رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم از انجام کف سازی و محوطه سازی و تسطیح فضای صحن بقعه متبرکه علی بن مهزیار(ع) با همکاری شهرداری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،حجه الاسلام و المسلمین محمد صالحی نیا صبح در بازدید شهردار و رییس اداره اوقاف جاجرم گفت: بزودی عملیات کف سازی و محوطه سازی و تسطیح فضای صحن بقعه متبرکه علی بن مهزیار(ع) با همکاری شهرداری انجام می شود.

وی با بیان اینکه بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند ،اظهار داشت: فراهم بودن امکانات و فضای فیزیکی مناسب در جوار آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برای حضور زائرین بزرگوار بسیار با اهمیت است و زمینه حضور زائرین و مسافران می شود.

ابوالحسن علی بن مهزیار از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعه و از نزدیکان امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بوده که در قرن سوم هجری می زیسته و در برخی از مناطق ایران به عنوان نماینده این دو امام معصوم انجام وظیفه می کرده است.

وی در طول مدت عمرش بیش از 30 کتاب تألیف کرده که از آن جمله می توان به کتاب های الوضوءالصلـوة، الزکوة، الصوم، الحج، الحدود، الدیات، النذر والایمان و الکفارا، الحروف، القائم و ... اشاره کرد.

بقعه و مدفن علی بن مهزیار که در دو کیلومتری شهر جاجرم در مجاورت جاده جاجرم - سبزوار در استان خراسان شمالی قرار دارد، با شماره ثبت 16583 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بنای خواجه مهزیار در سال 1357 مرمت و در سال 1371 نیز نمای بیرونی آن با استفاده از آجر سفال بازسازی شده و گنبد بنا نیز در سال 1378 عایق کاری، فضای داخلی آن در سال 1379 گچ اندود و در چند سال اخیر نیز مرمت این بنا با مشارکت دو دستگاه اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی استان انجام شده است.

اگر چه اهالی خراسان معتقدند که مقبره ابوالحسن علی بن مهزیار در شهر جاجرم در استان خراسان شمالی قرار دارد اما در شهر اهواز استان خوزستان نیز زیارتگاهی وجود دارد که به آرامگاه علی بن مهزیار معروف است.

در رابطه با این دوگانگی و این که کدام یک از این دو بقعه آرامگاه واقعی علی بن مهزیار است مورخان و علما نظرات مختلفی ارائه داده اند اما تمامی آنها متفق القولند که با توجه به مدارک و اسناد به احتمال زیاد مقبره واقعی این صحابی ائمه معصومین(ع) در جاجرم واقع شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.