به گزارش خبرنگار
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا غلامی مدیر شبکه چهار سیما در جمع خبرنگاران در خصوص تغییرات و مسائل مالی، برنامههای شبکه 4 و مهمترین چشماندازهای شبکه گفت: من فکر میکنم برنامههای ما آنقدر جذاب خواهند بود که برای همه برنامهها اسپانسرهای مناسب پیدا شود کما اینکه در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم و نخواهیم داشت.
وی درمورد ورود گروههای جدید برنامهساز در شبکه گفت: حضور گروهها جزو ساختار و چارچوب برنامههاست. در شبکه چهار چهارگروه برنامهسازی اعم از گروه فرهنگ و اندیشه، تاریخ، ادب و هنر و دانش داریم. همه تیمهای برنامهساز جدید هستند. آنچه ثابت مانده تیمهای ستادی شبکه است، یعنی کارمندان، مدیران و همکاران.
غلامی مهمترین عوامل برای غنای برنامهها را اینگونه عنوان کرد: اگر شما به مجموع برنامهها توجه کرده باشید، ما هم به مسئله اغنا توجه داشتهایم. اگر میگوییم هر شب نقد داریم، یعنی محیطی برای حضور اساتید برجسته یک حوزه فراهم شده که با منطق و استدلال صحبتهای خود را عنوان کنند. وقتی سخن از منطق و استلال است، یعنی ما در پی غنای مخاطب هستیم و به او توجه داریم. اما اینکه در همه برنامهها رویکرد اغنایی با همین سبک استدلال صورت بگیرد نه، بلکه نقد را در برنامههایی مانند «زاویه» انجام میدهیم.
وی افزود: بخش دیگری از اغنا میتواند توسط برنامههای مستند صورت بگیرد. یعنی اغنا وقتی صورت میگیرد که مخاطب باور کند آنچه در برنامهها مطرح میشود، صحیح است. حال اگر شما در برنامهای مستند به چشم خود ببینی که اغنا میشوی، بنابراین باکس مستند کمککننده بوده است. در حوزه دانش و علم هم همینطور است. در برنامههای دانش و علم سعی میکنیم شعار ندهیم بلکه تمام آنها مستند و مستدل باشد. در کل فضا باید فضایی اغنایی بوده که در مسیر آن حرکت نماییم.
مدیر شبکه چهار در خصوص مهمترین چشمانداز شبکه 4 بیان کرد: اولین اقدامی که در شبکه چهار باید رخ دهد، افزایش مخاطب شبکه چهار است. هم اکنون ما به ایدهآل خود در جذب مخاطب نرسیدهایم. شاید در دورهای مخاطبین فرهیخته، اساتید دانشگاه، نویسندگان، اهالی فکر و اندیشه و... بودهاند اما امروز فضا به هم خورده. یعنی یک نوجوان 17-18 ساله در یک حوزه تخصصی آنچنان از مهارت و دانشی برخوردار است که نخبه محسوب میشود، بنابراین حوزه نخبگان توسعه پیدا کرده است.
وی تأکید کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مجموعه کسانی که اهل فکر هستند، قدرت این را دارند که روی مخاطب معمولی اثرگذار باشند. بنابراین باید در درجه اول این مخاطب را جذب کرده و بعد در یک مسیر تعاملی بر مسائل کشور موثر باشیم.
وی افزود: اینکه ما مجموعههایی را اعلام نمودهایم به عنوان مثال «هر روز جنگ دانش» توجه همه متخصصان حوزههای مختلف را به شبکه چهار معطوف میکند و یا هنگامی که میگوییم «جنگ فرهنگی» در صدد انتقال حس و حال خوب شبانه به مخاطب هستیم. ممکن است مخاطب با تماشای یک برنامه معمولی سطح پایین ارضا نشود و فقط بیننده باشد اما از طریق جنگ فرهنگی در پی جلب آن طبقه هستیم.
وی افزود: همین طور در برنامههای چالشی و نقد یکی از اقداماتمان چالش و وجود کشمکشهایی است که به جذب مخاطب در طیفهای مختلف کمک کند و دیدگاههای گوناگون را در گام اول با هدفگذاری برای جذب مخاطب نخبه و عنوان کردن حرفشان و پخش آن در شبکه و در فاز دوم از طریق جلب همکاری مخاطب و نخبهای که اعتمادش جلب شده و با شبکهها رابطه برقرار کرده، بتوانیم بر مسائل کشور تأثیرگذار باشیم.
غلامی گفت: ما در جمهوری اسلامی مسیر پیشرفت را طی میکنیم. اما در بین نخبگان کشور اتفاق نظر وجود ندارد که پیشرفت یعنی چه و پیشرفت در حوزه جمهوری اسلامی چه تفاوتی با پیشرفت در تمدن غرب را دارد. به همین دلیل نخبگان باید بنشینند و حرف بزنند و به یک وفاق برسند.
وی در خصوص پخش برنامه «سینما 4» عنوان کرد: این برنامه همچنان به روال گذشته خود برای پخش ادامه داده و با «نقد 4» که قرار است پخش شود متفاوت خواهد بود.
غلامی در پایان گفت: برای ماه محرم نیز برنامههایی را تدارک دیدهام که در زمان خود پخش خواهند شد.
انتهای پیام/