معاون توسعه روستايي رئيس جمهور گفت: هيچ كشور توسعه يافته‌اي بدون توجه به حل مشكلات روستاها به موفقيت و توسعه پايدار نرسيده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سيدابوالفضل رضوي در آئين افتتاحيه چهارمين كنگره ملي فرهنگ و هنر روستا و عشاير افزود: بسياري از مشكلات شهرهاي امروز كشور از جمله حاشيه‌نشيني به علت مهاجرت روستاييان از روستاها به شهرها مي‌باشد و عامل اين مهاجرت عدم وجود شغل مناسب و فقر و به اصطلاح كمبود درآمد خانواده‌هاي روستايي است.

وي گفت: اگر مشكلات روستاها و جامعه عشايري بطور جدي از مسئولين مردم مسئولين و دستگاه‌هاي ذيربط مورد بررسي قرار گيرد و همه دست در دست هم دهند تا اين مشكلات را برطرف كنند آنگاه بستر لازم براي توسعه شهرها با استانداردهاي لازم و رفع مشكلات حاشيه‌نشيني ميسر مي‌شود.

معاون توسعه روستايي نهاد رياست جمهوري با اشاره ه اينكه 48درصد از كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد كشور در روستاها وجود دارد افزود: روستاها حدود 28درصد از جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند و فعالان كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد روستاها و جامعه عشايري بايد به نقش سازنده خود در توسعه فرهنگي هنري، اجتماعي و حتي اقتصادي روستاها و عشاير توجه كنند.

رضوي از جامعه روستايي و عشايري كشور تحت عنوان دلسوزان نظام جمهوري اسلامي ياد كرد و اظهار داشت: اين قشر عظيم از كشور در برهه‌هاي مختلف اثبات كرده‌اند كه با احساس مسئوليت بيشتر نسبت به شهرنشينان در ميدان‌هاي مختلف حضور داشته‌اند و ايفاي نقش كرده‌اند.

وي گفت: در بحث انتخابات اين روستائيان هستند كه با مشاركت بالاي 90درصد در انتخابات شركت كرده و معناي اين سخن اين است كه روستائيان با تعهد و مسئوليت بيشتري در اجراي سياست‌هاي نظام اسلامي مي‌توانند مشاركت داشته باشند.

معاون توسعه روستايي رئيس جمهور از روستا به‌عنوان يك واحد توليدي، فرهنگي، سكونتي، ميراثي ياد كرد و افزود: در بسياري از برنامه‌ريزي‌هاي كشور، روستا را يك واحد سكونتي و مسكوني با جمعيت 20خانوار به بالا مي‌شناسند در صورتي كه روستاها در حقيقت واحد توليدي و زادگاه و گهواره تمدن شهرهاست.

وي گفت: بسياري از علما، دانشمندان، استادان دانشگاه‌ها و شخصيت‌هاي برجسته در روستا پرورش يافته‌اند و اين نشان از ظرفيت بالاي روستاها دارد.

رضوي افزود: آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه متوسط تحصيلات دانشگاهي در روستا به اين گونه است كه از هر 6خانوار روستايي يك نفر داراي تحصيلات عالي و دانشگاهي مي‌باشد و در صورت تقويت زيرساخت‌ها اين رقم افزايش خواهد يافت.

معاون توسعه روستايي نهاد رياست جمهوري با اشاره به اينكه روستاها و جامعه عشايري امروزه مي‌توانند با برنامه‌ريزي و تشكيل شركت‌هاي تعاوني و... براي رفع مشكلات روستا و عشاير خود ثمربخش باشند گفت: تجربه تاريخي در حل مشكلات كشور ثابت كرده است كه وقتي همه مردم از اقشار مختلف در حل مشكلات و معضلات در كنار يكديگر باشند، آنگاه آثار و بركات اين اتحاد و وحدت را مي‌توان در رفع مشكلات و اجراي صحيح سياست‌هاي نظام اسلامي مشاهده كرد.

رضوي از دوران دفاع مقدس و سازندگي به‌عنوان نمونه‌هايي از حضور مردم در عرصه‌هاي مختلف ياد كرد وافزود: بزرگترين دليل حفظ اين انقلاب و دستاوردهاي آن بعد از عنايات پروردگار اتحاد و وحدت مردم و اقشار مختلف جامعه اسلامي مي‌باشد و اين نسخه شفابخش هر درد و مشكل موجود در كشور است.

معاون توسعه روستايي نهاد رياست جمهوري بسياري از مشكلات فرهنگي و اجتماعي روستاها را ناشي از مشكلات اقتصادي دانست و تأكيد كرد: براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بايد به توسعه روستا و توليدات و امكانات روستايي به‌طور جدي در برنامه‌ريزي‌هاي كشور توجه اساسي شود.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.