رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: برای نخستین بار در استان فارس "طرح امید" با هدف انتقال یافته های علمی و تحقیقاتی نوین به زمینهای بخش کشاورزی اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد مهدی قاسمی تأکيد کرد: کشاورزي سنتي امروزه ،توجيه اقتصادي ندارد و بايد همه کشاورزان به توسعه علمي و دانش‌هاي جديد کشاورزي به عنوان نهاده جديد توليد، توجه کنند.

وی اظهار کرد: مقامات عالی استان در دولت تدبیر و امید، بیشترین توجه و حمایت را از طرح های کشاورزی ، حفظ پایداری و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک استان داشته و دارند.

محمد مهدی قاسمی از اجرای "طرح امید" و امیدی که به بخش کشاورزی فارس می دهد ،خبرداد و گفت : ترویج یافته های علمی و تحقیقاتی و ایجاد مزارع و باغات الگویی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان های فارس در قالب طرح امید ضروری است .

این مقام مسئول گفت: كليد موفقيت ، پذيرش نوآوري هاي ترويجي توسط كشاورزان و الهام گرفتن از نظام‌هاي خرد محلي، دانش اقوام بومي و ادغام مبتكرانه آن با دانش‌ها و تكنولوژي‌هاي نوين شناخته شده است، و يكي از اصول اصلي توسعه فعاليت‌هاي مشاركتي نظام ترويج كشاورزي، تأكيد بر قابليت‌هاي دانش بومي است.

وی اظهار کرد: علی رغم محدودیت های منابع آب و خاک، در گذشته اقدامات اساسی در زمینه حفظ و پایداری این منابع صورت نگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اهمیت اجرای نخستین طرح امید در فارس ادامه داد: برای هر مرکز خدمات جهاد کشاورزی، با توجه به پتانسیل تولید محصولات مختلف ،حداقل 5مزرعه الگویی و 5 باغ الگویی لحاظ شده است .

قاسمی از تشکیل تیمی متشکل از همکاران تحقیقات و کارشناسان فنی با تخصص های مختلف خبر داد و گفت :حضور این تیم تخصصی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی در قبل از کشت و تا مراحل مختلف داشت و برداشت، از موضوعاتی است که در "طرح امید" به مرحله اجرا در خواهد آمد .

وی افزود: در این طرح ، ضمن شناسائی دقیق بهره برداران بخش کشاورزی ، از توان نظام صنفی کشاورزان ، تعاونی های تولید و خبرگان کشاورزی استفاده می شود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این که یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی و مهندسی قطعه بندی در بهره وری منابع آب و خاک کشور موثر است، خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد سازمان جهاد کشاورزی به موضوع آب حوزه کشاورزی ،موجب گرایش کارشناسان و کشاورزان به مصرف بهینه آب شده است.

مقام عالی کشاورزی " با بیان این که وضعیت اولیه مزارع ، اقدامات انجام شده ،بازدیدها ،توصیه ها و تولیدات به طور منظم باید مستند سازی شود؛ تصریح کرد : مزارع و باغات الگوئی ، دارای تابلو مشخصات کامل خواهد بود که سایربهره برداران از یافته ها و ... استفاده کنند.

وی" با اشاره به اینکه افزایش تولید محصولات کشاورزی با انتقال یافته های تحقیقاتی محقق می شود، یادآوری کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی استان فارس ، این اقدام مهمترین نیاز در راستای تامین امنیت غذایی و افزایش تولید محصولات است.

به گفته قاسمی ، اولویت اعتبارات و تسهیلات و خدمات قابل ارائه توسط سازمان به مزارع الگوئی خواهد بود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین از تشکیل کمیته راهبردی 4 نفره خبر داد و افزود : مدیر هماهنگی ترویج ، معاون تولیدات گیاهی سازمان ،مسئول امور شهرستان ها و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس ،از اعضای کمیته این طرح خواهند بود .

وی ادامه داد : هدف ترویج کشاورزی رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان بویژه کشاورزان خرده مالک است تا از طریق آشنائی با یافته‌های پژوهشی و فناوری به صورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم کنند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.