است. تودن هوفر برای سفر به این مناطق، با یک عضو آلمانی داعش ماه‌ها مکاتبه کرده بود و مجوز حضور در آن مناطق را از دفتر خلیفه‌گری دریافت کرد، که از وی در مواقع متعدد، حفاظت کرد. وی می‌گوید در برخی موارد نگران بودم که مبادا تغییر نظر بدهند.

منبع: ابنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۱۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
با سلام میتوانم خواهش کنم که یکی از گروه های دنبال سوژه تون مثل جهت اطلاع، سرزده، ذره بین، ......یک بار هم که شده سری به دانشگاه آزاد دماوند برای کار اداری بزنن
البته من خودم دانشجوی اونجا بودم از مشکلاتش چیزی نمی گم چون اعصاب و روانم بهم میریزه ولی خواهش برای گرفتن یک تسویه حساب دانشجویی ارشد یک سری به انجا بزنید تا .........اصلا ولش کن دوست داشتین خودتون برین تا کلی سوژه گیرتون بیاد اگر هم کمک خواستین یا راهنمایی در خدمتتم ممنون خداحافظ
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۲:۵۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
پس تصاویر کجاست ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!