نشریه بلومبرگ در گزارشی مدعی شد یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از راه تعامل تجاری با ایران میلیون ها دلار درآمد کسب کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگارجوان به نقل از بلومبرگ ویو؛ " کارلی فیورینا،" یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، در تبلیغات تلویزیونی تظاهر می‌کرد از هواداران جدی حفظ تحریم‌های فلج کننده علیه ایران بوده است؛ اما به تازگی فاش شد در زمان مدیریت او در شرکت اچ پی (هیولت پاکارد) ، کالاهایی به ارزش صدها میلیون دلار را از طریق یک شعبه خارجی و به رغم تحریم‌های صادراتی آمریکا، به ایران فروخته است.

فیورینا که در فاصله سال‌های 1999 تا 2005 (1376 تا 1384) مدیر اجرایی شرکت اچ پی بود، وی اغلب از معامله اوباما با ایران به علت اینکه او با کاهش بسیار سریع تحریم‌های ایران در ازای امتیازاتی ناچیز از طرف تهران، موافقت کرده است، انتقاد می‌کند. او ماه آوریل (فروردین) گفت کلاف تحریم های ایران به سرعت در حال باز شدن است و این موضوعی است که او آن را یک تغییر خطرناک توصیف کرد.

آنچه فیورینا هرگز به آن اشاره نکرد، این بود که در زمان برعهده داشتن مسئولیت هیولت پاکارد، از یک شعبه اروپایی و یک توزیع کننده در خاورمیانه استفاده کرد تا صدها میلیون دلار چاپگر و دیگر تجهیزات رایانه‌ای را به ایران بفروشد. 
حضور غیرعادی اچ پی در ایران را نخستین بار بوستون گلوب در سال 2008 (1387) گزارش کرد. این نشریه کشف کرد که در سال 1997 (1376) اچ پی قرارداد همکاری را با یک شرکت هندی به نام "ردینگتون گلف" بسته بود و این همکاری چنان موفق بود که چاپگرهای اچ پی، 41 درصد سهم بازار چاپگر ایران را در سال 2007 در اختیار داشت. 

همه شرکت‌های آمریکایی از صدور محصولات خود به ایران در سال 1995 (1374) منع شدند و این زمانی بود که "بیل کلینتون،" رئیس جمهور وقت آمریکا، با صدور دو حکم اجرایی، تحریم‌های موجود علیه ایران را به علت حمایت از تروریسم و تلاش برای رسیدن به تسلیحات کشتار جمعی، تشدید کرد. 

پس از انتشار گزارش بوستون گلوب، دولت آمریکا از اچ پی درباره معامله با ایران توضیح خواست. این شرکت پاسخ داد بیش از 120 میلیون دلار محصول به شرکت ردینگتون گلف فروخته است تا به وسیله یک شعبه خارجی مستقر در هلند، در ایران توزیع شود؛ اما از آنجائیکه این فروش از طریق نماینده خارجی صورت گرفته، اچ پی هیچ قانون تحریمی را نقض نکرده است. 

زمانی که در سال 2010 (1389) فیورینا مقابل "باربارا باکسر" برای نمایندگی کالیفرنیا در سنا رقابت می‌کرد، هر گونه آگاهی داشتن از بازرگانی اچ پی با ایران را رد کرد.
تیم مبارزه انتخاباتی فیورینا هنوز دراین باره اظهارنظر نکرده است؛ اما در سال 1999 به نقل از مدیرکل اچ پی در خاورمیانه، گفته شد "ایران یک بازار بزرگ برای چاپگرهای اچ پی است." و فیورینا خود در سال 2003 (1382) از افزایش فروش محصولات اچ پی در منطقه استقبال کرد، گرچه در آن زمان مشخصا نام ایران را مطرح نکرد. 

اینکه آیا فیورینا از این تعامل بازرگانی مطلع بوده است یا نه، به او در توجیه قابلیت خود برای تصدی سمت ریاست جمهوری کمکی نمی‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار