سی ان ان در گزارشی نوشت: بیشتر ایرانی ها خواهان توافق هسته ای و چشم انتظار برداشته شدن تحریم ها هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، نتایج نظر سنجی سی ان ان نشان می دهد: از هر ده آمریکایی شش نفر گمان می کنند ایران توافق هسته ای اخیر را نقض خواهد کرد. اما ظاهرا بی اعتمادی دو طرفه است و ایرانی ها نیز هنوز به آمریکا اعتماد ندارند.

فرد پلیتگن، خبرنگار ارشد حوزه بین الملل سی ان ان که به تهران سفر کرده است، گفت: بیشتر ایرانی ها خواهان توافق هسته ای هستند و چشم انتظار برداشته شدن تحریم ها هستند.

می توان دید و احساس کرد چگونه شرکت های ایرانی چشم انتظار ورود مستقیم شرکت های سرمایه گذاری خارجی و اوضاع بهتر اقتصادی هستند. اما باید همواره به خاطر داشت، ایران کشوری است که سیاست در آن نقش چشمگیری دارد. به همین سبب در چند روز اخیر اعلام مواضع و لفاظی بسیاری از این کشور شنیده شد.

وی گفت: آیت الله خامنه ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی اخیر خود درست در زمانی که کنگره برای رای گیری درباره توافق هسته ای خود را آماده می کرد، به شدت از آمریکا و اسرائیل انتقاد کرد.

محمد مرندی استاد دانشگاه تهران می گوید: همه این ها نشان می دهد حتی با وجود توافق بی اعتمادی به آمریکا شدید است. مرندی می گوید: ایرانی ها علاقه ای به گفتگوی بیشتر با آمریکا ندارند، چون احساس می کنند آمریکا باید نشان دهد در مذاکره و به هنگام اجرا توافق جدی است.

اما توضیح محتمل دیگری برای توجیه مواضع سرسختانه ایران وجود دارد: روحانیون محافظه کار و نظامیان قدرتمند این کشور سرسخت ترین حامیان رهبر هستند. هر دو گروه به شدت منتقد توافق هسته ای هستند.

محافظه کاران بسیاری گمان می کنند ایران در برابر لغو تحریم ها امتیازهای بسیاری داده است و می خواهند مطمئن شوند در آینده نزدیک مذاکره مهمی با غرب در کار نخواهد بود.

اکثریتی از ایرانی ها طرفدار توافق هستند و خیلی از آن هایی که با ما مصاحبه کردند خواستار روابط بهتر با آمریکا در کنار احترام هستند.

شهروندی تهرانی می گوید: ایران مثل بقیه کشورها نیست. ما تاریخ غنی داریم، پس مردم ما قوی هستند. اجازه نمی دهیم آمریکا از ما سوء استفاده کند.

شهروند دیگری می گوید: هر دو طرف باید کوتاه بیایند. آنها باید روابط خود را بر اساس مشترکات و نه اختلافات بنا کنند. 

پلیتگن درپاسخ به سوال مجری که آیا مجلس ایران می تواند مانع اجرای برجام شود، گفت: نه. یقینا نمی تواند توافق را از مسیرش منحرف کند. یکی از فاکتورهای مهم این است که رهبر ایران توافق را تایید کرده است و طرفدار توافق است.

البته هنوز عده ای از روحانیون و نظامیان به شدت منتقد توافق هستند و این بحث فعلا در ایران وجود دارد، اما هیچ نشانه ای از چیزی که بتواند توافق را از مسیرش منحرف کند دیده نمی شود. به ویژه با جوی که پس از ورود هیات ها و نمایندگان شرکت های خارجی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۸:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
در عین اینکه توافق درست رو میخوان شجاع هم هستند که از اولدورم شما نترسن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
ایرانی ها خواهان توافق درستند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۶:۴۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
ایرانیها باهوش هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
کی گفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
جانم فدای رهبر
آخرین اخبار