کاروانسرای سرایان به رباط شاه عباسی معروف است و به دوره صفوی تعلق دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ این کاروانسرا به شیوه دو ایوانی ساخته شده و فضاهای معماری آن عبارتند از: سردر ورودی که واقع در ضلع جنوبی است و دارای طاق جناغی با تزئینات کاربندی است.

این بنا دارای هشتی است ،که از دو سو بـه اتـاق های فرعی و از روبـرو به صحـن، منتـهی می‌شود.

حجره های متعدد این کاروانسرا برای استراحت کاروانیان ساخته شده است و دو ایوان دیگر نیزدر اضلاع شمالی و جنوبی و نیز اصطبل که در پشت ایوان و حجره های شمالی بنا، جای گرفته است.

این بنا در داخل شهر سرایان و در محدوده بافت تاریخی شهر واقع شده است ،که به همراه چند بنای دیگر از جمله آب انبار ، مسجد ، حمام و بازار مجموعه ای شهری را تشکیل می داده اند .

ورودی بنا در ضلع جنوب آن واقع شده و مصالح بکار رفته در ساخت این بنا شامل آجر و سنگ سردری است رفیع ، با طاق جناغی و تزئینات در زیر طاق که پس از ورودی فضایی شبیه هشتی قرار دارد و در مقابل بطور مستقیم به صحن بنا و در دو طرف به اطاقهای فرعی منتهی می شود .

صحن بنا که در مرکز کاروانسرا واقع شده در اطراف خود دارای حجره های متعددی برای سکونت و استراحت کاروانیان است .

در مقابل ایوان ضلع ورودی یعنی در ضلع شمال صحن ، ایوان دیگری وجود دارد با طاق جناقی و تزئینات کاربندی زیر سقف ایوان ، در گوشه صحن در هر چهار طرف راهروهایی تعبیه شده که به قسمتهای مختلفی که در پشت ایوان یا حجره ها واقع شده اند ، راه دارند .

این فضاها بیشتر شامل انبار و فضاهای خدمات است و در گوشه شمال غربی راهرویی وجود دارد که به اصطبل بنا منتهی می شود .

قسمت مرکز صحن نسبت به سطح جلو حجره ها و ایوانها گودتر است که این به دلیل سهولت در بارگیری یا پایین گذاشتن بار اسبها و شترها است.

مصالح استفاده شده در ساخت بنا بیشتر آجر است .

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.