وینس کالیینس، سردبیر آمریکایی گفت: توافق با ایران به شکلی تدوین شده است که پیش برود، حال سنا بخواهد یا نخواهد.

به گزارش به نقل از فاکس نیوز، با وجود ادامه تلاش های جمهوری خواهان برای اخلال در توافق بین ایران و 1+5، سردبیر دیلی کالر در آمریکا معتقد است کاری از دست جمهوری خواهان بر نمی آید و برجام به شکلی تدوین شده است که کنگره نمی تواند در آن تاثیر گذار باشد.

اگر چه دموکرات ها موفق شدند اجازه ندهند قطعنامه ای را که در رد توافق هسته ای بین ایرن و 1+5 تهیه شده بود تصویب شود، در هفته آینده رای گیری دیگری در سنای آمریکا صورت بگیرد. با این حال بعید به نظر می رسد که نتیجه تغییر پیدا کند. حتی در صورتی که جمهوری خواهان سنا بتوانند در این خصوص به توفیقی نیز دست یابند، رئیس جمهور آمریکا حرف آخر را می زند و بعید به نظر می رسد که این قطعنامه از وتوی باراک اوباما جان به در برد.

وینس کالیینس، سردبیر دیلی کالر در آمریکا گفت: بعید به نظر می رسد که رای گیری دوباره، تغییری در نتیجه ایجاد کند زیرا رئیس جمهور به اندازه کافی برای متوقف کردن هر گونه تلاش برای زمین زدن توافق با خنثی کردن وتو درسنا برخوردار است. در هر صورت، توافق با ایران به شکلی تدوین شده است که پیش برود، حال سنا بخواهد یا نخواهد. در دیگر سو، ما جمهوری خواهان و برخی از دموکرات ها را داریم که این توافق را قبول ندارند و به مردم آمریکا این فرصت را داده اند که فکر کنند و ببینند که این توافق به شکلی که فکر می کنند، جواب نمی دهد.

وی درباره تهدید بینر برای شکایت از رئیس جمهور گفت: البته طبیعی است که جمهوری خواهان فکر کنند که همه بخش های این توافق را دراختیار ندارند. برخی از جمهوری خواهان می گویند دوره شصت روزه بازبینی توافق حتی شروع نیز نشده است زیرا همه جزئیات توافق در اختیار کنگره قرار نگرفته است. برخی از توافقات محرمانه و سری هستند، توافق بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران محرمانه است و جمهوری خواهان می گویند ما نمی توانیم بدون درک محتوای این توافقات، پیش برویم. در عین حال، کاخ سفید نیز بدون به همراه داشتن حمایت کنگره، سعی می کند توافق را پیش برد.

کالیینس گفت: بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا این احساس را ندارند که باید از موضعی برابر وارد مذاکره با ایران شوند. آمریکا این احساس را دارد که باید از موضعی برتر وارد شود تا تصمیم بگیرد آیا ایران شایسته داشتن برنامه هسته ای هست یا نه. با این حال باید این را دانست که جامعه جهانی تحریم های خود را برمی دارد، ایران نیز برای نحوه ورود بازرسان به مراکز اتمی اش، اصول و قواعد خودش را به اجرا می گذارد.

سردبیر دیلی کالر درباره اینکه جمهوری خواهان چه می توانند بکنند گفت: بار دیگر می گویم، مهم نیست که در اینجا (کنگره) چه روی می دهد زیرا رئیس جمهور راه خودش را می رود؛ در اینجا دموکرات ها تصمیم گیر هستند و اجازه نمی دهند کنگره کاری انجام بدهد. این نشان می دهد که آمریکایی ها در این خصوص کاملا متحد نیستند. روشن است که جامعه جهانی، بینندگان ما و جامعه آمریکا همه می دانند که در این خصوص توافق و اتحادی وجود ندارد و اکثریت مردم خواستار تصویب آن نیستند، ولی رئیس جمهور به راه خود ادامه می دهد زیرا کنگره توان خنثی کردن قدرت وتوی وی را با توجه به نبود رای کافی، در اختیار ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار