در سال 2014 ایران رتبه شانزدهم جهانی را در اسکوپوس به خود اختصاص داد که این نشان رشد و فناوری کشورمان در حوزه سلامت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و آموزش پزشکی در گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مدیران حوزه سلامت که با حضور رئیس جمهور، وزیر علوم و معاونت علمی و فناوری امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزار شد، بیان کرد: ایران در سال 2014 میلادی با پشت سر گذاشتن ترکیه رتبه اول در حوزه علم و فناوری در منطقه را کسب کرد. همچنین در اسکوپوس رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داد که بسیاری از کشورها مانند سوییس، اتریش در این رده بندی بعد از ایران قرار گرفتند. 

وی افزود: در سال 2014 ایران از نظر کمیت مقالات با 33 هزار و 401 مقاله در دنیا رتبه سی و سوم و رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داد. 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 50 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند عنوان کرد: با وجود سهم بالای سلامت در شرکت‌های دانش‌بنیان، در سال 1393 سهم اعتبارات وزارت بهداشت از توسعه علوم تنها 13 درصد بوده است.همچنین یک و نیم درصد از تولید علم در سال 2014 در دست دانشمندان ایرانی قرار داشت.

وی در ادامه افزود: رشد علمی ایران از سال 2011 تا 2014 رشد کندی داشته که خوشبختانه این کندی در مقالات علمی پزشکی کمتر به چشم می‌خورد.

هاشمی ضمن بیان اینکه در کشورهای کمتر توسعه یافته ارزش افزوده در معادن و ذخایر است، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته ارزش افزوده در دانش و انسان های فناور که توانایی خلق ارزش افزوده بیشتری را دارد است. درحالی که در کشورهای دیگر این طور نیست.
برخی از داروهای نو ترکیب با 3 هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسند که به عبارتی هر یک گرم از آنها معادل چند صد بشکه نفت است. 
بدین ترتیب از دهه 90 به بعد وارد نقش سوم دانشگاه‌ها که رویکرد فناورانه علمی است شدیم که تعداد ثبت‌های بین‌المللی و افزایش توان رقابتی تولید داخل در بازارهای جهانی بر این موج است.

وی ضمن اشاره به حضور افراد کارآفرین در عرصه‌های بین‌المللی اظهار کرد: اگر تاکنون شاهد حضور این افراد در عرصه‌های بین‌المللی بودیم، حال زمان آن رسیده که شرکت‌های دانش‌بنیان وارد این عرصه شوند تا با افزایش توسعه در این حوزه مهاجرت‌ها کمتر شود.
 
قاضی زاده هاشمی ضمن تاکید بر اینکه شاخص نوآوری در ایران هنوز مناسب نیست بیان کرد: ایران از بین 143 کشور رتبه بیستم در علم و رتبه سیزدهم از نظر زیر ساختها و رتبه چهاردهم در حوزه برون داد فناوری را به خود اختصاص داده است، همچنین تا شهریور 94 حدود 1613 شرکت توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است در این میان 443 شرکت در حوزه پزشکی و 253 شرکت در حوزه سلامت که واجد شرایط بودند تقاضای خود را برای اخذ نام دانش‌بنیان ارسال کرده‌اند. 

وی ادامه داد: 5 هزار فرصت شغلی در قالب شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است همچنین 58 مرکز رشد مجوز گرفته‌اند و برای آمایش، منطقه بندی شدند. 

قاضی زاده هاشمی ضمن موثر خواندن لغو تحریم‌ها در راستای فراهم آوردن شرایط لازم برای رشد علمی عنوان کرد: طی 8 ماه گذشته در تهیه مقالات علمی بسیار اذیت می‌شدیم و منابع الکترونیک علمی در دسترس دانشمندان کشورمان نبود که خوشبختانه با این دستاورد بزرگ و حمایت‌های مقام معظم رهبری و دولت فرصت‌های بیشتری در پیش رو قرار دارد.

وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد محیط و نیروی کارآفرین در قالب شرکت‌های دانش بنیان از اقدامات  ضروری است که برای ورود تکنولوژی داخلی در بازارهای خارجی لازم است.
وزارت بهداشت در این خصوص با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری همکاری‌هایی داشته است و کمیته‌های زیادی در این زمینه تشکیل شده، ولی با این وجود به نظر می‌رسد که روند تجاری سازی پژوهش‌ها نیازمند تلاش و توجه بیشتر می‌باشد.


انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار